Waarom moet een paard steeds groter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:25

Maar het Nederlandse volk is toch niet over 20 a 30 jaar tijd collectief 15 cm langer geworden? Dat lijkt me geen verklaring voor die grote-paarden mode.

't zal wel show zijn he, 'er moet wel wat binnenkomen'. De echte grote paarden die ik ken zijn allemaal... tja, slapjes. Staan regelmatig een week of langer stil omdat 'ie kreupelt of iets anders heeft. Dan weer een verdraaide wervel, verstapt, iets met de pezen, noem maar op. Een beetje kwakkelig allemaal.

Nou heb ik natuurlijk het andere extreem - ik rij met een Welsh Cob van 1.48. En dat is niet het mooiste plaatje nee, ik had er zelf eentje uitgezocht van tegen de 1.55. Maar hij is bikkelhard, nooit ziek zwak of kreupel, en draagt mij (1.74 en bepaald niet tenger) met het grootste gemak. Is ook wat voor te zeggen. Ik zit met meer vertrouwen op mijn korte, compacte bikkeltje als op een heeeeel lang kasteel.

1.58 - 1.62 vind ik een uitstekende maat, komt er ooit een paardje voor de sport dan wil ik die maat.

Machie

Berichten: 16009
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 11:29

nu ik nog wat meer nadenk... Idd, mijn uk is nog nooit ziek geweest, gekreupeld af wat dan ook. Altijd vrolijk enz. enz. En ik ken idd van die reuzen die elk jaar wel een par keer stil staan vanwege het een of ander... En dat zijn dan nog niet eens echte reuzen, paarden vanaf 1.67-1.69.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:36

Mijn reus is ook nog nooit ziek of kreupel geweest!
En die meet nu toch zo'n 1.80 en is pas 4 jaar!
Denk wel dat de kleinere modellen steviger zijn, kijk maar naar pony en paard.
Ik heb alleen ook geen keus ben zelf 1.86!
Ben begonnen op een paardje van 1.68 met groot front dan wel, maar toch is niet echt mooi.....
Dus ik moet wel.....
Moet wel zeggen dat ik dus bv J Haaze op die reuzen niet echt mooi vindt!
Wel bewonderenswaardig, maar t plaatje vindt ik niet mooi.
Je moet gewoon een paard zoeken die bij je past!
Of dat er nu een is van 1.65 of 1.85

Maar ik denk ook dat de "jeugd"langer wordt!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:39

Ik weet even niet hoe ik erop kom dat paarden voor het sportpredikaat met zes jaar Z moeten zijn... Verward Bloos

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:44

mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit hoe groot een paard is, als je nou zelf heel groot of heel klein bent dan is het logisch dat je een paard zoekt dat het mooiste staat. Maar het gaat toch om het paard zelf? niet om die paar cm.? Ik denk dat we gewoon moeten fokken naar prestatie, gezondheid en karakter. Dan maakt de maat toch eigenlijk weinig uit.
Tenzij zoals jullie hierboven zeggen, grote paarden sneller blessures hebben, moeten we dus met de kleinere paardjes verderfokken Lachen
En is het echt zo dat als je een kleine merrie met een grote hengst dekt, je kans hebt op een 'slecht' veulen? Ik heb het zelf nog nooit eerder gehoord, en volgens mij ligt het meer aan de opfok of je paard later veel gebreken heeft of juist niet. (de eerste 6 maanden moeten ze gewoon veel bewegen, gedurende de hele opfok op de juiste manier gevoerd worden en de juiste beweging krijgen enz.) Maar als ik een heel klein merrie tje zou hebben, eigenlijk te klein voor mij. Dan zou ik wel met een grotere hengst dekken zodat ikzelf een paard krijg waar ik goed op kan rijden, en natuurlijk ooit eventueel goed kan verkopen. Dus zou ik toch voor een groot hoogteverschil kiezen.
Op welke manier zou dat dan onvoordelig voor het veulen uit kunnen pakken?

En misschien is grote paarden inderdaad wel gewoon mode, net als zwarte paarden. Maar zoals door iemand al eens eerder gezegd was, bij
J. Haassen, vind ik er idd ook niet zo mooi uitzien, maar wel imposant.

