Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 15761
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:10

Lieser schreef:
Wie zijn die 'we' waar je het over hebt? Welke ervaring heb je zelf in de dressuurfokkerij? Of ben je een journalist op zoek naar smeuïge content?

Er zijn zoveel mensen (ik ook) die dit constateren. Daar hoef je echt geen journalist voor te zijn hoor.
Voel je je aangesproken? Fok jij wellicht?


Ik heb een grote pony. Ook niet probleemloos, maar wel erg sterk. Als ik nu een paard zou kopen, zou ik zoeken naar een uit een springlike, of een eventer. Geen porceleinen dressuurpaard wat kreupel is als zijn box niet netjes recht oogestrooid is.

Wat ook niet helpt, denk ik, dat veel mensen absoluut de kwaliteit als ruiter niet hebben om een talentvol paard goed te rijden en gezond te houden.

rien10
Berichten: 15761
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:11

Elisa2 schreef:
Ik geloof niet dat vroeger alle hengsten een makkelijker karakter hadden. Kijk naar Amor bijvoorbeeld.

Alleen was die niet ril..

Ben het ermee eens dat het belangrijk is dat er goed op het karakter gelet wordt. Maar zie ook paarden die zoveel pikken van hun ruiter dat ik had gehoopt dat ze dat niet zouden doen.

Oftewel het is niet zo zwart wit..

Magneet was ook een lastige.

Melzazu
Berichten: 2041
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:20

rien10 schreef:
Geen porceleinen dressuurpaard wat kreupel is als zijn box niet netjes recht oogestrooid is.


_O-

Elisa2

Berichten: 40078
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:26

rien10 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik geloof niet dat vroeger alle hengsten een makkelijker karakter hadden. Kijk naar Amor bijvoorbeeld.

Alleen was die niet ril..

Ben het ermee eens dat het belangrijk is dat er goed op het karakter gelet wordt. Maar zie ook paarden die zoveel pikken van hun ruiter dat ik had gehoopt dat ze dat niet zouden doen.

Oftewel het is niet zo zwart wit..

Magneet was ook een lastige.


Ja joh..er waren er zoveel..Le Mexico bloed, Abgarxx, Ulster, Balzflug (die gaf ze mega ril), Zeoliet..kan nog wel ff doorgaan.

Rominap
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 10:48

Elisa2 schreef:
Melzazu schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee of het waar is wat je zegt. Ik heb ook totaal geen verstand van fokken.

Wel vond ik zelf dat het dressuurbloed over het algemeen wat meer ril leek te worden dus ik heb nu voor springbloed gekozen.

En wat moeilijke karakters betreft. Ik had in het verleden eens dressuurbloed staan van een hengst met een geweldig karakter alleen gaf hij dat lang niet altijd door (terwijl de moeder ook erg braaf was) dus een fijne hengst zegt ook niet meteen alles.

Is het niet zo dat door het vele fokken het ook zo’n beeld geeft maar dat het vroeger eigenlijk enigszins hetzelfde was alleen op minder grote schaal?



Ja precies mijn idee. Vroeger hoorde je ook wel over moeilijke karakters.

Dat van de blessures trouwens: ik vond zelf wel een hele tijd dat de benen van de dressuurpaarden maar dunner en dunner leken te worden. Dat is er nu weer wat meer uitgefokt en ik vind de huidige benen wel weer steviger eruit zien om het zo maar te zeggen.
Die dunnere benen en dan de paarden behandelen alsof ze van suiker zijn. Dus niet trainen op verschillende bodems bijvoorbeeld. Komen dan daar juist niet de peesblessuress van weg?

Dus TS geeft bijvoorbeeld aan iets over de Achterberg bodem. Maar komen de peesblessures misschien niet doordat veel paarden alleen altijd op zo’n geweldige bodem lopen en ze een keer een zwaardere bak hebben of zo ze dan geblesseerd raken of komt het door de fok?

Het is in ieder geval een heel interessant onderwerp.


