Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ehorses16 schreef:Ik heb momenteel een 5 jarige hengst. Ik heb hem gekocht voor de sport. Ik wil hem van het winter laten castreren. Maar omdat het zo'n leuk paard is wil ik graag sperma laten invriezen. Zodat als ik ooit zelf nog een merrie heb ik toch nog een veulen kan fokken. En voor als ik mooie resultaten in de sport haal ik het sperma zou kunnen verkopen.
Op internet kon in vinden dat universiteit Utrecht dit doet. Echter vond ik het vrij prijzig. 800 euro voor 1 sprong en 400 voor elke sprong daarna. Excl. De kosten voor het bloed onderzoek. Zijn dit normale prijzen? Aangezien je dan bij elkaar toch rond de 1000-1500 euro uit komt.
Heeft iemand tips waar ik dit ook zou kunnen doen? Het liefst zou ik sperma van meerdere sprongen willen laten invriezen aangezien ik de kwaliteit van het sperma niet kan inschatten.
Wat is een normale prijs voor zo iets? Of zijn er mensen die dit ook hebben gedaan met hun hengst?
ehorses16 schreef:Ibbel schreef:Je bent er niet met de kosten voor het springen hè. De opslag kost ook flink geld, ieder jaar weer. Vloeibare stikstof komt niet gratis uit de lucht vallen nl...
Heeft u enig idee wat dat kost? Ik kan vrij wel niks vinden op internet
Elisa2 schreef:Als het geen ggk hengst is dan zou ik het niet zo snel doen.
Voor de rest van je vragen, neem even contact op met een hengstenhouder. Ik gok dat die je zo alle antwoorden kan geven.
Padoertje schreef:Elisa2 schreef:Als het geen ggk hengst is dan zou ik het niet zo snel doen.
Voor de rest van je vragen, neem even contact op met een hengstenhouder. Ik gok dat die je zo alle antwoorden kan geven.
Dit idd. Als hij niet is ggk bij een erkend stamboek zou ik er niet op gokken dat je rietjes gaat verkopen. Wellicht aan een kennis die het paard en jou kent, maar puur op basis van sportresultaten (en dan hebben we het wel over PSG en hoger) gaat een fokker voor een bewezen of nieuw ggk hengst met bijbehorende gustregeling etc. Naast alleen rietjes is het ook belangrijk om te weten of je paard niets door vererft, dus bloedonderzoek en röntgen zijn wel wenselijk. GGK hengsten lopen niet voor niets een heel traject door.
ehorses16 schreef:Ibbel schreef:Je bent er niet met de kosten voor het springen hè. De opslag kost ook flink geld, ieder jaar weer. Vloeibare stikstof komt niet gratis uit de lucht vallen nl...
Heeft u enig idee wat dat kost? Ik kan vrij wel niks vinden op internet
ehorses16 schreef:Het is een endurance paard daar ligt het net iets anders aangezien er bijna geen hengsten zijn die in de sport loopt. Stel ik zou het wk jonge paarden rijden over 3 jaar wat wel haalbaar zou zijn als alles goed gaat dan is het zeker interessant. Want er lopen bijna tot geen hengsten op een wk.