Nou, daar ga ik dan! Ik hoopte dat deze post niet nodig zou zijn, maar hier ben ik. Het veulen seizoen is in volle gang en dit jaar ben ik trotse 'paardenmama' geworden van mijn eerste eigen gefokte veulen uit mijn eerste zelfgefokte merrie. Een hele belevenis, al zeg ik het zelf. Het is een prachtig hengstje geworden, precies zoals ik wilde. Next in Line x Van Gogh x Andiamo.
Maar daarvoor ben ik hier niet

Nu komt het.. Ik ben natuurlijk al begonnen aan mijn zoektocht voor een hengst voor volgend jaar. Omdat ik graag wil dat mijn vriend mij niet het huis uit zet moet ik zowel de veulens van 2023 als het veulen voor volgend jaar verkopen (als hobbyhouders hebben we er al 6 en dat is eerlijk gezegd wel even genoeg). Dat betekend wel dat ik 'slim', maar ook 'commercieel' moet kiezen wat betreft mijn hengsten. Nu ben ik al aan het filteren geweest en ben ik met 3 hengsten geeindigd: Pegase van 't Ruytershof, Ermitage Kalone en Mr. Cornet de Regor. Het probleem is.. Ik kan gewoon niet kiezen! Ze zijn erg verschillend en hebben alle 3 hun kwaliteiten, maar waar doe je dan goed aan.
De merrie in het kort: Hersina is 11, heeft ieder jaar nog een veulen gehad, fokt hele mooie modellen en fijne karakters. Zelf is ze wel erg scherp en voor zover ik weet niet onder het zadel geweest (waarschijnlijk met een reden

Maar nu - de hengsten. Ik ben fan van alle 3, dat maakt de keus ook zo moeilijk. Van Pegase en Mr. Cornet ben ik zeer overtuigd door de moederlijn, dat heeft Ermitage iets minder. MAAR, ik houd van vossen en Ermitage loopt inmiddels op niveau. Klein overzicht hoe ik er naar kijk:
Pegase van 't Ruytershof (Comme Il Faut x Cartani x Diamant de Semilly) - Super bewezen moederlijn, hengst zelf past goed bij mijn merrie. Qua bloedvoering ben ik het meest fan van deze hengst. Maar, is hij nog interessant qua veulen verkoop? Zeker als het veulen bij het KWPN wordt ingeschreven?
Mr. Cornet de Regor (Cornet Obolensky x Kannan x Cento) - De moederlijn is op en top sport, daar hoeven we niet aan te twijfelen. Normaliter zou ik net voor Cornet of Kannan gaan, maar deze hengst is zo ontzettend compleet (I know, Comme Il Faut is ook Cornet). De hengst is alleen nog relatief jong, geen resultaten op hoger niveau.. Gokje of dit door zet.
Ermitage Kalone (Catoki x Kannan x Veloce de Favi X) - Deze moederlijn zit ook sport in, maar aanzienlijk minder. Daarbij is hij de duurste hengst af. Nu is hij wel degene die het hoogst in de sport loopt, hij heeft zichzelf dus wel bewezen. De markt lijkt naar deze nakomelingen te vragen.. Maar is dat echt zo? Daarbij - hij is grotendeels Anglo-Arabier, moet ik zo ontzettend veel bloed willen op mijn bloedmerrie?

Dus.. Ik zoek naar advies haha. Andere hengsten mogen ook wel aangeraden worden, maar geloof me - ik heb bijna het hele hengstenbestand al gehad

Bedankt voor het lezen van dit ellenlange verhaal!