Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ElCid schreef:Ik weet er waarschijnlijk nog wel 1 maar weet niet of die natuurlijk dekt:
https://www.allbreedpedigree.com/midnight+peppy+san
Kan ik voor je informeren.
Rose_Sonny schreef:Tinniie schreef:Hmm dat is idd een moeilijke voor een natuurlijke dekking..
Savvy Sparkle
BQ Catalyser
Voor KI heben wij uiteraard de perfecte staan
Bedankt voor de tips, ik geef ze door.
Uit nieuwsgierigheid, welke hengst hebben jullie voor KI beschikbaar?
Tinniie schreef:Die is inmiddels wel 25 jaar, ik zou wel vragen of ze dan z’n zaad even laten checken, want die kwaliteit kan al fel naar beneden gaan..
ElCid schreef:Tinniie schreef:Die is inmiddels wel 25 jaar, ik zou wel vragen of ze dan z’n zaad even laten checken, want die kwaliteit kan al fel naar beneden gaan..
Fijne stemmingmakerij weer! Je kent de hengst niet en hebt geen idee van zijn staat van dienst. Het is altijd, bij elke hengst ongeacht leeftijd, aan te raden om sperma te checken. Dat doen wij standaard na elke sprong op de bok. Lijkt me een service die elke hengstenhouder moet verlenen; er zijn nl. heel redenen dat sperma minder wordt en ouderdom is daar slechts een heel klein onderdeel van. Zeker bij KI is het een fluitje van een cent.
Bij natuurlijk dekken wordt het een stuk lastiger.
Tinniie schreef:Hier ook aan de hand dit jaar, een van onze merries is altijd meteen eerste poging drachtig, vorig jaar heeft ze 2 keer verworpen tussen 18 en 35 dagen, dan niet meer hengstig worden, bloedeitjes,….
crazycactus schreef:Wellicht speelt de leeftijd van de merrie ook een rol. Als het om Lotty gaat dan is die al 21, de andere merrie is Bonita en die zal nu ook rond de 17, 18 jaar zijn. Geen idee of ze eerder veulens gehad hebben.
Rex_Rolfo schreef:Ik zit vooral in het topic dressuurfokkerij, maar ook daar hadden diverse mensen vorig jaar moeite de merries drachtig te krijgen. En aangezien een dressuurpaard in eerste instantie gewoon een paard is zal dat ook wel bij andere rassen spelen.
Rose_Sonny schreef:Ik ga er vanuit dat jullie allemaal de beste bedoelingen hebben, maar ik wil het graag alleen bij hengst suggesties houden.
Ik heb de suggestie van vers KI doorgegeven, al het andere heeft geen zin. Ze leest dit topic niet, daarom maak ik het voor haar aan. En de discussie over natuurlijk dekken komt ook niet bij haar.
Ik heb wel aangegeven van kijken naar de voorwaarden, en sperma laten onderzoeken.
Alle hengst suggesties die hier voorbij komen, ook die wel met KI zijn, geef ik aan haar door.
Maar ze heeft al behoorlijk besloten dat het natuurlijk moet zijn, en dat is haar keuze en moeten we respecteren, ongeacht onze eigen mening.
Dus oproepje om niet te discussiëren over de eisen, maar proberen mee te zoeken naar die speld in de hooiberg.
Dankjulliewel