Dit is Taartje (Officieel Redd Velvet RHA). Taartje wordt in juni 2 jaar en hij is hengst.
Onverwacht heb ik hem eerder uit de opfok terug moeten halen omdat de fokker ging stoppen met pony's en man.
Nou vindt dan maar eens een plekje voor een 2 jarige ponyhengst. Met een keer het geluk aan mijn kant, nouja in dit geval 800 meter verderop aan de overkant om precies te zijn, vond ik een leuk plekje. Mijn oude Haflinger van 23 jaar is zijn gezelschap geworden.
De eigenaar van het weitje met schuilstal (een mijnheer met pensioen die iets teveel fantasie bleek te hebben) was bereid om met al zijn ervaring met wilde hengsten Taartje te verzorgen.
Iedereen gelukkig zou je zeggen....... helaas.
Taartje is uberknap (zegt vast iedereen over zijn eigen kinderen en over zijn eerst gefokte veulen) maar hij is ook slim.
Zo heeft hij Houdini genen en is hij een kei in poortje, deurtjes en hekjes openen.
Ook is hij dol op ravotten en kattenkwaad uithalen.
Helaas heeft dit geresulteerd in een eigenaar van het weitje die nu iets minder blij is.
Want hij vindt deze mijnheer plagen toch wel het hoogtepunt van de dag.
Zo krijg ik zo ongeveer dagelijks een foto geappt van een nieuwe oorlogswond van de oude baas. Taartje nam een hapje van zijn oor (deze is ook niet te missen), Taartje greep hem bij zijn capuchon en smeet hem in de bosjes. Mijn grapje over dwergwerpen vond hij helaas ook niet zo leuk. Taartje vindt dat hij genoeg heeft aan minder dan 10 vingers. etc.
Nu heb ik nooit echt ambitie gehad om een dekhengst te bezitten, maar ik voelde mij op zn minst erg gevleid dat meerdere fokkers Taartje erg knap vinden.
Mijn vraag is dan ook? Zeggen ze dit om mij een goed gevoel te geven? Is Taartje echt goed genoeg voor de hengstenkeuring?
Is het een beter idee om afscheid van zijn ballen te nemen of ruil ik de oude baas in nu hij nog 10 vingers heeft voor een andere plek (en waar vind ik die dan).
Nou hier komt hij dan: Taartje!
Taartjes mama is van Veenstra's Promise x Casper (NRPS) en Taartjes papa is de New Forest hengst Redd Bull (van Brummerhoeve's Redd H) Taartje staat in het A register bij het NRPS
Graag jullie eerlijke mening.