Voor de lezer die nooit van een Warlander gehoord heeft; dit is een kruising met minimaal 25% bloedvoering van een geregistreerd Fries en/of Iberisch ras. Aangezien ik wel wat in dit ras zie, en ik een Friese merrie in mijn bezit heb die een gouden karakter heeft, barokke roots, maar helaas niet goed genoeg bevonden om opgenomen te worden in het hoofdstamboek van het KFPS (en dus veulenboek is gebleven), ben ik het avontuur aangegaan om een Warlander te gaan fokken. Bijkomend voordeel is dat het inteeltprobleem bij de Fries direct is opgelost. Mijn fokdoel is een veelzijdig, mensgericht, behendig en sterk paardje te fokken met een barokke uitstraling, wat ik vandaag de dag toch wel een beetje bij de Friezen mis. Ze kunnen prachtig lopen, maar ik mis wat ‘vlees op de botten’. Zodoende ben ik gaan inkruisen met de Lusitano; even terug naar de basis (bouw) en wat minder in de extreme gangen.
Klein paspoortje:
Naam: Tristan
Geboren: 18 april 2023
moeder: Yannewietske ( voor de Friezenkenners, ze is een Bartele 472 x Fetse 349)
vader: Ultramar (goedgekeurde APSL dekhengst van bokker ElCid)
Hij zal ingeschreven gaan worden bij het Warlander Studbook http://warlanderstudbooksociety.com.au
Pas geboren...

Niet zo'n scherpe foto, en helaas met graasmasker (maar daardoor kunnen moeder en kind wel de hele dag de wei op

Zijn mooie hoofdje waar ik helemaal weg van ben

En tot slot nog wat van zijn behendigheid geprobeerd vast te leggen, maar dat valt nog niet mee... (ik ben bijna altijd alleen bij de paarden en heb geen hulp of fotograaf

Gas!!

Ennn, HO! "Sliding stops" of het vanuit snelheid in 1 keer stilstaan kan hij erg goed, ik zie hem bijna nooit onderuit gaan. Wat dat betreft lijkt de extra power die ik in de achterhand (en kantelvermogen bekken) probeerde te fokken wel goed te zitten!

Mijn plannen met hem? In eerste instantie was een hengst voor de verkoop (want hier alleen merries op stal), maar hij heeft zijn charmes mee en ben toch wel heel benieuwd hoe hij uit gaat groeien. Dus toch maar opzoek naar een opfok... Maar dat is voor later, nu vooral genieten.