Het leek mij leuk om toch last minute nog een topic te openen voor mijn buitengewoon fijne appaloosa merrie.
Over de moeder:
Shetan's Zubaidah (shoeby) is een ervaren 17 jarige fokmerrie.
Zij is momenteel drachtig van haar 12e veulen en lijkt hier totaal geen moeite mee te hebben.
We waren niet van plan haar nog te dekken na haar veulen van 2021 maar in 2022 liet ze merken dat ze toch echt het gelukkigste is met een veulentje (ze begon spontaan melk te geven toen mijn jaarling terug kwam uit de opfok en mijn andere merrie een veulen kreeg, shoeby was helemaal verliefd op het veulen en mijn jaarling) dus besloten haar toch weer te laten dekken.
Onze keuze is gevallen op Next level maar helaas na 3 pogingen besloten om over te stappen naar een andere hengst.
De hengst waar ze na next level mee gedekt is, was in 1 keer raak en wij verwachten voor eind mei/begin juni een veulentje van de enorm knappe Oquido de peru.
Shoeby is een dochter van de grand prix hengst Peru's Sceb Toa.
Zij is moeder van 2 goedgekeurde dekhengsten en grootmoeder van meerdere goedgekeurde kleinzonen (peru's armani, yismerai, argument, sarowski, dumouling, two tone etc etc etc)
Shoeby is zelf 4 keer kampioen grote maat appaloosa geworden en heeft haar ster, preferent en model predicaat mogen ontvangen, tevens hebben nagenoeg al haar nakomelingen 1e premies ontvangen op de keuringen en kan ik dus best trots vertellen dat ik best een goeie merrie heb staan.
Shoeby staat NAS en NRPS ingeschreven en het veulen gaat dus een NRPS register A papier krijgen.
Qua kleur is shoeby bruin roan shabrakbont, ze is niet kleur getest, maar ze draagt in ieder geval 1 LP en 1 PATN1 gen omdat zij uit egale vaderdieren zowel volledig gestipte als minder gestipte veulens gegeven heeft, helaas ook 2 x uit een appaloosa hengst 2 egale veulens gegeven hahaha, ze is dus heterozygoot voor LP en PATN1
De vader is Oquido de Peru.
Oquido is een zoon van Daily Diamond uit een Vivaldi moeder.
Hij is in 2022 met goeie cijfers en mooi commentaar goedgekeurd bij het NAS.
Oquido draagt 1 LP gen en geen PATN1.
Oquido is vos roan van kleur.
Ook Oquido is heterozygoot voor LP.
(LP gen staat voor appaloosa kenmerken, dit kan van heel minimaal tot helemaal maximaal zijn...PATN1 gen staat voor patroon (het stippenpatroon)
Het veulen maakt dus 50% kans op LP en 50% kans op PATN1.
Het veulen krijgt een verwachte stokmaat van +-168/170 en voor de liefhebber, mag deze ook vertrekken naar een 5 sterren plekje met 5 sterren personeel

wie durft er een gokje te wagen naar kleur, geslacht en geboortedatum?
Shoeby is op 29 mei precies 11 maand drachtig maar gemiddeld draagt ze 1 a 2 weken langer.
Shoeby heeft voor zo ver ik weet, ietsje meer hengstveulens gehad dan merrieveulens (volgens mij 6 om 5)
Wie gaat een gok wagen?

Mama Shoeby

Papa Oquido