Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rominap
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-11-23

Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 08:02

Ben ik de enigste die me zorgen maakt?
Dat vraag ik me al enkele jaren af….

Ik kom nog van een generatie af die paarden had die nog het karakter hadden om zelf zadelmak te maken, de hardheid en uithoudingsvermogen hadden om op het knollenveld van de buurman te trainen, onder het zadel de weg over naar de manege waar de wedstrijd werd georganiseerd en na de prijsuitreiking te paard met allemaal toeters en bellen en een hoop muziek en geklap weer terug naar huis.

Vandaag de dag zijn veel paarden zo ril dat het zelf zadelmak maken er niet meer bij is, sterker nog zelfs de profi’s hebben het er moeilijk mee, je hebt al een binnenbak nodig met achterberg bodem omdat ze te slap zijn om buiten door het veld te rijden, blessures liggen overal op de loer, slappe knieën, peesproblemen en dan hebben we het nog niet over dingen als kissing spines…
Veilig de weg overrijden naar de manege voor de wedstrijd is er niet meer bij, prijsuitreiking te paard is bijna nergens meer, de hectiek word te groot, sterker nog tijdens de proef word het verdomde lastig om je paard al langs dat éne bloempotje te krijgen……

Vroeger zochten we hengsten uit op hardheid, bewezen sterk gezonde en goed mee draaiende sportpaarden.
Vandaag de dag is de trend om massaal een jonge hengst te pakken, die alleen nog maar een paar rondjes in de binnenbak heeft gelopen en is ggk….

Daarbij kijken we niet verder dan de eerste 3 generaties, de inteelt daar achter word niet naar gekeken, er lopen nu al paarden met 3x Jazz erin, dat helpt het karakter niet mee, veel hengsten hebben dat bloed er ook al in en zo zie je de toekomst voor de fokkerij steeds somberder worden….

Waar zijn we mee bezig???

Fokken voor het grote geld? Hebben alle fokkers de illusie om het nieuwe paard voor Edward Gal te fokken?

Wanneer gaan we terug kijken naar hengsten die bewezen goed mee lopen in de sport, die hardheid hebben en gezond blijven, een karakter hebben om ook mee buiten te rijden, of terwijl paarden die een amateur rijder zelf iig naar het Z kan opleiden?

Suzanne F.

Berichten: 49217
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:19

Eens hoor. Daarentegen is de kwaliteit van bewegen wel enorm vooruitgegaan. We hebben duidelijk veel betere bewegers dan vroeger. En daar zit tegelijk ook een valkuil.
Maar vergis je toch ook niet in de vroegere paarden, die hadden vaker hoefkatrolontsteking wat er nu bijna uitgefokt is. Vroeger was er ook minder diagnostiek dus misschien was er wel Kissing spines maar waren dat vervelende rotbokken die bij de slager belandden. Nu dokteren we ook maar aan natuurlijk. Hier een spuitje, daar een foto.
Karakter is zeker een aandachtspunt, al jaren. Er zijn veel minder paarden voor de echte amateur.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:23

En dat is exact de reden dat ik 12 jaar geleden een Gelders veulen heb aangeschaft. Uit bewezen lijnen, met een goed fundament en zonder gezondheidsissues.
Op de pensionstal waar ik stond begreep niemand waarom ik zo’n buffeltje kocht :D
Zal niet zeggen dat ze super makkelijk is, minder makkelijk dan ik had gehoopt. Maar nog elke dag blij met haar. En oh ja, ze is ondertussen ook ster en sport merrie geworden :-)

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Ook mijn andere paard van 15 dat we drie jaar geleden kochten is er 1 met een stevig fundament en een paar stevige pootjes eronder
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37167
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:36

Ik geloof niet dat vroeger alle hengsten een makkelijker karakter hadden. Kijk naar Amor bijvoorbeeld.

Alleen was die niet ril..

