Paspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charmie4
Berichten: 103
Geregistreerd: 16-02-13

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 12:35

Hi allemaal,

Ik heb een paard met een bijzonder paspoort. Zie foto's in combinatie met het paard.. er stond een plakkertje op het paspoort bij aankoop dat hij van de hengst Spielberg is. Echter staat er onbekend en part bred. Het lijkt me geen partbred als je hem zo ziet.
Kan ik een 'normaal' paspoort aanvragen. Er staat ook geen stokmaat in enz. Ik vroeg me af of dit problemen gaat geven als je evt met een paard over de grens wilt gaan.

Daarnaast heb ik de vraag hoe ik dit paard op naam kan zetten. Welke stappen moet ik dan volgen?

Bedankt voor het meedenken!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:42

Part Bred betekend gewoon dat het een (onbekende) kruising is.
je kan evt een DNA test laten doen, maar ik zie niet in waarom je dat zou willen. Kost geld en je hebt er niks aan.
Stokmaat is niet nodig (alleen als je binnen de ponymaat wilt wedstrijdrijden en dan wordt het voor je gedaan).
Als de chip klopt, is dit gewoon een geldig paspoort.

edit:
Op naam zetten kan, dan kun je contact opnemen met het paspoort uitgevende instantie en vragen hoe en wat.
Het is niet nodig om te doen, het paspoort is geen eigendomsbewijs.

edit 2:
Het is geen bijzonder paspoort hoor, heel veel paarden/pony's hebben er precies zo'n 1.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:03

Apart dat je wel de gegevens van het paard weghaalt, maar niet die van de vorige eigenaar. Dat zou ik andersom gedaan hebben.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:32

Je kunt geen ander paspoort aanvragen waar wel afstammingsgegevens in staan, die zijn simpelweg niet geregistreerd in het systeem.
Part bred wil idd zeggen kruising. Kan best zijn dat de merrie geen stamboekmerrie was, dan krijg je dus automatisch een kruising en ook geen afstammingsgegevens in het paspoort, of de vader daadwerkelijk Spielberg is, moet je maar geloven, op basis van het gele briefje, wie weet welke handelaar dat er ooit tussen heeft gedaan, het paard is inmiddels allang geen paarden eiken meer...

Een paard krijgt in principe maar eenmalig een paspoort, mocht dat kwijtraken kan er een duplicaat aangevraagd worden, maar niet geregistreerde gegevens worden er niet ineens wel in gezet wanneer je een duplicaat aanvraagt.

Wanneer de gegevens van het paard, kleur, beschreven signalement, chipnummer overeenkomen en je paard netjes geregistreerd staat in de I&R database, is er geen reden om niet legaal met het paard naar het buitenland te kunnen, wanneer je dat zou willen.

Wanneer het geen pony is die in de ponycategorie aan wedstrijden deel wil nemen, zijn officiƫle meetgegevens niet nodig.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coƶrdinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:12

De fokker is een handelaar en voor het paspoort lijkt gekozen te zijn voor een van de goedkoopste paspoort uitgevende stamboeken, toen het veulen al 10 maanden oud was. Als het toen al bij de moeder weg was zouden ze al DNA hebben moeten testen om nog de afstamming op het papier te krijgen, dat zou wel eens de reden kunnen zijn.
Als je het leuk vindt om te weten kun je wel laten testen of Spielberg inderdaad de vader is. Voor eventuele verkoop is dat ook niet verkeerd. Ik weet niet of het dan onmogelijk is om de vader op het papier te krijgen, als je de stappen doorloopt zou dat toch moeten kunnen?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:22

[quote="Nicole288"Ik weet niet of het dan onmogelijk is om de vader op het papier te krijgen, als je de stappen doorloopt zou dat toch moeten kunnen?[/quote]
Ik weet niet of dat via dit paspoort uitgevende instantie kan.
Mijn geheugen zegt dat het paspoort van het stamboek van minimaal van 1 van beide ouders moet zijn.
Als ik een vol Haflinger veulen heb met erkende ouders, kan ik volgens mij geen Fries paspoort krijgen met de afstamming er in.

