Van springveulen tot zadelmak.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Van springveulen tot zadelmak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 11:01

Zelf hebben we al wat veulentjes gefokt.
Vanaf het veulen zijn, proberen we ze mensgericht te maken.
Aan het touwtje buiten en binnen.
Voetjes geven.
borstelen, afspuiten.
Spring technisch doen wij er niets mee voor ze 3 a 4 zijn. (afhankelijk van hoe ze fysiek in elkaar zitten)
dat sommige denken dat dit later moet weet ik, dus liever niet die discussie

Toch ben ik benieuwd hoe anderen dit doen. Gaan die al wel aan de slag met bv vrij springen?
Wanneer doen jullie dat dan? en hoe hoog max?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:25

Er is ooit >20 jaar geleden) een studie gedaan waarbij er een vergelijk gemaakt werd tussen regelmatig vrijspringen met veulens vergeleken werd met 3 jarigen zonder voor ervaring en de invloed ervan in de sport.
De paarden die al vanaf veulen moesten springen hadden in eerste instantie kort een voordeel in de sport na het inrijden maar dat was na enkele maanden al gelijk getrokken.
Ik denk dat ik het misschien nog ergens heb.

Zelf zou ik het hooguit misschien eerder gebruiken in een behendigheidsparcours als ze verder op saaie vlakke weides staan maar echt gericht springen niet.
De balken zijn ook veel te zwaar voor een veulen, dan moet je daar ook wel iets passends voor nemen.

Als je veulen op natuurgrond of ongelijke grond opgroeit dan zie ik geen meerwaarde.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 26-08-23 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Van springveulen tot zadelmak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:29

Hier is het misschien eens winter 2/3 jaar dat ze beginnen met vrijspringen. Dan gaan ze of wel onder de hengst, onder het zadel of 24 7 nog een zomer t land op. Of een combinatie er van..
Ligt er ook aan als ze de verkoop in gaan als niet zadelmak, heb je spring filmpjes nodig (als 3 jarige). Hou je ze aan, doe je t eens om voor je eigen te kijken wat het is..

Daarnaast hangt het idd ook nog af van t paard in kwestie.. maar over t algemeen gesteld begin ik dus ook niet mega vroeg met het trainen van springen.