Ben het ermee eens dat het belangrijk is dat er goed op het karakter gelet wordt. Maar zie ook paarden die zoveel pikken van hun ruiter dat ik had gehoopt dat ze dat niet zouden doen.

Oftewel het is niet zo zwart wit..

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:48

Wie zijn die 'we' waar je het over hebt? Welke ervaring heb je zelf in de dressuurfokkerij? Of ben je een journalist op zoek naar smeuïge content?

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:51

Rominap schreef:
Ben ik de enigste die me zorgen maakt?
Dat vraag ik me al enkele jaren af….

Ik kom nog van een generatie af die paarden had die nog het karakter hadden om zelf zadelmak te maken, de hardheid en uithoudingsvermogen hadden om op het knollenveld van de buurman te trainen, onder het zadel de weg over naar de manege waar de wedstrijd werd georganiseerd en na de prijsuitreiking te paard met allemaal toeters en bellen en een hoop muziek en geklap weer terug naar huis.

Vandaag de dag zijn veel paarden zo ril dat het zelf zadelmak maken er niet meer bij is, sterker nog zelfs de profi’s hebben het er moeilijk mee, je hebt al een binnenbak nodig met achterberg bodem omdat ze te slap zijn om buiten door het veld te rijden, blessures liggen overal op de loer, slappe knieën, peesproblemen en dan hebben we het nog niet over dingen als kissing spines…
Veilig de weg overrijden naar de manege voor de wedstrijd is er niet meer bij, prijsuitreiking te paard is bijna nergens meer, de hectiek word te groot, sterker nog tijdens de proef word het verdomde lastig om je paard al langs dat éne bloempotje te krijgen……

Vroeger zochten we hengsten uit op hardheid, bewezen sterk gezonde en goed mee draaiende sportpaarden.
Vandaag de dag is de trend om massaal een jonge hengst te pakken, die alleen nog maar een paar rondjes in de binnenbak heeft gelopen en is ggk….

Daarbij kijken we niet verder dan de eerste 3 generaties, de inteelt daar achter word niet naar gekeken, er lopen nu al paarden met 3x Jazz erin, dat helpt het karakter niet mee, veel hengsten hebben dat bloed er ook al in en zo zie je de toekomst voor de fokkerij steeds somberder worden….

Waar zijn we mee bezig???

Fokken voor het grote geld? Hebben alle fokkers de illusie om het nieuwe paard voor Edward Gal te fokken?


Wanneer gaan we terug kijken naar hengsten die bewezen goed mee lopen in de sport, die hardheid hebben en gezond blijven, een karakter hebben om ook mee buiten te rijden, of terwijl paarden die een amateur rijder zelf iig naar het Z kan opleiden?

Ja, precies dat is wat er nagestreefd wordt, als je alle grote monden moet geloven; en het moet ook veel geld kosten... Lees niet verder dan Bokt...

Maar er zit ook een andere kant aan: waar moet je als beginnend ruiter je kennis gaan halen? Hoe kun je bepalen wat goed is en wie verkondigd er gebakken lucht? Op basis waarvan bepaal je dat eigenlijk?

Die brave paarden zijn er nog steeds wel, maar dat zijn vaker de minder populaire lijntjes want ja, die bewegen ook niet zo opvallend (maar vaak wel efficiënt ) en daarmee scoor je niet. Daar zit ook zo'n punt: Je moet wel je punten bij elkaar harken. Het moet wel wat tonen.
Hoezo dan? Tja, daar hebben ze dan geen antwoord op.

Het is uiteindelijk wat we elkaar proberen wijs te maken, ook hier weer.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:55

Lieser schreef:
Wie zijn die 'we' waar je het over hebt? Welke ervaring heb je zelf in de dressuurfokkerij? Of ben je een journalist op zoek naar smeuïge content?


Wat een gekke reactie. Als je kijkt naar de manier waarop de post geschreven is, dan is dat geen journalistieke content. Of de schrijfwijze van een journalist.
Het lijkt mij gewoon een oprechte en terechte vraag van TS.