Ik denk dat het wel degelijk met de fok te maken heeft, vroeger hadden paarden echt peer vormige kogels, het voorbeen was mooi verdeeld in 3/5onderarm en 2/5 pijpbeen, vandaag is de verhouding van het voorbeen bijna 1/2 onderarm en 1/2 pijpbeen met ook nog is hele kleine en ronde kogels, dat betekend dat de pijp beduidend langer word (en dus die pezen ook beduidend langer zijn) dat in combinatie met een klein rond kogeltje die dus veel minder oppervlak heeft voor een peesaanhechting, zo maken we de benen wel sneller gevoelig voor bijv. Peesblessures…
Laatst bijgewerkt door Rominap op 02-11-23 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Berichten: 4281
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:49

Niemand is toch verplicht een ril paard te kopen? Ik denk dat het grootste probleem is dat mensen zichzelf overschatten waardoor gevoelige paarden bij ongevoelige mensen komen. En hierdoor ontstaan er problemen en zijn de paarden ineens te scherp.
En daar komt nog bij kijken dat de meeste paarden weinig buiten komen en afwisseling krijgen in het werk. Hele dagen op een luxe pensionstal van €700,- in de maand in een prachtige box staan heeft nog nooit een paard goed gedaan. Paarden worden enorm betutteld en volgestopt met krachtvoer. En al dit bovenstaande zorgt ook grotendeels voor alle blessures die er ontstaan. Ongelukken gebeuren overal natuurlijk maar een goede basis en management met het belang van het paard voorop is het belangrijkste.
Daarnaast hebben we ook nog omgang en gedrag. Hoeveel mensen kunnen nou werkelijk met een paard omgaan? Ieder paard heeft een ander karakter en gevoeligheid, het is aan ons om daar mee om te leren gaan en vooral omdat dat te willen. Die wil is vaak ver te zoeken.

Kortom, ik vind de OP eigenlijk nergens op slaan. Ga naar Duitsland en daar vind je echt enorm veel lieve, brave en ongecompliceerde paarden. Ze zijn misschien niet zo fancy als een Apache nakomeling waarbij de ogen bijna uit t hoofd vliegen maar ze zijn wel stabiel en vergevingsgezind.

carola

Berichten: 8719
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:02

Als mensen nou eens wat meer geld voor een simpel, braaf recreatiepaard zouden willen betalen, wil ik die best fokken hoor. Maar de kostprijs voor een veulen is al rond de 4-5000 euro, en de kostprijs voor een 3 jarige is rond de 10.000 euro. Dat word niet anders voor een simpel dier dan voor een goede.
Zo lang mensen dat niet betalen voor een simpel recreatiepaard, ga ik die ook niet fokken. Ik ga niet de hobby van een ander bekostigen.

Als ik goede dressuurpaarden fok, kan ik wel uit de kosten komen en kan ik kiet draaien.

En daarbij: eigenlijk ben ik het helemaal niet met je eens, ik heb hier legio fijne, brave dressuurpaarden staan die gezond zijn, sterk op de benen, en een goed karakter hebben. Júist veel dressuurruiters in het hogere segment zijn heel kritisch op de beenstanden, hardheid en karakter. De afgelopen 10 jaar is er ook echt weer veel aandacht voor het karakter.

Eigenlijk denk ik dat je het verkeerd ziet: de paarden in de prijsklasse waarin een recreant zoekt, dát zijn nou juist de goedkopere paarden waar iets mis mee is. Bijv. een karakter wat niet zo makkelijk is, een niet-correcte beenstand (en dus eerder kreupel), enzovoorts.

Rominap
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 11:09

Elisa2 schreef:
rien10 schreef:


Magneet was ook een lastige.


Ja joh..er waren er zoveel..Le Mexico bloed, Abgarxx, Ulster, Balzflug (die gaf ze mega ril), Zeoliet..kan nog wel ff doorgaan.


