Help! Welk stamboek voor mijn veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vane
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-06-23

Help! Welk stamboek voor mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 20:38

Help!
Ik heb voor het eerst van mijn leven 2 (hengst) veulens gefokt.
De ene is van Ceasar ter Linden x Friese merrie (Alwin 469) dus die gaat in het BP boek maar de tweede is wel een vraagteken..

Het is een zoon van Four Seasons TN (zoon van For Pleasure) Goedgekeurd AES en KWPN aangewezen) maar moeder heeft geen papier.. die komt ergens uit de wei bij een hobby fokker en is via via als veulen ooit bij mij terecht gekomen. Ik heb hem ooit wel eens opgebeld en toen vertelde hij dat haar vader een Fries en moeder een grote Welsh was. Heb ik dus niet zo veel aan.
Iemand enig idee wat ik nu kan doen?
Bij Nijhof zeggen ze Zangersheide of AES.
Wat zouden jullie doen?

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Help! Welk stamboek voor mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 21:43

Ik zou Aes doen. Dat is 1 van de goedkoopste stamboeken.

Vane
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 22:03

Sita_xx schreef:
Ik zou Aes doen. Dat is 1 van de goedkoopste stamboeken.


Ik lees daar ook veel negatieve dingen over..
Niks van aantrekken dus?

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:09

De moederlijn voegt niets toe aan het veulen. Cru gezegd.
Mocht je weten wie de ouders zijn van jouw merrie dan is dat hooguit leuk op papier.
Het gaat er eigenlijk om dat je veulen een paspoort krijgt.
En krijg je er dan nog een A4 bij waarop staat mv Epke de Fries en mm Holly de Welsh, dan is dat grappig.

Ik zou voor goedkoopste variant gaan.
De prijs bij verkoop als veulen wordt niet waarde verhogend als een Z papier heeft.
En als 3 jarige hooguit als ie uitgroeit tot een leuk gebruikspaard.
Kopers denken bij Z-papier aan springbloed.

Toevoeging:
Is er überhaupt wel een stamboek dat een veulen in het hoofd stamboek registreert als de moeder niet bij een erkend stamboek is ingeschreven.
Friezen stamboek schrijft vast geen kruising welsh x fries in en ik denk dat de merrie ook niet ingeschreven kan worden bij het welsh stamboek.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 27-06-23 22:26, in het totaal 2 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:10

Vane schreef:
Sita_xx schreef:
Ik zou Aes doen. Dat is 1 van de goedkoopste stamboeken.


Ik lees daar ook veel negatieve dingen over..
Niks van aantrekken dus?

Er is niets negatiefs aan het AES. Ze hebben een bepaalde filosofie en daar kun je je in vinden of niet.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Help! Welk stamboek voor mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:14

Ik zou voor Zangersheide gaan, puur omdat het in mijn oren beter klinkt.

KWPN kan je niet bij terecht?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:16

Charaz schreef:
Ik zou voor Zangersheide gaan, puur omdat het in mijn oren beter klinkt.

KWPN kan je niet bij terecht?

Ze kan overal terecht. Het is alleen duurder.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Help! Welk stamboek voor mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:19

Ik ben er niet meer in thuis, maar ik lees dat de hengst KWPN aangewezen is, maakt dat nog verschil qua register wat je krijgt?

Vane
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 22:40

tienus63 schreef:
De moederlijn voegt niets toe aan het veulen. Cru gezegd.
Mocht je weten wie de ouders zijn van jouw merrie dan is dat hooguit leuk op papier.
Het gaat er eigenlijk om dat je veulen een paspoort krijgt.
En krijg je er dan nog een A4 bij waarop staat mv Epke de Fries en mm Holly de Welsh, dan is dat grappig.

Ik zou voor goedkoopste variant gaan.
De prijs bij verkoop als veulen wordt niet waarde verhogend als een Z papier heeft.
En als 3 jarige hooguit als ie uitgroeit tot een leuk gebruikspaard.
Kopers denken bij Z-papier aan springbloed.

Toevoeging:
Is er überhaupt wel een stamboek dat een veulen in het hoofd stamboek registreert als de moeder niet bij een erkend stamboek is ingeschreven.
Friezen stamboek schrijft vast geen kruising welsh x fries in en ik denk dat de merrie ook niet ingeschreven kan worden bij het welsh stamboek.


