eerste bezichtiging en tweede bezichtiging Hengstenkeuring 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 17:27

Ik vind het wel opvallend, er zijn echt meerdere springhengsten die heel voorzichtig en met heel veel lucht beginnen. En naarmate de test vordert worden ze minder voorzichtig. Het lijkt er sterk op dat deze paarden voorzichtig gemaakt worden. Zelfs van der Schans benoemde dat het opviel dat een hengst heel voorzichtig was in het begin, maar daarna steeds minder voorzichtig werd. Mij ontgaat niet de indruk dat ze daarmee ook bedoelen dat het niet natuurlijk is.

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 17:35

Bij bwp proberen ze al enkele jaren om de geprepareerde, systematisch te elimineren. Vorig jaar waren er dan ook al minder die een meter lucht sprongen.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 15:40

Ik kijk even met een half oog, deze 095 gaat echt als een kanonskogel de baan door, hij heeft er veel plezier in :')

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 16:41

104 werd even te enthousiast en ging dwars door de hindernis. Evengoed geen verkeerde. Hij herstelde zich ook goed. Ze pakken dat toch elke keer goed aan. Even een stapje terug, wat lager om vertrouwen terug te krijgen.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 13:16

En we gaan weer verder met ronde 2 :P

Ik haak wat laat aan _O-

404 Jameson RS x Easy game. Mooie lichtvoetige hengst met een opwaarts fundament. Draaft echt fijn van de grond af maar mist wel wat overtuiging in het achterbeen. Ook de galop overtuigd me niet helemaal. Heeft wel heel veel souplesse in zijn lichaam.

408 Jameson RS x Toto Jr. Paard is erg onder de indruk dus kruipt wat in elkaar. Paard heeft net als de 404 veel front. Deze heeft een wat stijl kruis en hoekig achterbeen. Dat helpt m wel goed stappen maar verder vind ik zijn beweging niet overtuigend.

414 Jameson RS x Vivaldi. Aansprekend hengst, maar ik heb een zwak voor paarden met een goede sneb :P Draf vind ik niet zo. heeft een steekdrafje met het voorbeen en beweegt een beetje de grond in. Hij is overigens nogal druk dus hij laat zich niet geweldig goed zien. Mist in de galop wat opwaartse beweging. Stap is wel goed. Heeft op zich wel een goede afdruk met het achterbeen in draf, maar dat voorbeen is echt vreemd.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 13:20

409 Jameson RS x Gribaldi. Heeft ook al dat vreemde steekdrafje. Galop mist wat kracht. Galop wordt wel wat beter maar mist wat buiging in de gewrichten. Is wel een brutale, staat graag op zn achterbenen en slaat met het voorbeen naar de voorbrenger. Stapt wel goed met veel lossigheid.

424 Kaygo x Expression. Hengst met een hele ronde hals, hoge aanzet van de hals ook. Verder een hengst met veel body. Paard draaft met veel afdruk maar wordt wel wat lang. Galop is voldoende opwaartse maar mist iets lossigheid. Toch draaft hij imo beter dan de Jamesons. Stap is wat strak en niet geheel overtuigend.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 13:31

402 Jameson x Jazz. Uitgenodigd.



Citaat:
404 Jameson RS x Easy game. Mooie lichtvoetige hengst met een opwaarts fundament. Draaft echt fijn van de grond af maar mist wel wat overtuiging in het achterbeen. Ook de galop overtuigd me niet helemaal. Heeft wel heel veel souplesse in zijn lichaam.

Uitgenodigd.

Citaat:
408 Jameson RS x Toto Jr. Paard is erg onder de indruk dus kruipt wat in elkaar. Paard heeft net als de 404 veel front. Deze heeft een wat stijl kruis en hoekig achterbeen. Dat helpt m wel goed stappen maar verder vind ik zijn beweging niet overtuigend.

Uitgenodigd.

Citaat:
414 Jameson RS x Vivaldi. Aansprekend hengst, maar ik heb een zwak voor paarden met een goede sneb :P Draf vind ik niet zo. heeft een steekdrafje met het voorbeen en beweegt een beetje de grond in. Hij is overigens nogal druk dus hij laat zich niet geweldig goed zien. Mist in de galop wat opwaartse beweging. Stap is wel goed. Heeft op zich wel een goede afdruk met het achterbeen in draf, maar dat voorbeen is echt vreemd.

In beweging meer buiging in het achterbeen laten zien en meer tot dragen komen.

Citaat:
409 Jameson RS x Gribaldi. Heeft ook al dat vreemde steekdrafje. Galop mist wat kracht. Galop wordt wel wat beter maar mist wat buiging in de gewrichten. Is wel een brutale, staat graag op zn achterbenen en slaat met het voorbeen naar de voorbrenger. Stapt wel goed met veel lossigheid.

Prachtig model, lichtvoetig bewegen. Maar moest meer vanuit achterbeen overtuigen.