Dat klopt helemaal, maar toen waren er ook echt nog wel veel fokkers die daarvan op de hoogte waren en op basis van die nakomelingen er specifiek NIET mee gingen fokken…

De informatie van die hengsten werd veel gedeeld onderling, vandaag de dag weten we eigenlijk niet zo veel van de jonge hengsten, als ze zijn ggk bij het KWPN staan er vaak van die niets zeggende zinnen zoals:”hij geeft zijn ruiter een goed gevoel.”
Daar kan ik niet zoveel mee…
Van de nakomelingen zien we vaak alleen een topper opduiken op een IBOP ofzo, maar van heel veel hengsten zie je bijna geen nakomelingen lopen…. Waarom niet? Zijn ze te moeilijk? Lichamelijk niet goed? Waar zijn ze?

Rominap
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 11:17

carola schreef:
Als mensen nou eens wat meer geld voor een simpel, braaf recreatiepaard zouden willen betalen, wil ik die best fokken hoor. Maar de kostprijs voor een veulen is al rond de 4-5000 euro, en de kostprijs voor een 3 jarige is rond de 10.000 euro. Dat word niet anders voor een simpel dier dan voor een goede.
Zo lang mensen dat niet betalen voor een simpel recreatiepaard, ga ik die ook niet fokken. Ik ga niet de hobby van een ander bekostigen.

Als ik goede dressuurpaarden fok, kan ik wel uit de kosten komen en kan ik kiet draaien.

En daarbij: eigenlijk ben ik het helemaal niet met je eens, ik heb hier legio fijne, brave dressuurpaarden staan die gezond zijn, sterk op de benen, en een goed karakter hebben. Júist veel dressuurruiters in het hogere segment zijn heel kritisch op de beenstanden, hardheid en karakter. De afgelopen 10 jaar is er ook echt weer veel aandacht voor het karakter.

Eigenlijk denk ik dat je het verkeerd ziet: de paarden in de prijsklasse waarin een recreant zoekt, dát zijn nou juist de goedkopere paarden waar iets mis mee is. Bijv. een karakter wat niet zo makkelijk is, een niet-correcte beenstand (en dus eerder kreupel), enzovoorts.



het zijn idd juist vaak de moeilijk en of verkeerd gefokte paarden die de profi ruiters niet willen of kunnen hebben die in de verkeerde markt groep terecht komen, we willen allemaal fokken voor de sport, maar daar moet een paard gezond voor zijn en het meewerkende karakter voor hebben en of nu een profi ruiter hem de sport in opleid of juist een amateur in de sport opleid, dat is toch juist ook leuk.

Ik denk dat jij wel degelijk je merries bekijkt en waarschijnlijk gereden hebt, wetend hoe ze zijn, hoe kies je zelf daar de juiste hengst voor? Pak je een bewezen hengst? Of gok je het met een jonge hengst?

Hoe maak jij de keuze?

Eef_Bam

Berichten: 4263
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:26

Ik ben het gedeeltelijk eens. De paarden zijn steeds sensibeler gefokt, en niet iedereen kan daar mee uit de voeten. Maar zeker voor dressuurpaarden vind ik wel dat de iets sensibelere dieren het vaak beter doen, omdat ze makkelijk licht op de hulpen zijn en snel leren. Ik denk dat je sensibel niet moet verwarren met een rotkarakter. Sensibele dieren die graag willen werken zijn heerlijke dressuurpaarden, kan ook ik als amateur meer mee dan een luie trapzak. Problemen komen bij de sensibele dieren die ook nog heel rillig zijn en om niets afgaan, of gewoon ongein uithalen als ze het moeilijk vinden worden.

Olympia96

Berichten: 3357
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:34

Rominap schreef:
Olympia96 schreef:
En dat is exact de reden dat ik 12 jaar geleden een Gelders veulen heb aangeschaft. Uit bewezen lijnen, met een goed fundament en zonder gezondheidsissues.
Op de pensionstal waar ik stond begreep niemand waarom ik zo’n buffeltje kocht :D
Zal niet zeggen dat ze super makkelijk is, minder makkelijk dan ik had gehoopt. Maar nog elke dag blij met haar. En oh ja, ze is ondertussen ook ster en sport merrie geworden :-)

[ [url=m/nzOdbH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8ykKVB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GuEVdE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook mijn andere paard van 15 dat we drie jaar geleden kochten is er 1 met een stevig fundament en een paar stevige pootjes eronder
[ [url=m/vGTGbg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je hebt wel een heel mooi paard, wat voor bloed zit erachter? Een hengst als L’Invasion werd veel gebruikt bij de Gelderse, maar dat ging ook vaak gepaard met een wat moeilijker karakter en hoefkatrol, toch heb ik er vroeger veel gehad van de hengst Zep, daar zat L’Invasion ook achter, maar dat vond ik echt heeeeele fijne paarden.

