Gemopper bij de hengstenshow...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Gemopper bij de hengstenshow...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 19:37

HEt dekgeld is te hoog.
Aldus menig bijna bejaard fokker. Ze klaagden steen en been vanmiddag bij de hengstshow van Riekus Veninga. Dat van sommige hengsten het dekgeld daalde (Son de Niro niet 800 maar 700 euro, bijvoorbeeld) kon er niet aan helpen; er wordt gemopperd.

De klacht is dat de gewone ruiter de paarden niet meer kan betalen, de dekgelden zijn zo hoog dat of de ruiter of de fokker er de dupe van gaat worden. De ruiter moet diep in de buidel tasten voor engiszins paard, de fokker blijft te zitten met dure dieren die anders onder kostprijs weg moeten.

Eigenlijk ben ik het wel met ze eens. Dekgeld van nagenoeg 900 euro voor een pas aangewezen hengst..... OOk hengsten van anders stamboeken zijn vergelijkbaar duur, nergens meer een voordeeltje te behalen. Tuurlijk, je kan vragen om korting, maar met al die verhuurderij en verzendkosten, wil dat eigenlijk niet meer.

Ondertussen hebben die hengstenhouders zichzelf mooi bij de poot; hun vaste klanten gaan prijs-shoppen. Want als je een goede merrie op stal hebt, dan kan een hengst met goedkoper dekgeld ook een leuk veulen opleveren. Wat wellicht verkoopbaarder zal zijn kwa prijs/kwaliteitsverhouding dan een jongeling met een beroemdere vader....

ik hoop voor de kwaliteit van de paardenpopulatie dat ook hengstenuitbaters gaan inzien dat we niet meer in 2001 leven....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:50

Ik ben het helemaal met je eens! Belachelijk die prijzen. Voor een hengst die net is goedgekeurd moet je gewoon al 950 euro betalen. Dat is toch niet normaal meer? En de markt is er ook niet naar, dus je zult eigenlijk bijna altijd verlies hebben.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:50

Het bovenstaande verhaal is er een wat je al jaren hoort en wat ook niet zal veranderen. Goede paarden blijven gewoon geld waard. Met een matige merrie fokken is geen fokken maar vermeerderen en daar zitten we niet (meer ) op te wachten. Toen (2001) niet en nu al helemaal niet.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:51

Daar gaat het toch helemaal niet om, het gaat erom dat het voor de mensen die het niet als beroep hebben, onbetaalbaar wordt!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 19:54

Het gaat erom dat de afzet aan paarden aan consumentzijde dermate is afgenomend at er idd alleen nog maar ruimte op de markt is voor de betere producten.
Als de fokker de broekriem moet aantrekken, en de eindconsument trapt op de rem..... hoe halen die hengsthouders het dan in hun hoofd op volle gas de prijzen te verhogen?

Links rechts om me heen; "poeh die is duur, ik neem een goedkopere...". Waar de betere fokker 1 a 2 generaties mee weg komt. En bijna bejaarde fokkers zal het een biet zijn wat er over 10 jaar over is van hun mooie stam....

Maw; dat dure dekgeld kan wel eens de nekslag worden van de vooruitgang in de kwaliteit van de paardenpopulatie.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:05

Maar dan komt weer de vraag: Wat is dan duur????

Een jonge hengst met een 10 voor de afdruk voor 900 euro of een oude hengst van 21 die al het nodige bewezen heeft in de sport? Een toekomst belofte met een goede bloedlijn waarvan papa op de wereldruiterspelen liep of een oudere bewezen hengst voor hetzelfde geld? De kosten voor de fokker zijn niet alleen gestegen, voor de hengstenhouders net zo goed. 800/900 euro vind ik normaal geld. Pas als er een 0 extra bijkomt begin ik me achter de oren te krabben.

(ennuh, ouwe boertjes zeuren altijd)(generaliseer helemaaaaaal niet.... )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:07

In de guldentijd kan ik mij herinneren dat een jonge hengst zo rond de 1000 a 1250 gulden kostte.

De prijzen van 8 a 900 euro is ook werkelijk te gek voor woorden. Ik begrijp de fokkers volkomen dat dat gewoon niet meer te doen is. Toevallig had ik het vorige week nog met een fokker erover ( waarschijnlijk dezelfde als Dees Haha!)