Elisa2

Berichten: 37167
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:14

ikke schreef:
Rominap schreef:
Ben ik de enigste die me zorgen maakt?
Dat vraag ik me al enkele jaren af….

Ik kom nog van een generatie af die paarden had die nog het karakter hadden om zelf zadelmak te maken, de hardheid en uithoudingsvermogen hadden om op het knollenveld van de buurman te trainen, onder het zadel de weg over naar de manege waar de wedstrijd werd georganiseerd en na de prijsuitreiking te paard met allemaal toeters en bellen en een hoop muziek en geklap weer terug naar huis.

Vandaag de dag zijn veel paarden zo ril dat het zelf zadelmak maken er niet meer bij is, sterker nog zelfs de profi’s hebben het er moeilijk mee, je hebt al een binnenbak nodig met achterberg bodem omdat ze te slap zijn om buiten door het veld te rijden, blessures liggen overal op de loer, slappe knieën, peesproblemen en dan hebben we het nog niet over dingen als kissing spines…
Veilig de weg overrijden naar de manege voor de wedstrijd is er niet meer bij, prijsuitreiking te paard is bijna nergens meer, de hectiek word te groot, sterker nog tijdens de proef word het verdomde lastig om je paard al langs dat éne bloempotje te krijgen……

Vroeger zochten we hengsten uit op hardheid, bewezen sterk gezonde en goed mee draaiende sportpaarden.
Vandaag de dag is de trend om massaal een jonge hengst te pakken, die alleen nog maar een paar rondjes in de binnenbak heeft gelopen en is ggk….

Daarbij kijken we niet verder dan de eerste 3 generaties, de inteelt daar achter word niet naar gekeken, er lopen nu al paarden met 3x Jazz erin, dat helpt het karakter niet mee, veel hengsten hebben dat bloed er ook al in en zo zie je de toekomst voor de fokkerij steeds somberder worden….

Waar zijn we mee bezig???

Fokken voor het grote geld? Hebben alle fokkers de illusie om het nieuwe paard voor Edward Gal te fokken?


Wanneer gaan we terug kijken naar hengsten die bewezen goed mee lopen in de sport, die hardheid hebben en gezond blijven, een karakter hebben om ook mee buiten te rijden, of terwijl paarden die een amateur rijder zelf iig naar het Z kan opleiden?

Ja, precies dat is wat er nagestreefd wordt, als je alle grote monden moet geloven; en het moet ook veel geld kosten... Lees niet verder dan Bokt...

Maar er zit ook een andere kant aan: waar moet je als beginnend ruiter je kennis gaan halen? Hoe kun je bepalen wat goed is en wie verkondigd er gebakken lucht? Op basis waarvan bepaal je dat eigenlijk?

Die brave paarden zijn er nog steeds wel, maar dat zijn vaker de minder populaire lijntjes want ja, die bewegen ook niet zo opvallend (maar vaak wel efficiënt ) en daarmee scoor je niet. Daar zit ook zo'n punt: Je moet wel je punten bij elkaar harken. Het moet wel wat tonen.
Hoezo dan? Tja, daar hebben ze dan geen antwoord op.

Het is uiteindelijk wat we elkaar proberen wijs te maken, ook hier weer.


Sorry maar dit vind ik echt onzin.

Er zijn genoeg hengsten die goede beweging en goede karakter doorfokken. (Vivaldi bloed bijv.) maar men wil dit soort paarden wel rontgenlogisch helemaal gezond, zonder bemerkingen, braaf, goed getraind, met voldoende maat en geschikt voor beginners en dat voor een belachelijk lage prijs in verhouding tot wat zo'n dier waard is.

Iemand met een beetje verstand van de fokkerij weet ook wel welke hengsten goede karakters door fokken en welke niet. (en natuurlijk zijn er dan altijd nog uitzonderingen want ze hebben allemaal een moeder)

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:20

De bewegingen zijn lang niet allemaal beter geworden. Er lopen heel veel paarden in de dressuur waarbij de beenzetting niet correct is, maar het wordt niet meer herkend.

