Opfok starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IzzyQuito
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-23

Opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 20:55

Beste lezer, ik ga naar Frankrijk verhuizen en een b&b starten met veulenopfok.
Ik ben super benieuwd naar wat jullie belangrijk vinden aan een opfok voor je veulentje indien je deze in Frankrijk zou plaatsen in een opfok.

(Aub niet reageren als je dit nooit zou zien zitten)

Wij blijven kleinschalig, max 35 veulens, de veulens worden verdeeld in groepen van ongeveer 8-10 paarden en er is bijvoorbeeld ten alle tijden camerabewaking zodat je je veulen kunt bekijken vanuit huis op de drinkplaats.
Verder hebbben we een hele lijst ideen die we later zullen bespreken, maar we zijn vooral benieuwd naar wat jullie belangrijk vinden.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:57

Wil je voornamelijk Nederlanders/Belgen aantrekken hierbij? Of juist mensen uit de regio?

IzzyQuito
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 20:58

Hutcherson schreef:
Wil je voornamelijk Nederlanders/Belgen aantrekken hierbij? Of juist mensen uit de regio?

Vooral nederlanders en belgen ivm de vakantiehuisjes combinatie

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:02

Doen ze in Frankrijk nog aan veulenopfok? Ik had begrepen dat in meerdere landen dit een achterhaalde bedoeling is. Paarden laten opgroeien in een gemengde kudde, met gemengde leeftijden is voor hun opgroei erg belangrijk. Had al situaties gezien waarbij Duitse dierenartsen de Nederlandse paarden er zo uit plukte als het om hun gedrag ging.

Misschien dat je juist iets moet gaan leveren dat anderen niet hebben. Dus een gemengde kudden, gemengde leeftijden. Zodat ze van andere, oudere dieren, kunnen leren. Een natuurlijkere aanpak, iets nieuws aan de man brengen.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:02

Alle opfok staat en valt met goed onbeperkt ruwvoer, goede schuilstallen, goed ontwormen en minimaal 4 per jaar de hoefsmid. Dat zijn basisvoorwaarden.
Daarnaast heeft de ideale opfok ook oudere paarden in de groep en is het niet alleen een groep veulens.
Als ik een veulen in Frankrijk in een opfok zou willen plaatsen zou ik ook een transportservice op prijs stellen, waarbij de veulens per groep worden vervoerd. Met een trailer een net afgespeend veulen dat nauwelijks op een trailer heeft gestaan ruim 1000 km alleen laten reizen zou niet mijn voorkeur hebben.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:42

Wat ik zou willen weten is hoe het met het klimaat zit in het gebied waar je wil beginnen. Hoe gaan jullie om met hete droge zomers?
Hoe waarborg je de veiligheid mbt omheining, wilde dieren en natuurbranden?

Ik wil voor een veulen dus dat het veilig en gezond opgroeit zonder te korten en met goede kwaliteit voeding.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:00

Hoe zit het daar met de wolven?

IzzyQuito
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 22:02

pillow schreef:
Hoe zit het daar met de wolven?


Die zijn er soms, daarom staan alle paarden snacht op stal en hebben we 2 honden lopen.

IzzyQuito
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 22:04

Benfan schreef:
Doen ze in Frankrijk nog aan veulenopfok? Ik had begrepen dat in meerdere landen dit een achterhaalde bedoeling is. Paarden laten opgroeien in een gemengde kudde, met gemengde leeftijden is voor hun opgroei erg belangrijk. Had al situaties gezien waarbij Duitse dierenartsen de Nederlandse paarden er zo uit plukte als het om hun gedrag ging.

Misschien dat je juist iets moet gaan leveren dat anderen niet hebben. Dus een gemengde kudden, gemengde leeftijden. Zodat ze van andere, oudere dieren, kunnen leren. Een natuurlijkere aanpak, iets nieuws aan de man brengen.

Elke groep geeft een oudere ruin of merrie afhankelijk van of we alleen hengsten gaan houden of toch 2 groepen. Daarover twijfelen we nog.