Die heeft een goede stam en goede paarden. Maar op deze manier is het niet leuk meer!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:23

Hengstenhouders zijn vrij om dekgeld te vragen.

Ik heb het al vaker gezegd. Tussen bruto en netto zit vlot 300 Euro.


Het is dan ook te zot om over de hoogte van het dekgeld te praten als zijnde een probleem.

Er is in de EU keus genoeg van dekgelden met EU subsidie, tot dekgelden
in overleg tot stand gekomen via kartelvorming w.o. de Bond van KWPNhengstenhouders, en de Oldenburgerbond van Hengstenhouders.

Maar ieder is vrij in hun keus.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:26

Dus de prijzen voor jonge hengsten zijn te hoog.... Mee eens, maar dat zijn nou net de hengsten die door het KWPN constant onder je aandacht worden gebracht.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:32

annegti schreef:
Dus de prijzen voor jonge hengsten zijn te hoog.... Mee eens, maar dat zijn nou net de hengsten die door het KWPN constant onder je aandacht worden gebracht.


500 Euro is genoeg voor een jonge hengst totdat hij afst. heeft laten zien.

Maar als die hengstenhouder en eigenaar ook nog 250 Euro gaat betalen
voor de commissie bij verzending aan een ander hengstenstation
dan beslist de klant toch of hij/zij voor die "service" wil betalen
nl. het bedrag van 800,- incl. verzending excl. dierenartskosten. Ach gut

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:03

Als het dekgeld omlaag zou gaan, dan gaan de prijzen van de veulens ook omlaag, denk ik.
Volgens mij verdienen de meeste mensen nog altijd als ze een veulen verkopen.
Een gemiddeld veulen brengt toch zo'n 2000 euro op.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:08

Beber schreef:
Als het dekgeld omlaag zou gaan, dan gaan de prijzen van de veulens ook omlaag, denk ik.
Volgens mij verdienen de meeste mensen nog altijd als ze een veulen verkopen.
Een gemiddeld veulen brengt toch zo'n 2000 euro op.



We hebben het over een Warmbloedfokkerij.

De prijs wordt bepaald door de kostprijs en het calculeren bij aanhouding tot bv. 3 jaar..
Verder kun je als fokker gemakkelijker calculeren als je bv. meerdere veulens per jaar hebt . Dan je het moet doen met een veulentje waar je jaren naar toegeleefd hebt.

En de kostprijs is dan voor elke fokker verschillend.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:12

Zullen jullie schrikken van de dekgelden van minipaarden. Ik ben zo links en rechts naar hengsten aan het kijken, maar de meeste zitten rond de 4 a 500 euro! Je wordt er eng van!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:15

Als je fokt voor de lol ( hobby ), dan weet je dat paarden fokken veel geld kost.
Een paard is nu eenmaal een kostbaar bezit.

pukpaleis
Berichten: 225
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:15

Hoe was Tuschinski bij Veniga??

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:16

Beber schreef:
Als het dekgeld omlaag zou gaan, dan gaan de prijzen van de veulens ook omlaag, denk ik.
Volgens mij verdienen de meeste mensen nog altijd als ze een veulen verkopen.
Een gemiddeld veulen brengt toch zo'n 2000 euro op.


Vergeet niet dat je een fokmerrie ook moet onderhouden, entingen, wormkuren, hoefsmid, er moet gewoon geld bij.
Wat Ceasario al zegt, kijk gewoon verder dan alleen KWPN. Ik fok bijvoorbeeld dit jaar met een hengst die al 5 ggk zonen heeft, en een derde en vijfde plaats had in de Duitse "IAN". Prijs 600 euro.

Of shop eens bij Zangersheide, ook daar topbloedlijnen voor een redelijke prijs.

Maar kijk vooral naar het totale plaatje, als er een station je merrie begeleidt en ervoor zorgt dat ze drachtig is, dan is een hogere all-in prijs vaak goedkoper, dan wanneer jezelf alles nog moet regelen en betalen.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 22:46

Ik had vorig jaar geen enkel probleem met het dekgeld van rubiquil; met liefde heb ik het betaald, en ik ben gewoon heel blij met mijn veulen, nu jaarling. Maar dat is er maar 1; ik fok er voorlopig echt niet nog 1 bij. Van mij kunnen die hengsthouders dus echt niet leven. Ik koop mijn paarden liever kant en klaar geboren; dan ben ik goedkoper uit voor een 3-jarige, heb geen stress en risico van bevalling en kan ik de kleur ook nog uitkiezen.....