Waren het voorheen vooral de Iberische paarden die een maaiend voorbeen hadden, zie je dit nu ook best vaak terug bij dressuurpaarden. Was voorheen een sterke achterhand belangrijk, wordt de focus bij velen nu op een imponerende voorhand gelegd waarbij sommigen de achter benen niet over een balkje zouden krijgen, zo sleept die er bij.

Rominap
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 09:22

Olympia96 schreef:
En dat is exact de reden dat ik 12 jaar geleden een Gelders veulen heb aangeschaft. Uit bewezen lijnen, met een goed fundament en zonder gezondheidsissues.
Op de pensionstal waar ik stond begreep niemand waarom ik zo’n buffeltje kocht :D
Zal niet zeggen dat ze super makkelijk is, minder makkelijk dan ik had gehoopt. Maar nog elke dag blij met haar. En oh ja, ze is ondertussen ook ster en sport merrie geworden :-)

[ [url=m/nzOdbH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8ykKVB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GuEVdE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook mijn andere paard van 15 dat we drie jaar geleden kochten is er 1 met een stevig fundament en een paar stevige pootjes eronder
[ [url=m/vGTGbg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je hebt wel een heel mooi paard, wat voor bloed zit erachter? Een hengst als L’Invasion werd veel gebruikt bij de Gelderse, maar dat ging ook vaak gepaard met een wat moeilijker karakter en hoefkatrol, toch heb ik er vroeger veel gehad van de hengst Zep, daar zat L’Invasion ook achter, maar dat vond ik echt heeeeele fijne paarden.

Je hebt nog echt een hele mooie gelderse!!
Maar ook daar veranderd de fokkerij….

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:28

Ik denk wel eens, vanuit mijn eigen sport (drafsport) gedacht: zou het al niet schelen als die veulens niet een paar jaar in een opfok werden gezet zonder veel menselijk contact, maar net als jonge paarden veel in handen komen als jong dier? Niet dat ze al aan het werk gezet moeten worden, maar al wel vast wennen aan een singeltje, een dekentje etc? Wij hebben ook wel paarden met een ril karakter, maar door ze jong overal aan te laten wennen is dat eigenlijk niet echt een probleem.

Melzazu
Berichten: 1781
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:35

Ik heb eigenlijk geen idee of het waar is wat je zegt. Ik heb ook totaal geen verstand van fokken.

Wel vond ik zelf dat het dressuurbloed over het algemeen wat meer ril leek te worden dus ik heb nu voor springbloed gekozen.

En wat moeilijke karakters betreft. Ik had in het verleden eens dressuurbloed staan van een hengst met een geweldig karakter alleen gaf hij dat lang niet altijd door (terwijl de moeder ook erg braaf was) dus een fijne hengst zegt ook niet meteen alles.

Is het niet zo dat door het vele fokken het ook zo’n beeld geeft maar dat het vroeger eigenlijk enigszins hetzelfde was alleen op minder grote schaal?

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:35

prompter schreef:
Ik denk wel eens, vanuit mijn eigen sport (drafsport) gedacht: zou het al niet schelen als die veulens niet een paar jaar in een opfok werden gezet zonder veel menselijk contact, maar net als jonge paarden veel in handen komen als jong dier? Niet dat ze al aan het werk gezet moeten worden, maar al wel vast wennen aan een singeltje, een dekentje etc? Wij hebben ook wel paarden met een ril karakter, maar door ze jong overal aan te laten wennen is dat eigenlijk niet echt een probleem.

Ja, dat werkt echt.
Maar dat kost wel tijd en dat is wat we duidelijk niet willen investeren.
Een veulen op de wereld zetten mag een vermogen kosten, dat eerste half jaar (dat zou eigenlijk iets langer moeten zijn) wordt er nog aandacht aan besteed en dan mogen ze de opfok in "om paard te zijn".