Je hebt nog echt een hele mooie gelderse!!
Maar ook daar veranderd de fokkerij….


Dank, ik vind haar ook mooi. Echt een power horse haha. Dit is haar pedigree: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/731192/girona
Het is een degelijke stam waar ze uit komt. Haar moeder was zelfs 23 toen Floor geboren werd.

De lastigere karaktertrekjes komen bij moeders vandaan (Proloog). En bij het feit dat ze een merrie is haha. Haar halfbroers zijn makkelijker uit die merrie. En de nakomelingen van haar vader zijn, voor zover ik hoor, echt super van karakter.

Fly_high

Berichten: 3696
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:37

MyWishMax schreef:
Als je onzeker bent of gewoon niet zo ervaren moet je geen jong paard kopen en verwachten dat dat goed gaat. Vroeger werd het veel meer aangemoedigd om een leer paard te kopen ipv een jonkie. Opleiding heeft ook gewoon heel veel invloed en mensen overschatten zichzelf enorm.


Ja het is zeker in de mode om als eerste beste amateur je paard per se naar de eigen hand te zetten en zo jong mogelijk te kopen, het liefst onbeleerd uiteraard want andermans rijkunsten en praktijken zijn per definitie niet volgens de juiste school := Een zero-to-hero verhaal blijft ook heel social media vriendelijk wat het allemaal aantrekkelijker doet lijken dan dat het is. Plus leerpaarden (of in ieder geval oudere, brave paarden) hebben al wat kilometers in de benen en dat is weer een gezondheidsrisico nu dat we alles heel uitgebreid kunnen testen.

MyWishMax schreef:
Qua gezondheid, vroeger waren die gewoon stout. Ks en andere dingen zijn niet nieuw, ks al helemaal niet meer. Maar ze kunnen steeds meer en vinden daardoor ook meer. Mensen denken gelukkig steeds minder in rotbok en hij is stout dus pak hem aan, maar gaan onderzoeken wat er aan de hand is. Dus ipv de slacht krijgen ze nu een diagnose en zijn ze daarna misschien niet zo stout meer of het is enorm logisch dat ze zo stout waren.


Of niet per se stout maar paard X had dan maar zijn eigen raar loopje, paard Y was altijd wat stijfjes met opstarten maar in de proef wel goed genoeg, dan zou het wel, en paard Z kon weliswaar nog geen meter nageeflijk lopen maar sprong wel prima in zijn girafhouding dus dan maar laten voor wat het is en ga zo door ;) En nog veel meer paarden die niet per se stout waren maar wel wat narig, oren in de nek onder de man en altijd een klein bokje met aangalopperen ofzo, dan was het maar ook iets wat bij dat paard hoorde. Net zoals wat je nog steeds op veel maneges ziet :')

Plus een dosis bias, paarden die te ziek waren om wat nuttigs mee te doen zit men nu niet vol nostalgie aan te denken :+

MyWishMax schreef:
Vroeger ging ik nog rustig naar buiten over de weg. Diezelfde wegen zijn niet meer veilig en niet omdat de paarden zoveel heter of sensibeler zouden zijn, maar omdat die wegen drukker zijn en mensen gevaarlijk gedrag vertonen in het verkeer.


_/-\o_ _/-\o_

Lithya

Berichten: 2649
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:02

Elisa2 schreef:
En ja, er was een tijd dat de achterhand echt vergeten werd (Hamoen tijd). Gelukkig heb ik daar de laatste jaren een verandering in gezien. De achterhand is weer belangrijker geworden, veel Negro bloed is goedgekeurd.


Zal van de regio afhangen. Zie hier nog veel met een achterhand om te janken en voorbenen die alle kanten opschieten. Benen aan de grond wanneer het niet hoort, en toch de hemel in geprezen worden.