Citaat:
424 Kaygo x Expression. Hengst met een hele ronde hals, hoge aanzet van de hals ook. Verder een hengst met veel body. Paard draaft met veel afdruk maar wordt wel wat lang. Galop is voldoende opwaartse maar mist iets lossigheid. Toch draaft hij imo beter dan de Jamesons. Stap is wat strak en niet geheel overtuigend.

Uitgenodigd.

Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:45

Oef in deze laatste groep zitten wel een stel beste hengsten alle 3 vind ik al gaaf zeker deze Rio Grande V: Las Vegas X Bordeaux is heel fijn. (vind ik) maar allemaal gewoon goed lopen, persoonlijk een hele klap beter dan de Jamesons...

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 13:46

350 First date x Dream boy. Kijk nu gaan ze draven met een goed achterbeen. Dat miste ik net echt bij de Jamesons hoor. Actief dragend achterbeen. Draaft mooi van de grond af, neigt wel iets naar een stekerig voorbeentje. Galop is ook goed actief. Stapt ook met een actief achterbeen. Mist wel iets lossigheid in het lijf.

450 Las vegas x Apache. Net als Papa al goed aan de maat met veel body. Ook weer een paard met een actief achterbeen, veel beweging in de benen. Draaft echt flink van de grond af met veel souplesse door het lijf. Galop is iets verkrampt. Maar een overtuigende beweger. Stap is wat gespannen. Wordt flink voor geklapt dus publiek is ook enthousiast.

* 457 Las Vegas x Bordeaux. Behoorlijk terug gefokt op Bordeaux := Ook een hengst met veel body. Ook deze gaat fijn over de benen. Heel veel afdruk en souplesse. Stap is matig. Publiek klapt al bij de eerste draflijn enthousiast.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 13:47

Mer1980 schreef:
Oef in deze laatste groep zitten wel een stel beste hengsten alle 3 vind ik al gaaf zeker deze Rio Grande V: Las Vegas X Bordeaux is heel fijn. (vind ik) maar allemaal gewoon goed lopen, persoonlijk een hele klap beter dan de Jamesons...


Nou echt he. Ik ben erg onder de indruk van de Las Vegas nakomelingen, en niet van de Jamesons. Daar vond ik alle hengsten met een matig achterbeen draven.

Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:49

Ik vind dit de minste van de LV nakomelingen de 452, lijkt in 2 delen te lopen, waar de vorige 3 echt een goed ab hadden vind ik dat bij deze minder, mist ook echt kracht achter. Galop ook in 2 delen en niet voldoende opwaarts.

De 458 is heel blij maar daardoor weinig draf gezien, galoppeert wel makkelijk maar blijft vind ik te hoog in het kruis blijven. Had ook achter meer mogen buigen.
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 02-02-24 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 13:56

452 Las Vegas x Don Gregory. Langgelijnde hengst ook weer met voldoende body. Draaft ook fijn over de benen maar is iets minder dan de vorige twee. Deze stapt wel goed vergeleken met de vorige. Hij mist denk ik iets takt en balans in de draf.

458 Las Vegas x De Niro. Deze is blijjjjjjj :') Heeft wel een aardig steil kruis. Mist in de galop wat opwaartse beweging. Wil alleen maar galopperen := Nope, geen draf te bekennen helaas. Lijkt ook wat te hoesten. Jammer, deze heeft zich niet goed laten zien.

Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:01

478 V: Lord Romantic is nog heel jeugdig, voldoende buiging in de gewrichten maar mag meer tot dragen komen, ik vind het een leuk paardje, maar meer met een wat pony uitstraling. Mis het vaderdier. teveel spanning in de stap nagenoeg lateraal, dat is jammer.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 14:01

Jup ik heb toch een zwak voor vosjes :')
478 Lord Romantic x Dorado. Jeugdige hengst. Mist een beetje body en front. Draaft wel fijn over de benen maar drukt snel zijn rug wat weg. Kan me niet helemaal overtuigen.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 14:01

Mer we zijn het aardig eens met elkaar haha :P

Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:02

We zitten wel op één lijn Earth :D

edit: tegelijk lol :j

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 14:04

Hahahahaha mooi dit _O-

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 14:09

Citaat:
350 First date x Dream boy. Kijk nu gaan ze draven met een goed achterbeen. Dat miste ik net echt bij de Jamesons hoor. Actief dragend achterbeen. Draaft mooi van de grond af, neigt wel iets naar een stekerig voorbeentje. Galop is ook goed actief. Stapt ook met een actief achterbeen. Mist wel iets lossigheid in het lijf.

Mooie voorhand, iets meer correct in het fundament. Meer afdruk en buiging in het achterbeen (huh dat had hij mijn inziens wel maar goed.)

Citaat:
450 Las vegas x Apache. Net als Papa al goed aan de maat met veel body. Ook weer een paard met een actief achterbeen, veel beweging in de benen. Draaft echt flink van de grond af met veel souplesse door het lijf. Galop is iets verkrampt. Maar een overtuigende beweger. Stap is wat gespannen. Wordt flink voor geklapt dus publiek is ook enthousiast.