Ik heb 2 veulens die samen opgroeien dus hij wordt nu zeker nog niet verkocht. Moeder hoeft van mij nergens in een boek. Voegt niks toe lees ik net
Ik vind het allemaal best ingewikkeld. Zit niet mijn hele leven al in de paarden dus het zegt me allemaal niet zo veel..
Ik heb trouwens wel voor dekking van Four Seasons gekozen om de springkwaliteit. Is dat dan wat er bedoeld wordt met inschrijven Zangersheide?

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Help! Welk stamboek voor mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 23:11

Kwpn is ontzettend duur. Met een onbekende moederlijn zou ik dat niet eens overwegen. Je kunt er ook geen predicaten bij krijgen bij het kwpn. Met een dergelijk paard maakt het eigenlijk niet uit waar je registreert en dus zou ik voor de goedkoopste optie gaan. NRPS zou ook nog kunnen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 00:00

Sita_xx schreef:
Kwpn is ontzettend duur. Met een onbekende moederlijn zou ik dat niet eens overwegen. Je kunt er ook geen predicaten bij krijgen bij het kwpn. Met een dergelijk paard maakt het eigenlijk niet uit waar je registreert en dus zou ik voor de goedkoopste optie gaan. NRPS zou ook nog kunnen.

Het voordeel van het AES is dat je geen lid hoeft te worden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 00:05

Zangersheide kan. Waar ik oo stal sta wordt ook jaarlijks gefokt. Ook dit jaar een merrieveulen uit fries moeder en een springhengst, die gaat ook gewoon zangersheide paspoort krijgen.
Idem voor een hengstveulen, moeder heeft geen afstamming bekend, vader is AES goedgekeurd, maar veulen gaat wel zangersheidepaspoort krijgen. En zal ook voorgesteld worden bij Zangersheide voor de verkoop.
Al zal dat niet via de veiling van het Z festival kunnen gaan dacht ik dat er gezegd werd want daarvoor moet afstamming moeder ook bekend zijn.

Als je geen lidmaatschap wil kan je zoals hierboven vermeld bij het AES gaan.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Help! Welk stamboek voor mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:28

Het maakt toch eigenlijk geen fluit uit waar het dier ingeschreven wordt als er maar een paspoort uitgegeven wordt? De toegevoegde waarde van KWPN/Z/AES papier met een moeder met niet bekende moederlijk is toch helemaal niet relevant? Die is er namelijk niet.

Vane
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 08:16

manic schreef:
Het maakt toch eigenlijk geen fluit uit waar het dier ingeschreven wordt als er maar een paspoort uitgegeven wordt? De toegevoegde waarde van KWPN/Z/AES papier met een moeder met niet bekende moederlijk is toch helemaal niet relevant? Die is er namelijk niet.


Nee haha zo simpel is het ook eigenlijk..
Ik wilde het gewoon goed doen en snap er (nog) te weinig van dus vandaar dat ik het hier heb gevraagd..

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Help! Welk stamboek voor mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:25

Ja ook begrijpelijk inderdaad. Gedoe met papieren en administratie en hoe dat allemaal werkt bij alle mogelijke verschillende stamboeken is ook zoiets waar je niet direct bij stil staat als je voor het eerst een veulentje fokt denk ik.

Zoals hierboven genoemd zou ik voor AES gaan ivm dat de hengst daar ook al ingeschreven is en financieel aantrekkelijk.

Veel plezier met je veulentjes!!

Roodvos

Berichten: 6664
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:47

Je veulens moeten primair een paardenpaspoort krijgen, dat is een wettelijke verplichting die voortkomt uit de I&R regeling (Identificatie en Registratie).
Elk erkende paardenpaspoort uitgevende instantie mag zo'n paspoort verstrekken zie:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... gJwQPD_BwE
Onderaan deze link staat een document met een lijst met in NL erkende instanties. Daar staat het BP (Barock Pinto is dat, neem ik aan?) niet bij. Dus je moet uitzoeken hoe dat zit met een paspoort voor je veulen als je het daar registreert.

Inschrijven bij een stamboek is wat anders. Dan krijg je een registratiepapier (stamboekpapier) met daarop de afstammingsgegevens van je veulen(s). Als het veulen uit de merrie met onbekende afstamming een merrieveulen was dan zou het eventueel de moeite waard zijn daar een stamboekinschrijving bij te verzinnen. Dat zal in alle gevallen een bijboek/hulpregister oid worden doordat de afstamming van de moeder onbekend is. Maar na een paar generaties merrieveulens krijg je dan vanzelf een "vol" papier. Aangezien het een hengstje is zou ik die moeite niet nemen en gewoon een paspoort aanvragen en klaar.