IzzyQuito
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 22:06

Ibbel schreef:
Alle opfok staat en valt met goed onbeperkt ruwvoer, goede schuilstallen, goed ontwormen en minimaal 4 per jaar de hoefsmid. Dat zijn basisvoorwaarden.
Daarnaast heeft de ideale opfok ook oudere paarden in de groep en is het niet alleen een groep veulens.
Als ik een veulen in Frankrijk in een opfok zou willen plaatsen zou ik ook een transportservice op prijs stellen, waarbij de veulens per groep worden vervoerd. Met een trailer een net afgespeend veulen dat nauwelijks op een trailer heeft gestaan ruim 1000 km alleen laten reizen zou niet mijn voorkeur hebben.


We bieden iig wel de mogelijkheid merries te laten bevallen bij ons op stal en zullen eigenaren met elkaar in contact brengen voor transport, meestal komen veulens in groepen ivm de leeftijd.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:09

Ik zeg zeker geen nee tegen dit idee. Maar ik denk dan wel; waarin kunnen jullie jezelf onderscheiden van de opfok in Nederland? Wat zijn de voordelen van je veulen in Frankrijk zetten? De afstand vind ik een nadeel, en de basis moet ook in NL goed zijn dus daar kan je je niet in onderscheiden.
Heel benieuwd naar jullie idee hierover dus ik volg graag mee!

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:30

IzzyQuito schreef:
Benfan schreef:
Doen ze in Frankrijk nog aan veulenopfok? Ik had begrepen dat in meerdere landen dit een achterhaalde bedoeling is. Paarden laten opgroeien in een gemengde kudde, met gemengde leeftijden is voor hun opgroei erg belangrijk. Had al situaties gezien waarbij Duitse dierenartsen de Nederlandse paarden er zo uit plukte als het om hun gedrag ging.

Misschien dat je juist iets moet gaan leveren dat anderen niet hebben. Dus een gemengde kudden, gemengde leeftijden. Zodat ze van andere, oudere dieren, kunnen leren. Een natuurlijkere aanpak, iets nieuws aan de man brengen.

Elke groep geeft een oudere ruin of merrie afhankelijk van of we alleen hengsten gaan houden of toch 2 groepen. Daarover twijfelen we nog.

Met dit antwoord kan ik me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat je het punt van benfan volledig mist.

Anoniem

Re: Opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 23:49

Dan zou ik een érg groot stuk land willen met goed gras, zodat het in ieder geval de moeite loont naar Frankrijk te verplaatsen :)

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 23:59

Met wat? 2 man 35 dieren in handen hebben, controleren, etc.? Plus nog B&B, wat ook al aardig richting dagtaak gaat en drachtige merries in de gaten houden 24/7. Hoe ver is een goede paardenkliniek in dat verhaal trouwens? Je kan op dat punt zeker niet alles zelf, bij complicaties is DA en faciliteiten nogal tijdkritisch en de afstanden in Frankrijk zijn een stuk groter dan hier in NL.
Zou eerst eens heel kritisch gaan kijken naar hoeveel uren je per dag moet gaan draaien om alles netjes te doen en dus een aantrekkelijke dienst te leveren.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:45

Het ligt eraan waar in Frankrijk.
Opfok in Frankrijk heeft vaak een ook een slechte naam omdat het toch regelmatig „goedkoop“ blijkt. Dus te weinig faciliteiten, controle etc.
Veel zwitsers proberen hun pensioenpaard of jonge dier in Frankrijk te zetten maar halen ze vaak toch teleurgesteld weer terug.
Wil je het echt goed doen EN er ook nog van wil leven dan zit je als snel ruim boven een gemiddelde regio prijs en moet je dus veel tijd stoppen in marketing.
Ik heb mijn dier in Duitsland in de opfok gehad en daar betaal je voor een goede plek ook snel prijzen die zelfs boven de Nederlandse uiterwaarden prijzen liggen ivm meer wetk aan weide onderhoud en personeel tarieven.

Een opfok+B&B+je eigen huis en geen extra paarden personeel zou ik niet snel kiezen.