En fftjes off-topic: Zoals dat zwart momenteel de modekleur is, een tijdje geleden zei, (ben z'n naam ff kwijt) dingetje in ieder geval, dat we niet naar die modekleur moesten kijken omdat hij nog nooit een zwart paard had gezien die het internationaal lang vol hield, dus dat je dan als fokker wel moest gaan nadenken. Denken jullie ook werkelijk dat de kleur met prestatie te maken heeft?
Ik ben er van mening van dat dat niet zo is, maar misschien is het verstandig hier nog is een nieuw topic over te openen.
En is er werkelijk nog nooit een zwart paard geweest dat het internationaal lang heeft uitgehouden???????????

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:11

Ik ben super blij met mijn "kleintje" van 1.66m maar hij heeft veel massa en korte pootjes en toont daardoor niet zo klein.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:20

Ik vind 1.55m of 1.60 toch echt de max voor een paard, zelf heb ik met mijn 1.63 (en vrij korte benen) een Quarter van 1.45m. Ik vind het namelijk persoonlijk wel erg fijn als ik mijn paard op zou kunnen zonder opstapej (gebruik er tegenwoordig wel een) . Ze is breed, toont massief, en ik ben ook niet de lichtste. Maar voor mij is het perfect...en ze heeft nog nooit een stap kreupel gelopen.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:00

ceasario"]
[quote="Desiree schreef:
Het paard is eigenlijk te snel gegroeid in een te korte tijd. Dat is hem duur komen te staan. Ik zie ook dat het KWPN de aandacht weer heeft gelegd naar kleinere paarden, in die zin: die komen nu ook in aanmerking voor ster/keur predikaten. Misschien wel op het oog voor de gezondheid en degelijkheid in de fokkerij?



Ik zie ook dat het KWPN de aandacht weer heeft gelegd naar kleinere paarden, in die zin
Die tendens is ook in Duitsland.
Sommige stamboeken hebben er waarschuwingen en artikels in hun lijfblad over geschreven.
Vooral met de uitroep :"Denk aan de verbindingen".
[/quote]

Dat heb ik me in de afgelopen 15 jaar ook vaak afgevraagd, zou mijn paard geen arthrose hebben als ze kleiner was gebleven (merrie van 1.78cm) Haar moeder was 1.68cm en haar vader (volgens de boekjes, dus ws 3 jarige leeftijd) 1.73. mIjn paard was op de keuring (3 jaar en nog niet ingereden) 1.73, ze is dus nog 5 cm doorgegroeid.

1 ding is zeker (weet niet of het terecht is) ik ga dit jaar een veulen kopen, maar het liefst van ouders die niet boven de 1.65 uitkomen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:16

kleur heeft imo niks met prestatie te maken...

ik vind 166 een ideale maat. Haha! Het liest heb ik ze tussen de 1.63-169 liggen. 1.70 kan ook nog, maar 1.75 vind ik echt te groot.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:22

Of je met een krukje op moet stijgen ligt toch echt aan jezelf Haha!
Ikzelf heb zelden hulp gebruikt met opstijgen, alleen heel in het begin toen ik net mijn been gebroken had en later toen ik net mijn kruisband mistte. Maar altijd weer in no time zonder hulpjes. Terwijl ik toch echt niet de kleinste paarden heb (1.70 en 1.75) Nou scheelt het wel dat ik vrij lenig ben, ik heb altijd met gestrekte knieën mijn vlakke hand op de grond kunnen leggen bijvoorbeeld.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:15

xx_hanneke schreef:
Tenzij zoals jullie hierboven zeggen, grote paarden sneller blessures hebben, moeten we dus met de kleinere paardjes verderfokken Lachen


Ik heb soms het idee dat paarden in de laatste paar generaties zo'n eind omhoog gefokt zijn dat ze gewoon 'uit de krachten' gegroeit zijn. Dus de beschikbare energie en groeistoffen alleen maar in hoogte hebben moeten stoppen en niet in versteviging/verharding.

Om eens een hele rare vergelijking te maken - een hele groot gefokte tomaat smaakt waterig, heeft een veel minder geconcentreerde tomatensmaak, als een kleinere of middelmaat tomaat. De 'aandacht' is naar groei gegaan, niet naar smaak.
Mensen van 1.65 breken minder snel botten als mensen van tegen de 2 meter (praat maar eens met zo'n echte lange basketballer, die hebben altijd wat..). Als ik daarbij eens naar echte grote paarden kijk trek ik dat door in de zin dat zo'n dier soms gewoon boven z'n macht uitgegroeit is. Te hard omhoog geschoten en daardoor niet zo sterk uitgehard als een kleiner dier.