Rominap
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 12:15

Olympia96 schreef:
Rominap schreef:

Je hebt wel een heel mooi paard, wat voor bloed zit erachter? Een hengst als L’Invasion werd veel gebruikt bij de Gelderse, maar dat ging ook vaak gepaard met een wat moeilijker karakter en hoefkatrol, toch heb ik er vroeger veel gehad van de hengst Zep, daar zat L’Invasion ook achter, maar dat vond ik echt heeeeele fijne paarden.

Je hebt nog echt een hele mooie gelderse!!
Maar ook daar veranderd de fokkerij….


Dank, ik vind haar ook mooi. Echt een power horse haha. Dit is haar pedigree: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/731192/girona
Het is een degelijke stam waar ze uit komt. Haar moeder was zelfs 23 toen Floor geboren werd.

De lastigere karaktertrekjes komen bij moeders vandaan (Proloog). En bij het feit dat ze een merrie is haha. Haar halfbroers zijn makkelijker uit die merrie. En de nakomelingen van haar vader zijn, voor zover ik hoor, echt super van karakter.


23! Dat geeft al aan hoe gezond en vruchtbaar haar moeder was!

Casaron is van Ginus, Ginus ken ik zelf heel goed en heb er veel paarden van gereden, hij was zelf ook bijna 30 jaar geworden, een heel vitaal en goed paard was hij!

Suzanne F.

Berichten: 50871
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 13:55

Mijn Balzflug x Pion x Amor x Vesins xx was het fijnste paard dat ik ooit heb gereden.
Inderdaad wel erg ril maar alleen op het lijf. Dus niet op de omgeving. Wereldpaard was dat.

Elisa2

Berichten: 40078
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:00

Lithya schreef:
Elisa2 schreef:
En ja, er was een tijd dat de achterhand echt vergeten werd (Hamoen tijd). Gelukkig heb ik daar de laatste jaren een verandering in gezien. De achterhand is weer belangrijker geworden, veel Negro bloed is goedgekeurd.


Zal van de regio afhangen. Zie hier nog veel met een achterhand om te janken en voorbenen die alle kanten opschieten. Benen aan de grond wanneer het niet hoort, en toch de hemel in geprezen worden.



Nouja, ik heb het over ggk kwpn hengsten. Volg de fokkerij al een tijdje, zie ook nog wel hengsten die extreem bejubeld worden waar ik mijn twijfels over heb qua achterbeen. Maar gelukkig een heel stuk minder dan in de Hamoen tijd.

Jij was natuurlijk ook geen amateur Suzanne, ik denk dat dit soort paarden mits getraind en opgeleid door de juiste mensen ook wereldpaarden kunnen worden. :)

Elisa2

Berichten: 40078
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:07

Rominap schreef:
Elisa2 schreef:


Ja joh..er waren er zoveel..Le Mexico bloed, Abgarxx, Ulster, Balzflug (die gaf ze mega ril), Zeoliet..kan nog wel ff doorgaan.


Dat klopt helemaal, maar toen waren er ook echt nog wel veel fokkers die daarvan op de hoogte waren en op basis van die nakomelingen er specifiek NIET mee gingen fokken…

De informatie van die hengsten werd veel gedeeld onderling, vandaag de dag weten we eigenlijk niet zo veel van de jonge hengsten, als ze zijn ggk bij het KWPN staan er vaak van die niets zeggende zinnen zoals:”hij geeft zijn ruiter een goed gevoel.”
Daar kan ik niet zoveel mee…
Van de nakomelingen zien we vaak alleen een topper opduiken op een IBOP ofzo, maar van heel veel hengsten zie je bijna geen nakomelingen lopen…. Waarom niet? Zijn ze te moeilijk? Lichamelijk niet goed? Waar zijn ze?



Ik denk echt dat je anders moet kijken. :)

Ik ga bijvoorbeeld graag naar de verrichtingen kijken van de hengsten die de test lopen in Ermelo. Degene die met slof gereden worden daarbij weet ik al dat dit niet de makkelijkste zijn qua lijf of karakter.