Zo wordt het steevast gepropageert en als je iets anders doet, krijg je half Bokt over je heen maar als je goed om je heen kijkt en door vraagt, krijg je toch andere antwoorden....

Maar ook hier het punt: als je die twee jaar opfok vervangt door twee jaar "onder de mensen zijn" in verkeerde handen, dan heb je inderdaad een uitdaging als je verder wil.

Maar ook hier weer: waar haal je de kennis vandaan om het goed te doen? Als je het hier rond vraagt, krijg je van iedereen die denkt dat ie wat voorstelt de reactie: zet 'm in de opfok, laat 'm paard zijn en laat 'm daarna professioneel inrijden. Men is er intussen erg goed in geworden om z'n eigen business zo goed af te schermen dat het heel erg lastig is geworden om daar kennis op te doen zodat je beter kunt begrijpen wat je aan het doen bent.

Elisa2

Berichten: 37167
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:38

Sommige worden wel echt te ril gefokt, ook met wennen e.d. krijg je het er niet uit..zit er vaak vanaf veulen al in en deze zitten zichzelf ook echt in de weg. Ben ik ook geen voorstander van.

Iberische paarden, Andalusiers..niet Lusitano's (dus niet op 1 hoop gooien) worden gefokt juist met dat ze de knie omhoog moeten tillen en naar buiten moeten draaien. Dat is een ras kenmerk.

Bij Kwpners komt maaien door een franse of toontredende stand die in de fokkerij komt door veelal het Duitse bloed toe te voegen wat ironisch genoeg vaak weer gebruikt wordt om een beter karakter te krijgen.

En ja, er was een tijd dat de achterhand echt vergeten werd (Hamoen tijd). Gelukkig heb ik daar de laatste jaren een verandering in gezien. De achterhand is weer belangrijker geworden, veel Negro bloed is goedgekeurd.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:42

Kom ik aan met m'n merrie, voor het eerst van m'n leven een volledig dressuurgefokt paard. Gelijk ook de braafste, makkelijkste die ik ooit gehad of gereden heb.
Kortom, denk dat het niet zo zwart wit is én dat er ook een stuk zelfkennis en reflectie mist bij ruiters.

En tuurlijk zijn er dressuurpaarden waar ik voor geen goud op ga. Net zoals dat geldt voor sommige springpaarden, geldersen, haflingers...

Elisa2

Berichten: 37167
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:43

Melzazu schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee of het waar is wat je zegt. Ik heb ook totaal geen verstand van fokken.

Wel vond ik zelf dat het dressuurbloed over het algemeen wat meer ril leek te worden dus ik heb nu voor springbloed gekozen.

En wat moeilijke karakters betreft. Ik had in het verleden eens dressuurbloed staan van een hengst met een geweldig karakter alleen gaf hij dat lang niet altijd door (terwijl de moeder ook erg braaf was) dus een fijne hengst zegt ook niet meteen alles.

Is het niet zo dat door het vele fokken het ook zo’n beeld geeft maar dat het vroeger eigenlijk enigszins hetzelfde was alleen op minder grote schaal?


Klopt hoor, daarom is het ook zo belangrijk om te weten hoe een hengst fokt. En inderdaad, dat weet men niet als men achter de verrichtingskampioen aan holt. Daar is zeker winst te behalen, tenzij een hele solide merrielijn. Dan is het wat minder een gok.

Ik denk dat jouw laatste zin zeker een rol speelt, vroeger waren er ook genoeg hengsten met een vervelend karakter of nafok. Als je de oude hengstenboekjes door leest staat er ook genoeg over in. :D Ook denk ik dat er toen minder mensen waren die met ril om konden gaan.

Rominap
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 09:43

Lieser schreef:
Wie zijn die 'we' waar je het over hebt? Welke ervaring heb je zelf in de dressuurfokkerij? Of ben je een journalist op zoek naar smeuïge content?