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:57

tienus63 schreef:
Toevoeging:
Is er überhaupt wel een stamboek dat een veulen in het hoofd stamboek registreert als de moeder niet bij een erkend stamboek is ingeschreven.
Friezen stamboek schrijft vast geen kruising welsh x fries in en ik denk dat de merrie ook niet ingeschreven kan worden bij het welsh stamboek.


Bij het Welsh zou ze geregistreerd kunnen worden als partbred :)

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Help! Welk stamboek voor mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:43

Waarom een papier? Gewoon een paspoort erbij vragen en klaar....
mijn paard was een papierloos slachtpaard uit Polen.
Toen de paspoorten verplicht werden gewoon gechipt en pas aangevraagd bij destijds KNS.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:55

Roodvos schreef:
Je veulens moeten primair een paardenpaspoort krijgen, dat is een wettelijke verplichting die voortkomt uit de I&R regeling (Identificatie en Registratie).
Elk erkende paardenpaspoort uitgevende instantie mag zo'n paspoort verstrekken zie:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... gJwQPD_BwE
Onderaan deze link staat een document met een lijst met in NL erkende instanties. Daar staat het BP (Barock Pinto is dat, neem ik aan?) niet bij. Dus je moet uitzoeken hoe dat zit met een paspoort voor je veulen als je het daar registreert.

Inschrijven bij een stamboek is wat anders. Dan krijg je een registratiepapier (stamboekpapier) met daarop de afstammingsgegevens van je veulen(s). Als het veulen uit de merrie met onbekende afstamming een merrieveulen was dan zou het eventueel de moeite waard zijn daar een stamboekinschrijving bij te verzinnen. Dat zal in alle gevallen een bijboek/hulpregister oid worden doordat de afstamming van de moeder onbekend is. Maar na een paar generaties merrieveulens krijg je dan vanzelf een "vol" papier. Aangezien het een hengstje is zou ik die moeite niet nemen en gewoon een paspoort aanvragen en klaar.

Dat komt omdat het BP geen erkend stamboek is. Het AES maakt hun paspoorten.

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Help! Welk stamboek voor mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:52

er staan er meer niet in dat overzicht, zoals buitenlandse stamboeken, zij zijn echter wel bevoegd om paspoorten uit te geven. Zangersheide bijv. Zij melden de levensnummers dan door naar de Nederlandse database.

Maar voor een verder afstammingsloos veulen, is een papier enkel een formaliteit, en voegt verder niets toe. De goedkoopste optie is via AES of KNHS, enkel een paspoort. Zangersheide moet je ook lid van zijn, terwijl dat voor je veulen en jezelf niets toevoegt.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Help! Welk stamboek voor mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:07

Is dit niet iets wat je voor het dekken uitpluist? :o

Ik zou inderdaad naar aes gaan.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Help! Welk stamboek voor mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:19

Waarom wil je een stamboekpapier bij een paard wat een mengelmoes van verschillende rassen is. Het is net als bij honden een vuilnisbakje. Een stamboekpapier voegt toch helemaal niks toe.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:23

pillow schreef:
Waarom wil je een stamboekpapier bij een paard wat een mengelmoes van verschillende rassen is. Het is net als bij honden een vuilnisbakje. Een stamboekpapier voegt toch helemaal niks toe.

1 lijn bekend is altijd beter dan geen lijn bekend. Het zal niet het eerste springkanon zijn uit een onbekende merrie.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:27

janderegelaa schreef:
pillow schreef:
Waarom wil je een stamboekpapier bij een paard wat een mengelmoes van verschillende rassen is. Het is net als bij honden een vuilnisbakje. Een stamboekpapier voegt toch helemaal niks toe.

1 lijn bekend is altijd beter dan geen lijn bekend. Het zal niet het eerste springkanon zijn uit een onbekende merrie.

Dat het paard even goed kan presteren zonder een stamboekpapier is mij bekend. In het paspoort staat toch ook wie de ouders zijn.

Vane
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 13:01

janderegelaa schreef:
pillow schreef:
Waarom wil je een stamboekpapier bij een paard wat een mengelmoes van verschillende rassen is. Het is net als bij honden een vuilnisbakje. Een stamboekpapier voegt toch helemaal niks toe.

1 lijn bekend is altijd beter dan geen lijn bekend. Het zal niet het eerste springkanon zijn uit een onbekende merrie.

Dat had ik dus ook in mijn achterhoofd omdat zijn vader en opa wel springkanonnen zijn en best bekend..