1 of 2 jaar later hun eerste nafok bekijken op de bezichtigingen, zie je hoe ze fokken. Qua model, fundament, karakter. Sommige hengsten hebben dan al veel nakomelingen die er niet doorheen komen door teveel bemerkingen op het fundament.

Daarna andere keuringen, jonge paarden competities, eptm testen etc.

Niet iedere hengst dekt evenveel ook.

Als ze wel veel dekken en je ziet er nauwelijks wat van terug dan valt de nafok vaak tegen, of qua karakter of gezondheid. Er zijn nog steeds fokkers die prima op de hoogte zijn van wat de hengsten doorfokken. En ook die het karakter als belangrijkste criteria houden (bijv MisterA) hier op Bokt.

Lithya

Berichten: 2649
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:12

Elisa2 schreef:
Nouja, ik heb het over ggk kwpn hengsten. Volg de fokkerij al een tijdje, zie ook nog wel hengsten die extreem bejubeld worden waar ik mijn twijfels over heb qua achterbeen. Maar gelukkig een heel stuk minder dan in de Hamoen tijd.

Dat zeker. Toch zag ik laatst weer een hengst. Moest top zijn, maar achterhand was matig en de draf verre van taktmatig

Elisa2

Berichten: 40078
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:15

Ja ik zie ze ook, als ik bepaald bloed zie dan weet ik al vaak..dat is niks..of ik vind het niks.

Maar ja, met fokken heeft iedereen natuurlijk zijn eigen smaak en voorkeuren.

windsor14
Berichten: 226
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:22

Elisa2 schreef:
Ik geloof niet dat vroeger alle hengsten een makkelijker karakter hadden. Kijk naar Amor bijvoorbeeld.

Alleen was die niet ril..

Ben het ermee eens dat het belangrijk is dat er goed op het karakter gelet wordt. Maar zie ook paarden die zoveel pikken van hun ruiter dat ik had gehoopt dat ze dat niet zouden doen.

Oftewel het is niet zo zwart wit..



Hoe bedoel je Amor _O- _O- , ik heb een Kwpn merrie met Amor bloed. Idd niet rillerig maar de dame is niet gemakkelijk om te rijden. Dus idd typisch Amor.

paardje2013
Berichten: 1857
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:44

Ik ben het zeker met je eens.
Ik ben een hobbyfokker maar let wel heel erg op karakter omdat ik er als amateur zelf mee moet rijden. Maar ik ben ook van mening dat het ook een stukje opvoeding is en wat je er zelf mee doet. Mijn charmeur merrie is scherp genoeg voor de dressuur sport maar neem ik ook gerust mee naar een Marathon onder het zadel.
Waar ze nergens van opkijkt puur omdat ze niks anders van mij is gewent dat we wel eens wat andere dingen doen. Charmeur staat ook niet bekend om makkelijk karakter die hij vererft maar ik kan mij geen beter paard wensen.

Babootje

Berichten: 27187
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:21

Rominap schreef:
Ben ik de enigste die me zorgen maakt?
Dat vraag ik me al enkele jaren af….

Ik kom nog van een generatie af die paarden had die nog het karakter hadden om zelf zadelmak te maken, de hardheid en uithoudingsvermogen hadden om op het knollenveld van de buurman te trainen, onder het zadel de weg over naar de manege waar de wedstrijd werd georganiseerd en na de prijsuitreiking te paard met allemaal toeters en bellen en een hoop muziek en geklap weer terug naar huis.


En je bent pas 35 :D

Rominap schreef:
Vandaag de dag zijn veel paarden zo ril dat het zelf zadelmak maken er niet meer bij is, sterker nog zelfs de profi’s hebben het er moeilijk mee, je hebt al een binnenbak nodig met achterberg bodem omdat ze te slap zijn om buiten door het veld te rijden, blessures liggen overal op de loer, slappe knieën, peesproblemen en dan hebben we het nog niet over dingen als kissing spines…
Veilig de weg overrijden naar de manege voor de wedstrijd is er niet meer bij, prijsuitreiking te paard is bijna nergens meer, de hectiek word te groot, sterker nog tijdens de proef word het verdomde lastig om je paard al langs dat éne bloempotje te krijgen……

Vroeger zochten we hengsten uit op hardheid, bewezen sterk gezonde en goed mee draaiende sportpaarden.
Vandaag de dag is de trend om massaal een jonge hengst te pakken, die alleen nog maar een paar rondjes in de binnenbak heeft gelopen en is ggk….