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:22

Nicole288 schreef:
De fokker is een handelaar en voor het paspoort lijkt gekozen te zijn voor een van de goedkoopste paspoort uitgevende stamboeken, toen het veulen al 10 maanden oud was. Als het toen al bij de moeder weg was zouden ze al DNA hebben moeten testen om nog de afstamming op het papier te krijgen, dat zou wel eens de reden kunnen zijn.
Als je het leuk vindt om te weten kun je wel laten testen of Spielberg inderdaad de vader is. Voor eventuele verkoop is dat ook niet verkeerd. Ik weet niet of het dan onmogelijk is om de vader op het papier te krijgen, als je de stappen doorloopt zou dat toch moeten kunnen?

Is je paard nu een ruin? Dan is de afstamming leuk om te weten maar niet echt van cruciaal belang. Als hij nog hengst is dan zou ik er wel achteraan gaan.

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 14:48

Dit is een normaal paspoort. Je kunt bij alle uitgevende instanties een paspoort aanvragen en gezien het fjordenstamboek daarin altijd een van de goedkoopste is geweest denk ik dat er daarom destijds voor gekozen is daar een paspoort aan te vragen.

Gele post-it zou ik niet te veel waarde aan hechten, want wat eerder al gezegd is dat kan iedereen er zomaar ingeplakt hebben. Wil je dat zeker weten moet je DNA laten testen.

Voor het op naam zetten (wat overigens niet verplicht is) kun je gewoon even mailen naar het fjordenstamboek: post@fjordstudbook.com. Kost wel wat, namelijk 120 euro als je geen lid bent van het stamboek.

Het enige wat ik er bijzonder aan vond is dat er bij uitgevende instantie zowel gegevens staan van het fjordenstamboek als van holstud. Maar misschien dat een van beide je daar meer over kan vertellen?

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:44

Niets bijzonders aan.

Is idd gewoon een paspoort van een paard waarvan de afstamming niet officieel bevestigd is.

Stokmaat er niet in is ook normaal. Vaak worden bv veulens opgenomen en een paspoort opgemaakt. Niemand kan weten hoe groot die gaan worden.

Geeft geen problemen voor buitenland, paard heeft een paspoort toch? Dus in orde.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:06

XxDiandraxX schreef:
Dit is een normaal paspoort. Je kunt bij alle uitgevende instanties een paspoort aanvragen en gezien het fjordenstamboek daarin altijd een van de goedkoopste is geweest denk ik dat er daarom destijds voor gekozen is daar een paspoort aan te vragen.

Gele post-it zou ik niet te veel waarde aan hechten, want wat eerder al gezegd is dat kan iedereen er zomaar ingeplakt hebben. Wil je dat zeker weten moet je DNA laten testen.

Voor het op naam zetten (wat overigens niet verplicht is) kun je gewoon even mailen naar het fjordenstamboek: post@fjordstudbook.com. Kost wel wat, namelijk 120 euro als je geen lid bent van het stamboek.

Het enige wat ik er bijzonder aan vond is dat er bij uitgevende instantie zowel gegevens staan van het fjordenstamboek als van holstud. Maar misschien dat een van beide je daar meer over kan vertellen?


Kan ook zo maar zijn dat het dekgeld niet is betaald en het wel een Spielberg nakomeling is.

Charmie4
Berichten: 103
Geregistreerd: 16-02-13

Re: Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 11:10

Ja het paspoort is inderdaad pas na 10 maanden uitgegeven. Leek mij ook erg lang? Vooral voor een handelaar?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:52

Kan zijn dat hij veulens opgekocht heeft die van hun moeder af konden en waar nog geen paspoort bij zat.
Dan kan het zomaar zijn dat ze 10 maanden zijn als het paspoort uit gegeven word.

En sommige paspoort uitgevende instanties zijn niet zo snel, mijn veulen van April is pas in November gechipt en pas in Januari was het paspoort er. En dit ging om een stamboek veulen wat de dag na haar geboorte meteen is aangegeven.