Ik ben geen journalist, ik zie door de jaren heen wel een hele omslag in de dressuur paarden, de gezondheid, de rijbaarheid, daarbij zie ik enorm veel (beginnende) fokkers die direct happen op een nieuwe jonge hengst, niemand weet er eigenlijk iets van, maar hun zien de kwaliteit en geloven gelijk in dat paard, waar ik vroeger bij de fokkers kwam waar alles grondig werd bekeken, die verschillende wedstrijden af gingen, naar andere fokkers toe gingen om hun fok te bekijken van die hengst en pas als de hengst zelf bewezen gezond goed mee kon in de sport gingen ze het overwegen om daar mee te dekken. De kennis van toen, de informatie die ze onderling uitwisselde en de goed overwogen keuzes die zij maakten mis ik een beetje vandaag de dag…..

Op de veulenkeuringen is bijna geen publiek meer, juist daar kan je als fokker goed zien wat andere hengsten aan fok brengen, maar ook de wedstrijden zelf is bijna geen publiek meer, vroeger ging ik vaak met fokkers gewoon kijken op (amateur) wedstrijden, als er goede paarden liepen maakte je op het achter terrein altijd een praatje, wat voor bloed zit erachter? Heb je hem zelf opgeleid? En dat soort vragen, zo kom je erachter of een nakomeling misschien juist heel geschikt is voor een ruiter om op te leiden voor de sport, zo werd vroeger alle informatie verzameld, vandaag de dag zien we een stukje film van een grote beweger alleen over de lange zijde van de bak en dekken ze er al massaal mee, geen idee of dat paard makkelijk is op stal en met opzadelen, in de trailer, op vreemd terrein…..

Ik maak me daar zorgen over…..

Alles wat we nu zien is bijna te mooi om waar te zijn…

Een fokker zij vroeger tegen mij:”Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat vaak ook zo.”

En idd in de praktijk zie ik de kwaliteit, bewerkbaarheid en gezondheid van paarden eigenlijk hard achteruit holle …..

Elisa2

Berichten: 37167
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:46

Waarom ga je dan niet zelf kijken bij het verrichtingsonderzoek? kun je de jonge hengsten beoordelen op karakter. Waarom niet kijken bij de jonge paarden competities? Zie je er vaak veel van dezelfde hengst..kun je ook een praatje maken met de ruiters/ eigenaren. Waarom niet kijken bij de eerste bezichtigingen? Ook vaak hele groepen van dezelfde hengst..kun je kijken hoe deze fokt qua uiterlijk en qua gedrag zie je ook wel het ea.

Het is ook interessant om met mensen te praten die prof zadelmak maken. :-)

Oftewel, er zijn genoeg manieren om aan die informatie te komen maar dan moet je wel de juiste wegen bewandelen. ;-)

De beginnende fokkers beginnen vaak met een merrie die de sport niet mee in kan..ja zo sta je al 1-0 achter qua gezondheid. Waar ligt dat dan aan?

Ik denk dat je vooral de verdieping mist bij sommige fokkers.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 02-11-23 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:47

tijden veranderen ook natuurlijk, en inzichten. De tijden dat we op ons basispaard naar de grote buitenconcoursen reden onder de man, en daar meededen met dressuur, springen en ook nog even achttal. Dat is niet meer, en zal ook niet meer terugkomen.
Ook met mijn topbrave paard vind ik het niet meer fijn om langs de weg te rijden, het verkeer is zoveel drukker en gevaarlijker geworden.

We fokken wat de jury wil zien denk ik. Mijn brave basispaard van destijds zou nu niet ver meer komen vrees ik.

Melzazu
Berichten: 1781
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:49

Elisa2 schreef:
Melzazu schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee of het waar is wat je zegt. Ik heb ook totaal geen verstand van fokken.

Wel vond ik zelf dat het dressuurbloed over het algemeen wat meer ril leek te worden dus ik heb nu voor springbloed gekozen.