En Sjuim, m'n moeder kan dat ook, maar die heeft gewoon korte beentjes Clown

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:14

Dan heb ik ook een reus. Jumper is 1.75... En nu ben ik zelf niet zo lenig, maar ik stap toch ook gewoon altijd zonder hulp op hoor. Nou ben ik zelf ook niet echt klein, maar ook niet echt groot (1.75, goh, toevallig...).
Verder is ie spijkerhard op de benen, nooit kreupel en heeft aandoeningen overleefd waar een ander paard allang aan onderdoor was gegaan.
Ik was echt niet op zoek naar zo'n grote, maar het was nou eenmaal liefde op het eerste gezicht. Alleen heb ik inderdaad meer moeite om hem bijelkaar te rijden dan met een kleiner paard, maar dat kan ook komen omdat hij ook nog eens erg lang gelijnd is.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:42

Zoals in andere topics ook duidelijk wordt is het de fokkerij die zich aan de markt aanpast. Zo ook met maat, alhoewel dat niet altijd in te schatten is. Om uit een ander topic wat aan te halen, degenen die wat langer in de fokkerij zitten hadden niet verwacht dat Krack zulke grote paarden zou geven, naast de kleintjes dus.
Maar de tijd dat Japanse dames van koud 1.50 hoog alleen maar paarden boven de 1.75 kwamen kopen lijkt over. Gealarmeerd door de gebreken heeft met het nut van niet al te groot fokken inmiddels ingezien.
Ik ben daarnaast van mening dat bij de opfok en het gebruik van een grote slungel een ander management nodig is. Ik laat zulke dieren liever tot hun 4e jaar dan tot hun 3e jaar met rust. Dat is beter voor de groei, maar kost mij geld en omdat de gebruiker dat niet op prijs stelt (goh al 4 en hij kan nog niks???) gaat dat verhaal alleen op bij paarden die ik zelf hou.
Topics als een grote 2 jarige dekken zijn aan mij dus ook niet besteedt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:03

er is op de waiboerhoeve ook eens een onderzoek geweest naar dit gebeuren
kleine paarden en ponys's hebben minder snbel blessures dan grote paarden
en als ze een blessuure hebben geneest deze sneller bij pony's en kleine paarden dan bij grote paarden

vind trouwens toch dat er al snel geroepen word dat het paard te klein is
ik ben 1.80
de fjord is 1.44 en de ijs word max 1.40
klein, ja, te klein dacht het niet

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:55

sarabande schreef:
Zoals in andere topics ook duidelijk wordt is het de fokkerij die zich aan de markt aanpast.

Ik ben daarnaast van mening dat bij de opfok en het gebruik van een grote slungel een ander management nodig is. Ik laat zulke dieren liever tot hun 4e jaar dan tot hun 3e jaar met rust. Dat is beter voor de groei, maar kost mij geld en omdat de gebruiker dat niet op prijs stelt (goh al 4 en hij kan nog niks???) gaat dat verhaal alleen op bij paarden die ik zelf hou.
Topics als een grote 2 jarige dekken zijn aan mij dus ook niet besteedt


Ik denk dat je gelijk hebt. Maar helaas is het (iig in het geval van mijn merrie) niet altijd te voorkomen. Ik heb haar ook pas met ruim 4 ingereden, ze was nog teveel "veulen" (wel een veulen van 1.73 Haha! ) toen ze met 3 jaar naar de keuring ging. Ook heb ik foto's laten nemen voordat ze ingereden was, ivm ongelijke hoeven. Ik wist dus van haar problemen, en heb daar heel haar leven rekening mee gehouden. Ze had eigenlijk mijn destijds toekomstige sportpaard moeten worden, we hebben dus nog nooit een wedstrijd gereden ! Ik vermoed dat als ze bij iemand anders terecht was gekomen die haar "gewoon" gereden zou hebben, ze nu geen 17 jaar zou zijn.

Kendra

Berichten: 8737
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:33

Een vriendin van ons heeft een veulen op stal.................van 1.64 (geboren april 2003). Niet te filmen, zo'n joekel. Maar enorm tricky natuurlijk, een paard dat zo snel zo gegroeid is. Als je dit ziet snap je acuut wat de risico's zijn, het is zo'n slungelig en onthecht geheel. Je moet ook extra veel moeite doen om 'em gezond te houden; veel bewegen, goed voer, enz.

Ik heb zelf een slungel van 5, als jaarling gekocht en nu pas ingereden! Ook te groot en te slap om het eerder te doen.

