Het gaat om een 8 jarige grote zwarte barock pinto merrie (ik schat haar rond de 1.72)
Ze komt uit een schimmel moeder (v. Gribaldi) en een bonte barock pinto vader, maar is prachtig zwart met een klein kolletje en een snebje.
Ze heeft 37.5% fries bloed in haar aderen stromen.
https://angloeuropeanstudbook.nl/databa ... ribel-navi
Ik heb deze merrie in augustus vorig jaar gekocht. Ondanks dat ik zelf meer in het ziekenhuis lig (20 opnames in 2,5 jaar tijd) dan dat ik kan rijden. Maar ik kon deze merrie niet laten staan, ik ken haar al vanaf de geboorte en weet hoe haar karakter is. Dus haar ook meer aangeschaft met het idee, dan kunnen we misschien niet fanatiek rijden, maar veulentjes fokken moet dan zeker wel lukken! Het is echt een super lief paard, qua bewegingen ook echt niet verkeerd.
Ze is in de voorbenen wel erg toontredend, je ziet het ook met bewegen, ze zet af en land ook in een troontredende houding. Ze maait dan weer niet.
Ik heb van mijn ex-dekhengst nog rietjes liggen, die ik echt heel graag nog zou willen gebruiken.
Want een nakomeling van mijn eigen paard, dat is mijn penny droom. De veulens die hij gegeven heeft, zijn allemaal super relaxt, veel behang en mooi formaat. En vooral dat karakter geeft toch wel doorslag. Ik volg er nog een heel aantal op de socials en als ik dan zie hoe braaf alles gaat, hoe nuchter ze allemaal zijn, dan gun ik iedereen gewoon zo'n paard. En paps zelf is meer dan braaf, zo'n once in a life time paard, ik kan het gewoon niet uitleggen.

(dit is de vaderdier waar ik dus de eerste pogingen mee ga doen!)
Echter, met natuurlijk dekken kreeg hij alles in 1 ronde drachtig, nu de rietjes zijn ingevroren is de kwaliteit heel erg verslechterd. Ik heb nog voor 4 ruime rondes liggen, maar niet voor het hele seizoen zeg maar.
En daar komt dan de vraag, wat doen we als backup? Want áls we dan toch bezig zijn, dan moet er at the end toch wel een veulen komen!
Ik heb als reserve hengst de KFPS hengst Kees 531 in mn hoofd. Die heb ik vorig jaar op de hengstenshow gezien en daar was ik echt van onder de indruk. Ik denk ook dat hij goed op de merrie past. Daarnaast ben ik gewoon echt friezen fan (want naast deze merrie heb ik nog een frieze Ruin v. Hette en de ex-dekhengst is een halve fries)
Je ziet inmiddels zelfs in het hogere werk paarden terug komen met wat fries bloed in de aderen, dus zo verkeerd denk ik dan ook niet.
Maar welke hengsten zouden nog meer kunnen passen?
Ik wil niet inleveren op de maat, en ook niet terug fokken op het wat rankere model.
Wel wil ik de galop verbeteren, dus wat meer een rollende galop, en wat meer knie actie in de draf. Ze draaft wat vanuit onderuit. En de galop blijft ze iets vlak in.
Een kleurtje sta ik ook zeker voor open! Maar het hoeft dan ook niet perse een homozygoot te zijn, hetrozygoot is ook prima als daar tegenover staat dat het een goede beweger is.
Het mag dus ook kwpn, aes, nrps etc zijn, maar het aller liefst heb ik iets met fries erin.
Waarom dan niet een barock pinto hengst?
Omdat ik de kwaliteit van deze hengsten over het algemeen niet heel fantastisch vind.
Ik heb de hengst Ieme wel in mijn achterhoofd, maar verder vind ik de hengsten zelf niet zo, ik ben dan bang dat ik juist achteruit ga in kwaliteit en beweging. Daarbij zit in deze merrie ook Willem van Nassau, en heel veel hengsten in het bestand hebben Willem of bontfire in hun lijn zitten en dat wil ik gewoon niet.
Wel echt heel belangrijk, de hengst moet echt een goede stand van het voorbeen hebben!
(en haar groooooote oren mogen nog wel een slag kleiner als je dan iets te zeuren hebt whahahahaha)
Een echte standfoto heb ik niet....We zullen het hier mee moeten doen, je kunt dan ook wel zien dat ze achter extreem stijl staat en dat dat niet haar echte houding is.
Maar om een klein beetje een indruk te krijgen van de merrie zelf.