En wat moeilijke karakters betreft. Ik had in het verleden eens dressuurbloed staan van een hengst met een geweldig karakter alleen gaf hij dat lang niet altijd door (terwijl de moeder ook erg braaf was) dus een fijne hengst zegt ook niet meteen alles.

Is het niet zo dat door het vele fokken het ook zo’n beeld geeft maar dat het vroeger eigenlijk enigszins hetzelfde was alleen op minder grote schaal?


Klopt hoor, daarom is het ook zo belangrijk om te weten hoe een hengst fokt. En inderdaad, dat weet men niet als men achter de verrichtingskampioen aan holt. Daar is zeker winst te behalen, tenzij een hele solide merrielijn. Dan is het wat minder een gok.

Ik denk dat jouw laatste zin zeker een rol speelt, vroeger waren er ook genoeg hengsten met een vervelend karakter of nafok. Als je de oude hengstenboekjes door leest staat er ook genoeg over in. :D Ook denk ik dat er toen minder mensen waren die met ril om konden gaan.


Ja precies mijn idee. Vroeger hoorde je ook wel over moeilijke karakters.

Dat van de blessures trouwens: ik vond zelf wel een hele tijd dat de benen van de dressuurpaarden maar dunner en dunner leken te worden. Dat is er nu weer wat meer uitgefokt en ik vind de huidige benen wel weer steviger eruit zien om het zo maar te zeggen.
Die dunnere benen en dan de paarden behandelen alsof ze van suiker zijn. Dus niet trainen op verschillende bodems bijvoorbeeld. Komen dan daar juist niet de peesblessuress van weg?

Dus TS geeft bijvoorbeeld aan iets over de Achterberg bodem. Maar komen de peesblessures misschien niet doordat veel paarden alleen altijd op zo’n geweldige bodem lopen en ze een keer een zwaardere bak hebben of zo ze dan geblesseerd raken of komt het door de fok?

Het is in ieder geval een heel interessant onderwerp.

Melzazu
Berichten: 1781
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:51

juval schreef:
tijden veranderen ook natuurlijk, en inzichten. De tijden dat we op ons basispaard naar de grote buitenconcoursen reden onder de man, en daar meededen met dressuur, springen en ook nog even achttal. Dat is niet meer, en zal ook niet meer terugkomen.
Ook met mijn topbrave paard vind ik het niet meer fijn om langs de weg te rijden, het verkeer is zoveel drukker en gevaarlijker geworden.

We fokken wat de jury wil zien denk ik. Mijn brave basispaard van destijds zou nu niet ver meer komen vrees ik.


Ja dat over het verkeer ben ik trouwens ook met je eens. Dat is zeker niet meer te vergelijken met voeger. Dan kwam je eens een trekker tegen met een strontkar erachter en nu heb je die grote injecteerders waar je zelf al bijna bang van wordt. Als die van mij er zo 1 tegen komt weet ik ook niet wat hij gaat doen hoor.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:55

Nee..fijn dat jij het zegt dan hoef ik dat niet te doen . :)

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:57

ikke schreef:
Die brave paarden zijn er nog steeds wel, maar dat zijn vaker de minder populaire lijntjes want ja, die bewegen ook niet zo opvallend (maar vaak wel efficiënt ) en daarmee scoor je niet. Daar zit ook zo'n punt: Je moet wel je punten bij elkaar harken. Het moet wel wat tonen.
Hoezo dan? Tja, daar hebben ze dan geen antwoord op.


En dat is dus de grootste onzin die er is. Alleen dan moet je zelf beter/netter rijden want het paard compenseert het niet.