Van mij hoeven ze ook niet zo groot.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:29

Mijn Joy is zelf een krappe 1.59-1.60 helaas wat aan de kleine kant gebleven.
Maar voor mij geen reden om haar weg te doen!
we hebben het prima naar ons zin zo! *LOL*
Het veulentje dat ik nu elk moment verwacht groeit hopelijk uit tot een wat groter rijpaard. 1.65 vind ik persoonlijk voor mij een mooi maatje
Ik zou nooit gaan voor paarden van 1.75, trekt mij niet zo..

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:34

Ach, ik kijk niet zo naar maten. Als het paard me maar aanstaat. Alhoewel hij wel groter dan 1.65 moet zijn. Mijn vorige paard was 1.75 m., Mijn nieuwe paard is 1.66m.
Het ligt er ook aan hoe een paard zich toont. Sommige kleine paarden kunnen zich heel groot maken.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:47

Baduhtje is 1.62 met dank aan zijn hoge schoft. Knipoog Perfecte maat voor mij (ik ben 1.71 ofzo) en ik krijg serieus hoogtevrees op paarden van 1.80m. En ik heb altijd het idee dat ze minder stabiel zijn, vooral grote KWPNers vind ik vreselijk zitten. Geef mij mijn kleine vuurpijl maar. Lachen

prompter

Berichten: 11144
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:55

In de drafsport is de laatste jaren ook ineens vraag naar een grotere draver. Waarom is me een raadsel, aangezien ze echt niet harder lopen dan de kleintjes...

Het gevolg van het groter fokken is, dat we bij de dravers nu ook ineens met OCD te maken hebben, iets dat zo'n 15 jaar geleden nooit voor kwam! Ik heb zelf nu twee kleine dravers (allebei 1.52 m), allebei kerngezond, mankeren echt nooit wat, en zijn 6 en 18 jaar oud.

Ik heb de laatste tijd heel wat grote dravers zien sneuvelen door OCD, van mij mogen ze snel weer een voorkeur voor kleinere dravers gaan krijgen! Ik zou mijn merrie in ieder geval nooit door een draver die groter is dan 1.60 m laten dekken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:57

misschien voelen vele zich gewoon stoerder op een groter paard...zo'n groot paard is machtig om eens te zien! en je bent soms echt onder de indruk van zo'n dieren, (dat is wat de meeste willen) ik persoonlijk vind het heel mooi om zo'n dier te zien, maar geef mij toch maar een ponytje van 1.50 m, en ja bepaalde zijn gewoon verplicht tot het kopen van grote paarden

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:05

Ik ben zelf 1.78 en mijn paard is 1.63, ik vind dat een mooie maat, zou een paard tot maximaal 1,66 of zo willen. Een kleiner paard is veel wendbaarder en sneller.
Nadeel is wel van al die minimensjes op die reuzen dat veel mensen vinden dat mijn paard te klein voor me is, terwijl mijn voeten niet onder z'n buik uitkomen.
het is maar net welk plaatje je gewend bent.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 01:09

Sjuimpje schreef:
Of je met een krukje op moet stijgen ligt toch echt aan jezelf Haha!
Ikzelf heb zelden hulp gebruikt met opstijgen, alleen heel in het begin toen ik net mijn been gebroken had en later toen ik net mijn kruisband mistte. Maar altijd weer in no time zonder hulpjes. Terwijl ik toch echt niet de kleinste paarden heb (1.70 en 1.75) Nou scheelt het wel dat ik vrij lenig ben, ik heb altijd met gestrekte knieën mijn vlakke hand op de grond kunnen leggen bijvoorbeeld.


Niet helemaal waar. Okee, ik ben niet de lenigste, maar ik heb ook de handicap dat mijn benen c.a. 10 cm korter zijn dan ze zouden moeten zijn. En ik ben nooit lenig geweest, probleem met mijn rug. En als je veel rijdt worden je spieren automatisch ook korter (helaas ontbreekt het mij aan tijd om een andere sport erbij te doen)

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:42

Ten eerste: wat is er mis met opstappen vanaf een krukje oid? Ik doe dat meestal wel als ik op De Olifant van 1.75 ga, is fijner voor haar en voor mij, ik zie het probleem niet zo.

en dan on topic: Ik denk wel dat jullie gelijk hebben met dat je meer kans op gebreken hebt bij een groot paard. De reden waarom, is idd dat mensen 'met iets willen binnenkomen'. Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo fijn, zo'n grote knol, moeite met evenwicht, moeilijk bij elkaar te rijden, blijft lang slap, en ga maar door.