Daarbij kijken we niet verder dan de eerste 3 generaties, de inteelt daar achter word niet naar gekeken, er lopen nu al paarden met 3x Jazz erin, dat helpt het karakter niet mee, veel hengsten hebben dat bloed er ook al in en zo zie je de toekomst voor de fokkerij steeds somberder worden….

Waar zijn we mee bezig???

Fokken voor het grote geld? Hebben alle fokkers de illusie om het nieuwe paard voor Edward Gal te fokken?

Wanneer gaan we terug kijken naar hengsten die bewezen goed mee lopen in de sport, die hardheid hebben en gezond blijven, een karakter hebben om ook mee buiten te rijden, of terwijl paarden die een amateur rijder zelf iig naar het Z kan opleiden?


Ik ben het wel eens met Paardje2013 dat het een stuk opvoeding is en gewenning. Dat kan ook met een paard dat van nature wat ril of heet is. Dat kan ook met een afstamming van Charmeur. :D
Maar dat moet je wel kunnen.

Paarden met van nature een lastig karakter had je vroeger gewoon ook. Maar in de manege kwam je die natuurlijk niet tegen.
Moeilijke bekend staande karakters ook. Amor, Kristal, Houston, Pion staan me nog wel bij. Ooit een merrie gehad van Amor x Kristal. Niet ril maar een kop van beton. En nooit te vertrouwen. Dus dat was geen feestje.

Over blessuregevoeligheid. Ik heb niet de ervaring dat het hedendaagse sportpaard blessure gevoeliger is. Op het knollenveld van je buurman rijden is nooit goed voor (de pezen) van je paard. Tegenwoordig zijn we wel beter gaan kijken naar kreupelheden dan vroeger.
Zelfde met hanarchement. Vroeger gooide je overal wel een zadel op wat maar een beetje paste. Tegenwoordig kijken we beter naar de passendheid van een zadel. Want dat heeft veel invloed op de beweging.
KS kwam vroeger net zo vaak voor als nu. Maar toen wisten we het niet, want we maakten nog geen foto's.
Zat paarden die KS hebben en geen klinische verschijnselen.
Dus nee ik heb geen zorgen om de dresuurpaardenfokkerij. Gebreken komen juist door zorgvuldig fokken veel minder voor dan vroeger.

Waar ik het wel mee eens ben is dat er blijkbaar een behoefte is aan het doodnormale huis tuin en keuken gebruikspaard. Maar met een beetje zoeken kom je die heus nog wel tegen.

manubres

Berichten: 2859
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:31

Misschien moet er naast een spring- en dressuurrichting ook een recreatierichting komen :D

office
Berichten: 1017
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:51

Best een goed idee een recreatie lijn.Ik ken zo veel mensen die dol zijn op paarden maar eigenlijk ook een beetje bang.Zeker als je al eens wat naars meegemaakt heb of wat ouder ben dan heb je liever een betrouwbaar dier als een Ferrari .

paardje2013
Berichten: 1857
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:14

Babootje ja dat kan zeker met een Charmeur haha en dan zit er ook nog Houston achter :')
Mijn veulens blijven altijd thuis ik fok er dan ook maar 2. Voordeel is dat ik niks van ze vraag maar ze gaan wel in de routine mee dus elke dag mee naar binnen en buiten aan een touw. Ze gaan elke 8 weken naar de hoefsmid ik haal er eens een borstel over enz.
Dat maakt dat ik eigenlijk altijd hele brave paarden heb.


Een recreatie lijn ik weet niet of het gaat helpen natuurlijk kijk ik naar hengsten die brave karakter door fokken maar ik blijf er bij dat het toch maar net is in wat voor handen de paarden vallen.


Afbeelding

Afbeelding