Ik ben consument, en zo als ik ze koop is idd de fokker degene die het minst verdient aan de hele deal. Want een 3 jarige keurig netjes opgefokt inclusief dekgeld en merrie gerekent moet minstens 5.000 euro opleveren, onbeleerd. Welnu, ik koop ze lager geprijsd, en de mensen die meer dan 5.000 euro betalen voor een netjes maar groen beestje...dat zijn er absoluut minder dan het aantal veulentjes dat er per jaar geboren worden Verdrietig

De fokker betaalt de rekening. Ik kan me heel goed voorstellen dat fokkers daar genoeg van hebben en naar alternatieven zoeken. Als het niet uit de lengte komt, dan zal het immers uit de breedte moeten komen, immers.

Overigens; dit signaal komt van meerdere verschillende fokkers, wel vooral noordelijk georienteerd. En het probleem heeft ook betrekking op de Friezenfokkerij. voorbeeld: in 2000 was het dekgeld van Friese hengsten maximaal 1.000 gulden, en dan had je een goede. Wil je nu een redelijke, ben je 800 euro verder. Dat is wel mooi 60% inflatie, voor hetzelfde produkt, waarbij vraag en aanbod een stuk ongunstiger zijn kwa afzet dan 4 jaar geleden.....

Klagen zal van alle dag zijn, maar poeh...even 2200 gulden neertellen voor een helemaal niet zo bijzondere hengst..en dan maar afwachten of het veulen ooit meer gaat opleveren dan de miezerige 2.000 euro die veulens buiten de veilingen om opleveren.....
Dat is een dure hobby.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:56

Groninger hengsten zijn niet zo duur. Tussen de € 250,- en € 700,- de meeste zo tussen de € 300,- en € 400,-
Er zijn er bij met uitstekende bewegingen en wat meer is: een geweldig karakter en prima gezondheid! Ze staan ook aan de basis van alle KWPN-ers.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:58

Dees schreef:
De fokker betaalt de rekening. Ik kan me heel goed voorstellen dat fokkers daar genoeg van hebben en naar alternatieven zoeken. Als het niet uit de lengte komt, dan zal het immers uit de breedte moeten komen, immers.

.


Dat is ook de oorzaak dat er steeds meer EU gedacht wordt en EU gefokt.
Daar men inmiddels ook als consument er er steeds maar achter komt dat de bla,bla van een "stamboekmerk" een achterhaald begrip is.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:40

Er wordt in het algemeen een mening gegeven dat het dekgeld te duur, ik ben het er aan de ene kant ook wel mee eens, namelijk: Zo word het idd onbetaalbaar maar kijk dan ook naar alle volwassen paarden, als je een beetje een leuk beest wilt hebben ben al gauw zo'n 8500 euro kwijt. Het zou zo moeten zijn dat iedereen eventueel paard zou moeten kunnen rijden en het niet alleen een sport zou zijn voor de mensen die het financieel wat ruimer hebben. Dus eigenlijk is alles duur, dan hebben we het nu toevallig over dekgeld, maar denk eens aan alle artikelen die je in een ruiterzaak koopt, een eigen paard, stalgeld. En zoals de andere kant, waarvan ik ook al aangaf dat ik die inzag is, de eigenaar van de hengst en de hengstenhouder moeten er wel van kunnen leven. Het is al moeilijk zat om je financieel staande te kunnen houden in dew paardenwereld. En zoals al eerder werd genoemd, is dat als je met een matige merrie fokt het geen fokken is maar vermeerderen, en dat is niet waar we op wachten. We hebben immers zat paarden in nl.
En zoals ergens anders ook al eerder werd genoemd: dat het ging om de mensen die het niet als beroep hadden het onbetaalbaar word, maar dat vind ik juist oke, dat zijn vaak mensen die voor de gein maar ff een veulentje fokken en dat zijn dan vaak matige merrie's en dan hebben we aan het resultaat ook niks terwijl het veulen achteraf waarschijnlijk het zelfde geld aan stalling entingen en etc. zal kosten, dan beesteet je dat roch beter aan een beter veulen of niet dan? ik denk dat elke paardenliefhebber het leuk zou vinden als de kwaliteit van paarden vooruit gaat, dus laat het fokken dan maar over aan mensen die er verstand van hebben of mensen met een hele mooie merrie die fokadvies krijgen. En dan heb je vaak idd te maken met mensen die het voor hun beroep doen.
En naturlijk heb je altijd een paar van die ouwe zeurende boertjes, maar die blijf je toch houden.