Maar die brave paarden heb ik elke zoektocht nog kunnen vinden. Niet alleen degene die we gekocht hebben, maar ook alle bezichtigingen. Er waren er maar 1 of 2 niet geschikt qua karakter per zoektocht. Ook gewoon met die populaire afstammingen, maar je moet wel iets kopen wat bij jou past qua ervaring. Als je onzeker bent of gewoon niet zo ervaren moet je geen jong paard kopen en verwachten dat dat goed gaat. Vroeger werd het veel meer aangemoedigd om een leer paard te kopen ipv een jonkie. Opleiding heeft ook gewoon heel veel invloed en mensen overschatten zichzelf enorm.

Qua gezondheid, vroeger waren die gewoon stout. Ks en andere dingen zijn niet nieuw, ks al helemaal niet meer. Maar ze kunnen steeds meer en vinden daardoor ook meer. Mensen denken gelukkig steeds minder in rotbok en hij is stout dus pak hem aan, maar gaan onderzoeken wat er aan de hand is. Dus ipv de slacht krijgen ze nu een diagnose en zijn ze daarna misschien niet zo stout meer of het is enorm logisch dat ze zo stout waren.

Vroeger ging ik nog rustig naar buiten over de weg. Diezelfde wegen zijn niet meer veilig en niet omdat de paarden zoveel heter of sensibeler zouden zijn, maar omdat die wegen drukker zijn en mensen gevaarlijk gedrag vertonen in het verkeer.

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:05

Olympia96 schreef:
Lieser schreef:
Wie zijn die 'we' waar je het over hebt? Welke ervaring heb je zelf in de dressuurfokkerij? Of ben je een journalist op zoek naar smeuïge content?


Wat een gekke reactie. Als je kijkt naar de manier waarop de post geschreven is, dan is dat geen journalistieke content. Of de schrijfwijze van een journalist.
Het lijkt mij gewoon een oprechte en terechte vraag van TS.

De eerste post van een nieuwe bokker, zonder dat duidelijk is wat haar achtergrond of ervaring met paarden is, is een discussiepost. Ik vind dat raar.

Elisa2

Berichten: 37167
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:08

Melzazu schreef:
Elisa2 schreef:


Klopt hoor, daarom is het ook zo belangrijk om te weten hoe een hengst fokt. En inderdaad, dat weet men niet als men achter de verrichtingskampioen aan holt. Daar is zeker winst te behalen, tenzij een hele solide merrielijn. Dan is het wat minder een gok.

Ik denk dat jouw laatste zin zeker een rol speelt, vroeger waren er ook genoeg hengsten met een vervelend karakter of nafok. Als je de oude hengstenboekjes door leest staat er ook genoeg over in. :D Ook denk ik dat er toen minder mensen waren die met ril om konden gaan.


Ja precies mijn idee. Vroeger hoorde je ook wel over moeilijke karakters.

Dat van de blessures trouwens: ik vond zelf wel een hele tijd dat de benen van de dressuurpaarden maar dunner en dunner leken te worden. Dat is er nu weer wat meer uitgefokt en ik vind de huidige benen wel weer steviger eruit zien om het zo maar te zeggen.
Die dunnere benen en dan de paarden behandelen alsof ze van suiker zijn. Dus niet trainen op verschillende bodems bijvoorbeeld. Komen dan daar juist niet de peesblessuress van weg?

Dus TS geeft bijvoorbeeld aan iets over de Achterberg bodem. Maar komen de peesblessures misschien niet doordat veel paarden alleen altijd op zo’n geweldige bodem lopen en ze een keer een zwaardere bak hebben of zo ze dan geblesseerd raken of komt het door de fok?

Het is in ieder geval een heel interessant onderwerp.


Ik denk niet dat dunnere benen per definitie betekent dat ze kwetsbaarder zijn, dat lijkt meer zo..optisch denk ik. Peesblessures komen ook sneller door ongelijke voorvoeten, weke koten, gebrek aan vrije beweging, overbelasting, verkeerd management. Trainen op verschillende bodems zal absoluut een meerwaarde hebben mits het goed wordt gedaan. (opbouwend en met beleid) Maar dat laatste..men wil altijd te snel. Dat veroorzaakt volgens mij ook een boel problemen.