Uitgenodigd.

Citaat:
* 457 Las Vegas x Bordeaux. Behoorlijk terug gefokt op Bordeaux := Ook een hengst met veel body. Ook deze gaat fijn over de benen. Heel veel afdruk en souplesse. Stap is matig. Publiek klapt al bij de eerste draflijn enthousiast.

WAT, meer lengte. Veel kwaliteit in draf, weinig overtuiging in stap. Door het hoge inteelt niet uitgenodigd.

Citaat:
452 Las Vegas x Don Gregory. Langgelijnde hengst ook weer met voldoende body. Draaft ook fijn over de benen maar is iets minder dan de vorige twee. Deze stapt wel goed vergeleken met de vorige. Hij mist denk ik iets takt en balans in de draf.
Mer: Ik vind dit de minste van de LV nakomelingen de 452, lijkt in 2 delen te lopen, waar de vorige 3 echt een goed ab hadden vind ik dat bij deze minder, mist ook echt kracht achter. Galop ook in 2 delen en niet voldoende opwaarts.

Uitgenodigd.

Citaat:
458 Las Vegas x De Niro. Deze is blijjjjjjj :') Heeft wel een aardig steil kruis. Mist in de galop wat opwaartse beweging. Wil alleen maar galopperen := Nope, geen draf te bekennen helaas. Lijkt ook wat te hoesten. Jammer, deze heeft zich niet goed laten zien.
Mer: De 458 is heel blij maar daardoor weinig draf gezien, galoppeert wel makkelijk maar blijft vind ik te hoog in het kruis blijven. Had ook achter meer mogen buigen.

Meer met schoft naar boven bewegen, meer balans in galop.

Citaat:
478 Lord Romantic x Dorado. Jeugdige hengst. Mist een beetje body en front. Draaft wel fijn over de benen maar drukt snel zijn rug wat weg. Kan me niet helemaal overtuigen.
Mer: 478 V: Lord Romantic is nog heel jeugdig, voldoende buiging in de gewrichten maar mag meer tot dragen komen, ik vind het een leuk paardje, maar meer met een wat pony uitstraling. Mis het vaderdier. teveel spanning in de stap nagenoeg lateraal, dat is jammer.

Lichtvoetig in beweging, in galop meer tot dragen en balans.

Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:11

wauw ik sta wel even te kijken de beste 3 van Las Vegas 1 eruit op fundament en 1 op inderdaad inteelt en de stap. := Ik vind het toch wel apart hoor, de minste van deze groep was al nagenoeg beter dan de meeste Jamesons die door zijn gegaan. Dan had ik 457 en 350 wel door laten gaan := die waren mijns inziens beter. :=

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 14:13

Ja klopt, bijzondere keuzes weer. :')

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:39

Leuk om jullie te volgen.

Probeer aan te haken zometeen.

Padoertje
Berichten: 1554
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:46

Earth schreef:
En we gaan weer verder met ronde 2 :P

408 Jameson RS x Toto Jr. Paard is erg onder de indruk dus kruipt wat in elkaar. Paard heeft net als de 404 veel front. Deze heeft een wat stijl kruis en hoekig achterbeen. Dat helpt m wel goed stappen maar verder vind ik zijn beweging niet overtuigend..


Deze is van mijn schoonzoon. Liet zich inderdaad niet heel goed zien. Ik heb hem inmiddels onder het zadel gezien en daar overtuigde hij wel goed. Zit een geweldige draf op. Zijn moeder loopt overigens in alles klassen dik in de 70% en gaat dit voorjaar de subtop in.

Verder heb ik ze niet allemaal vanaf de laptop gezien, maar vond er meer type sportpaarden tussen zitten dan echte vaderdieren. Ik onthoud ze dan ook slecht, op een enkeling na die dan ook echt binnenkomt zeg maar :=

Maar fijn dat jullie alles weer bijhouden. Dat helpt met terugkijken straks :D

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:01

Jammer dat hij niet door is, vond hem in de 1e bezichtiging wel oke.

Ik moet ze tegenwoordig ook opschrijven trouwens :o onthoudt ze anders ook niet.

Vind 321 wel leuk trouwens, Dancier Gold.

Padoertje
Berichten: 1554
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:06

Elisa2 schreef:
Jammer dat hij niet door is, vond hem in de 1e bezichtiging wel oke.

Ik moet ze tegenwoordig ook opschrijven trouwens :o onthoudt ze anders ook niet.

Vind 321 wel leuk trouwens, Dancier Gold.



Hij is wel door hoor! Maar ik was het hierboven eens met de opmerking van Earth dat hij zich niet heel goed liet zien.

baudyh

Berichten: 4290
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:08

Ik vond de Jamesons en de las vegas hengsten positief opvallen.
De jamesons hebben mooi front en opwaartse beweging en daardoor zakt een enkele ook van achteren. Dat willen we toch zien. En zien we veel te weinig vind ik