Er komen steeds meer mensen met paarden maar steeds minder paardenmensen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:55

xx_hanneke schreef:
Er wordt in het algemeen een mening gegeven dat het dekgeld te duur, ik ben het er aan de ene kant ook wel mee eens, namelijk: Zo word het idd onbetaalbaar maar kijk dan ook naar alle volwassen paarden, als je een beetje een leuk beest wilt hebben ben al gauw zo'n 8500 euro kwijt..


Dat beessie is bereden en veterinair gekeurd. Dat kan je erbij tellen.
Dus tel uit je winst.

En even terug naar de Groninger hengsten, wie koopt dat veulen???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 08:12

Beber schreef:
Als het dekgeld omlaag zou gaan, dan gaan de prijzen van de veulens ook omlaag, denk ik.
Volgens mij verdienen de meeste mensen nog altijd als ze een veulen verkopen.
Een gemiddeld veulen brengt toch zo'n 2000 euro op.

Pcies,
dan ben je nog niet eens uit de kosten hoor!
Je moet er je merrie ook een jaar voor onderhouden, dan hebben we het nog niet over de dierenartsbegeleidingskosten e.d.

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:03

Er is een continue vraag naar Groningers, maar uiteraard is niet elk paard even gemakkelijk te verkopen. Iedereen wil ongeveer hetzelfde: een paard van 3-5 jaar, ingereden, verkeersmak, aanleg voor dressuur, springen en dan ook een prima menpaard. Bij voorkeur zwart. Tsja, zelfs bij de Groningers zijn niet alle paarden van de juiste leeftijd of aanleg.
Maar lees eens het verhaal over Maestro (dat is zo'n KWPN-Groninger), dit jaar komt er in elk geval nog zo'n veulen en volgend jaar misschien 2.
Meastro's verhaal staat op http://www.hetgroningerpaard.nl en dan kijken onder verenigingsblad - december 2002.

Overigens is het Groninger paard eigenlijk het ideale paard voor alle niet buitengewoon ambitieuze ruiters. Mensen die niet professioneel met paarden bezig zijn hebben veel meer aan een veelzijdig, gezond, moedig, voorwaarts paard dat meewerkt, een enorm uithoudingsvermogen heeft en 'voor je door het vuur gaat' dan aan een hypernerveus bloedpaard. Die laatste combinatie zie je veel te vaak. Ik ken talloze mensen die anderen op hun paard laten rijden omdat ze er zelf niet meer opdurven.

Er zijn wel Groningers die internationaal springen en op hoog niveau dressuur lopen. Dat is echter geen regel. Maar ja, wat wil je ook met een totaal bestand van zo'n 600 paarden.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:39

Je had de titel beter anders kunnen neerzetten:

GEMOPPER OVER DURE VEEARTS-REKENING.............
Die rekening is soms net zo hoog als het gehele dekgeld bij elkaar.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:07

Ha, jullie nederlanders mopperen over het dure dekgeld. Moet je eens in België komen dan. Hier vragen ze voor een pasgekeurde dekhengst vaak al 1000 euro. Ga dan veel liever naar een Rubiquil waar ik voor 900 euro een bewezen sport- annex dekhengst vind of naar Duitsland gaan kunnen we ook. Op de staatsstoeterij zijn de goeie hengsten vaak ook niet zo duur als bij de privéstallen. Al zijn ze toch ook iets duurder geworden de laatste jaren. Halverwege de jaren 90 kostte Rosenkavalier in 10.000 bef. Wat echt heel weinig was. Spot goekoop zelfs naar Belgische begrippen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danuah, Dennis, SentiBot en 138 bezoekers