Ook dit jaar liep niet alles vlekkeloos, maar toch volgens plan 3 drachtig, alleen 1 hengst geswitcht. Zoals bij de meeste misschien wel bekend, fokken wij met zuiver Egyptische Arabieren.
De eerste combinatie is mijn eigen gefokte AZ Aleeyah x Mansour KS.
Mansour is geen bekende hengst, maar past qua bloedlijnen en qua plus en minpunten super bij Aleeyah. In 2021 hebben we ook een prachtig hengstje uit deze combi gehad, welke helaas na een routine operatie in 2022 overleden is aan de complicaties. We hopen deze keer op een net zo'n gaaf veulen, maar dan het liefst in de merrie uitvoering.
Aleeyah heb ik zelf gefokt uit de Al Lahab zoon GR Lahab en mijn toenmalige merrie GR Bint Shadwan (van Classic Shadwan).

De tweede combinatie is ESA Mishrikah x Naseem Al Rashediah.
Naseem behoeft bij de meeste Arabieren mensen waarschijnlijk geen introductie, maar hij is de Straight Egyptian wereldkampioen en vader van vele kampioenen. Zijn dekgeld is werkelijk onbetaalbaar, maar ik had het geluk voor een 'redelijke' prijs aan een dekking te kunnen komen.
Mishrikah heb ik in 2022 geïmporteerd vanuit USA, zij is een dochter van Mishaal HP uit Imperial Baarikah van reserve Wereldkampioen Imperial Baarez. Afgelopen jaar heeft ze ons een heel mooi merrieveulen gegeven, die zeker hier blijft.

En de derde combinatie is LF Bint Rakizah x Taim Al Kharafi. Dit had eigenlijk de eerste moeten zijn, maar helaas ging het drachtig worden niet zo makkelijk. Uiteindelijk hebben we zelfs van hengst geswitcht. Gelukkig was ze daarna wel snel drachtig.
Taim Al Kharafi is een jonge hengst, waarvan zijn eerste nakomelingen dit jaar geboren zullen worden. Als jaarling heb ik hem in Italië gezien en was ik al zeer van hem gecharmeerd, en hij is alleen maar beter geworden. Ook zijn ouders heb ik daar kunnen bekijken.
Ik denk dat hij qua bloedlijnen zeer goed aansluit bij Rakizah, maar met een eerste jaargang is het uiteraard altijd een beetje afwachten.
Rakizah heb ik in 2021 geïmporteerd vanuit USA, zij is daar toen nog gedekt en heeft in 2022 een knap hengstje gegeven, die nog steeds in mijn bezit is. Rakizah is een dochter van Baha AA, en uit LF Rakizah, een dochter van Al Adeed Al Shaqab.

En wat foto's van afgelopen zaterdag.

Qua kleuren, de laatste 2 merries en hengsten zijn heterozygoot schimmel, dus daar zou ook een gekleurd veulen uit kunnen komen. Van de eerste combinatie is de hengst ook heterozygoot schimmel, van de merrie is het onbekend, dus daarvan weet ik het niet.
De grootste kans is uiteraard 3 schimmels, maar stiekem lijkt het me erg leuk als er toch eens een kleurtje tussen zou zitten.