Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
juniper schreef:Ik vind dit een lastige vraag, want wat versta je onder een goede bouw in dit geval? Mustangs zijn door de natuur vorm gegeven, niet door de mens.
Hoe werkt dat eigenlijk, fokken met mustangs? Is er een register van dekhengsten?
Cambiar schreef:Register en keuringen zijn niet zoals bij Europese paarden.
Ze valley onder stamboek van de Spanish mustang en worden beoordeeld op de oud-Spaanse kenmerken. Dus niet te vergelijken met moderne iberische paarden.
Cambiar schreef:Ik weet het lastige vraag, maar wat ik mij meest van al afvraag is wat voor nadelen een croupe die hoger komt dan de schoft, zoals bij Legacy.
juniper schreef:Cambiar schreef:Register en keuringen zijn niet zoals bij Europese paarden.
Ze valley onder stamboek van de Spanish mustang en worden beoordeeld op de oud-Spaanse kenmerken. Dus niet te vergelijken met moderne iberische paarden.
Dat dacht ik al, de mustangs hier in de buurt vallen uberhaupt niet onder een stamboek. Maar jij hebt het dus specefiek over Spaanse Mustangs. In de VS wordt daar dus mee gefokt? Om ze te preserveren neem ik aan?Cambiar schreef:Ik weet het lastige vraag, maar wat ik mij meest van al afvraag is wat voor nadelen een croupe die hoger komt dan de schoft, zoals bij Legacy.
Ok, dan hebben we de vraag helder. Dat weet ik persoonlijk niet, ik heb geen verstand in dat soort dingen. Wat ik wel weet is dat er veel verschillen zijn in de manier waarop Amerikaanse en Nederlandse mensen naar paarden kijken. Zowel onze 'smaken' qua bouw als onze interpretatie van wetenschappelijke kennis is compleet anders, dus ik denk dat je er goed aan doet om dit hier te bespreken.
Afgezien van deze twee, zijn er nog meer hengsten waar je uit kunt kiezen?
Elisa2 schreef:Ik ben bekend met Karel zijn theorieen.
Sowieso kun je een veulen pas beoordelen op 3 dagen, 3 maanden en 3 jaren.
Bovenstaande foto's zijn sowieso niet te beoordelen, daarvoor zijn goede standfoto's van opzij nodig op een vlakke ondergrond.
Ik vraag me af waarom je het bij de mustangs zoekt en niet bij de oude type Iberische paarden?
Elisa2 schreef:Ik snap wel wat je bedoelt, sommige zaken zijn gewoon bouw.
Vooral van de achterhand/ achterbenen en de hoeken daar in.
Ik ben wel benieuwd naar die hengst met die oude lijnen die aan alle eisen voldoet.
Ik vind het in ieder geval altijd leuk om te lezen en te leren van jouw visie, je hebt een hele duidelijke visie.