Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tienus63 schreef:De moederlijn voegt niets toe aan het veulen. Cru gezegd.
Mocht je weten wie de ouders zijn van jouw merrie dan is dat hooguit leuk op papier.
Het gaat er eigenlijk om dat je veulen een paspoort krijgt.
En krijg je er dan nog een A4 bij waarop staat mv Epke de Fries en mm Holly de Welsh, dan is dat grappig.
Ik zou voor goedkoopste variant gaan.
De prijs bij verkoop als veulen wordt niet waarde verhogend als een Z papier heeft.
En als 3 jarige hooguit als ie uitgroeit tot een leuk gebruikspaard.
Kopers denken bij Z-papier aan springbloed.
Toevoeging:
Is er überhaupt wel een stamboek dat een veulen in het hoofd stamboek registreert als de moeder niet bij een erkend stamboek is ingeschreven.
Friezen stamboek schrijft vast geen kruising welsh x fries in en ik denk dat de merrie ook niet ingeschreven kan worden bij het welsh stamboek.
Sita_xx schreef:Kwpn is ontzettend duur. Met een onbekende moederlijn zou ik dat niet eens overwegen. Je kunt er ook geen predicaten bij krijgen bij het kwpn. Met een dergelijk paard maakt het eigenlijk niet uit waar je registreert en dus zou ik voor de goedkoopste optie gaan. NRPS zou ook nog kunnen.
manic schreef:Het maakt toch eigenlijk geen fluit uit waar het dier ingeschreven wordt als er maar een paspoort uitgegeven wordt? De toegevoegde waarde van KWPN/Z/AES papier met een moeder met niet bekende moederlijk is toch helemaal niet relevant? Die is er namelijk niet.
tienus63 schreef:Toevoeging:
Is er überhaupt wel een stamboek dat een veulen in het hoofd stamboek registreert als de moeder niet bij een erkend stamboek is ingeschreven.
Friezen stamboek schrijft vast geen kruising welsh x fries in en ik denk dat de merrie ook niet ingeschreven kan worden bij het welsh stamboek.
Roodvos schreef:Je veulens moeten primair een paardenpaspoort krijgen, dat is een wettelijke verplichting die voortkomt uit de I&R regeling (Identificatie en Registratie).
Elk erkende paardenpaspoort uitgevende instantie mag zo'n paspoort verstrekken zie:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... gJwQPD_BwE
Onderaan deze link staat een document met een lijst met in NL erkende instanties. Daar staat het BP (Barock Pinto is dat, neem ik aan?) niet bij. Dus je moet uitzoeken hoe dat zit met een paspoort voor je veulen als je het daar registreert.
Inschrijven bij een stamboek is wat anders. Dan krijg je een registratiepapier (stamboekpapier) met daarop de afstammingsgegevens van je veulen(s). Als het veulen uit de merrie met onbekende afstamming een merrieveulen was dan zou het eventueel de moeite waard zijn daar een stamboekinschrijving bij te verzinnen. Dat zal in alle gevallen een bijboek/hulpregister oid worden doordat de afstamming van de moeder onbekend is. Maar na een paar generaties merrieveulens krijg je dan vanzelf een "vol" papier. Aangezien het een hengstje is zou ik die moeite niet nemen en gewoon een paspoort aanvragen en klaar.
pillow schreef:Waarom wil je een stamboekpapier bij een paard wat een mengelmoes van verschillende rassen is. Het is net als bij honden een vuilnisbakje. Een stamboekpapier voegt toch helemaal niks toe.
janderegelaa schreef:pillow schreef:Waarom wil je een stamboekpapier bij een paard wat een mengelmoes van verschillende rassen is. Het is net als bij honden een vuilnisbakje. Een stamboekpapier voegt toch helemaal niks toe.
1 lijn bekend is altijd beter dan geen lijn bekend. Het zal niet het eerste springkanon zijn uit een onbekende merrie.
janderegelaa schreef:pillow schreef:Waarom wil je een stamboekpapier bij een paard wat een mengelmoes van verschillende rassen is. Het is net als bij honden een vuilnisbakje. Een stamboekpapier voegt toch helemaal niks toe.
1 lijn bekend is altijd beter dan geen lijn bekend. Het zal niet het eerste springkanon zijn uit een onbekende merrie.