Anoniem

Re: Opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:54

Ik ga je even volgen, want had ook ooit deze droom ;)

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:49

Idd, wat voor regio? Op hoeveel ha zouden jullie die 35 paarden plaatsen? ‘S nachts binnen is leuk, maar hoe worden ze dan ‘S nachts gehouden?

IzzyQuito
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 13:57

tengeltje11 schreef:
Idd, wat voor regio? Op hoeveel ha zouden jullie die 35 paarden plaatsen? ‘S nachts binnen is leuk, maar hoe worden ze dan ‘S nachts gehouden?


In een grote loopstal, deze is ook nodig voor slecht weer.

IzzyQuito
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 13:57

tengeltje11 schreef:
Idd, wat voor regio? Op hoeveel ha zouden jullie die 35 paarden plaatsen? ‘S nachts binnen is leuk, maar hoe worden ze dan ‘S nachts gehouden?


Midden frankrijk, midden in de natuur

IzzyQuito
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 13:57

Humpiedumpie schreef:
Ik ga je even volgen, want had ook ooit deze droom ;)


:)

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:01

Hmm. Het klinkt nou niet zo rooskleurig in vergelijking tot opfokken in Nederland. Of verschillend/onderscheidend.
Oftewel. Waarom zou ik mijn veulens helemaal naar jou moeten doen?

Wat ook een groep wordt is de gemengde kuddes of paddock paradise ideeën. Met land er bij. Zou je ook nog kunnen doen.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:18

In hoeverre ben je al met de realisatie hiervan? Je geeft namelijk weinig concrete informatie / antwoorden op de gestelde vragen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:31

Eerst en vooral, wat kan jij bieden dat NL niet kan bieden?
Vergeet de vakantie-huisjes en mooie natuur hier in want dat gaat niks doen voor je opfok. Mensen die een veulen brengen, doen dat niet voor de mooie huisjes maar voor het hogere welzijn van hun veulens.

Wat is je ervaring met jonge paarden?

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:38

Wat een leuk idee. Ik ga mee met het idee van gemengde kuddes in de zin als het om leeftijdopbouw gaat. Is natuurlijker. Ik zie veel voordelen. De paarden hebben grote gebieden tot hun beschikking waar ze naar hartenlust kunnen foerageren, draven en galopperen. Althans ik vergelijk het dan met het gebied hier in de Limousin. Dus ik ben wel benieuwd in welk departement jullie willen gaan zitten.
Ook is het werk veel minder als in Nederland. Althans als je voldoende grond heb. Hoeveel grond heb je dus? Ik zou zeker kijken naar wat voor paarden je er wilt zijn. Als je verschillende groepen hebt hou dan bv de sobere paarden apart van de Luxere paarden die gewoon veel meer eten en waar je niet mee rond komt 7x24 uur in de weilanden.

Ik denk dat in midden Frankrijk de wolf nog wel meevalt en dat je dus gerust de sobere paarden gewoon buiten kunt houden. Mijn merens staat altijd buiten en doet het geweldig. Wordt amper of niet bijgevoerd en alleen in de winter is er onbeperkt hooi. Het weiland is zo groot dat de twee vriendinnen genoeg te eten en te knabbelen hebben. Wellicht dat een luxer paard wat meer bijgevoerd moet worden.

Ik zie een combinatie met een B&B zeker zitten. Alles valt en staat met een goede organisatie. Maar als vrienden van mij een zeer drukke wasserij kunnen doen samen met een grote B&B, dan kun jij dat zeker met paarden in de opfok.

Waar je onderzoek op zou kunnen doen is of er wel animo is om het eigen paard/ veulen in de opfok in Frankrijk te zetten. Dat kan middels ene pol hier op Bokt, zelfs nog in dit topic.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Opfok starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:24

Kijk zeker ook naar de grond in de regio. Waar hier gras weelderig groeit in het voorjaar en zomer, zijn er toch echt veel gebieden in Frankrijk waar dat een stuk minder is en waar je dus heel wat meer plek moet hebben om een kudde zonder constant bij te moeten voeren, van voldoende ruwvoer te voorzien.

Heb je al een idee qua oppervlakte en aantal dieren?