Ik kan helaas weinig over vinden hoe & wat als je het veulen zelf wilt aanhouden in eigen kudde. Maar mogelijk zoek ik niet helemaal goed op het forum! Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ons uitgangspunt is vanaf het begin geweest om het veulen zelf aan te houden. Het is ons eerste veulen en wij vinden het heel bijzonder om dit mee te kunnen / mogen maken.
Even in het kort onze situatie:
We hebben een hele fijne en stabiele kudde op dit moment met 3 paarden: een ruin van 25 jaar (mijn oude sportpaard), een ruin van 12 jaar (huidige rijpaard en leider van de kudde) en de drachtige merrie (zij wordt dit jaar 5).
Onze paarden hebben in totaal 2 ha weiland ter beschikking aangrenzend aan onze woning, wat in 3 delen is verdeeld zodat ik het goed kan verweiden en het weidebeheer zo kan optimaliseren. Daarnaast heb ik nog 1 aparte ha tegenover mijn woning inclusief schuilstal, dit verhuur ik regelmatig en ik hooi daar van voor eigen gebruik. De paarden hebben ieder een eigen ruime inloopstal, die altijd toegankelijk is en staan het hele jaar door 24/7 buiten.
Nu de uitgerekende datum van de merrie in beeld komt (begin mei) hebben wij alles al gereed kunnen maken waar onder de kraamstal, veel advies inwinnen rondom de bevalling (en gelukkig ervaren buurtjes!) en de toevoeging van extra camera's! Echt heel fijn en dat geeft rust.
Het idee is om de merrie rond half april apart te gaan zetten op haar eigen aparte weide, waarbij ze wel gewoon direct naast de ruinen staat en dus contact heeft maar zich ook terug kan trekken als ze dat wil. Op deze weide willen we haar ook zetten samen met het veulen, met aangrenzend de kraamstal waar ze in- en uit kan lopen.
Maar, hoe ga je uiteindelijk de merrie en het veulen weer introduceren in de kudde? Doe je dit zo snel mogelijk of juist later? Mede omdat het veulen hier op gaat groeien, heb je niet het moment van afspenen + opfok. Qua afspenen is het natuurlijk afhankelijk van het verloop, liefst geven we dat de tijd om natuurlijk te laten aflopen. Mocht dat niet lukken hebben we genoeg ruimte om de paarden tijdelijk apart te zetten.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, bedankt voor het meedenken