Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:35

Oh dat herken ik. Alleen nog maar gefokt met oudere merries nu voor het eerst beginnen met een 4 jarige merrie. Vind het heel lastig welke hengst ik daar nu op moet zetten.
Het is een bloederige merrie.
Als ik er een bloederige hengst op zet krijg ik dan geen poppetje? Of als ik een minder bloederige hengst gebruik geeft ze dat bloederige wel door.
Lastig.
Gewoon toch maar wat kiezen denk ik en wel zien wat ze door geeft.
Maar ja het is lastig

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 20:26

baudyh schreef:
Oh dat herken ik. Alleen nog maar gefokt met oudere merries nu voor het eerst beginnen met een 4 jarige merrie. Vind het heel lastig welke hengst ik daar nu op moet zetten.
Het is een bloederige merrie.
Als ik er een bloederige hengst op zet krijg ik dan geen poppetje? Of als ik een minder bloederige hengst gebruik geeft ze dat bloederige wel door.
Lastig.
Gewoon toch maar wat kiezen denk ik en wel zien wat ze door geeft.
Maar ja het is lastig


Dat weet je niet. Ik had een hele bloederige merrie, echt een krielkipje toen ze jong was. Fijn beenwerk, dun halsje, smal borstje. Ik dacht dat ik daar een hengst op moest zetten met veel maat en bot. Nou niet dus. Ze fokte heel anders door. De beste is nog de Gribaldi geweest. Achteraf had ik daar ander soort hengsten op moet zetten, maar ja. Soms weet je het gewoon niet en is het afwachten hoe een merrie fokt.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 00:02

yvonnepuntnl schreef:
Vulina schreef:
Ik heb natuurlijk ook het liefst een elite merrie, maar sport en prestatie vind ik belangrijker.

Mijn beste fokmerrie heeft zelf helemaal niks, maar zou ze een kwpn papier hebben zou ze al dubbeldwars prestatie zijn geweest. Ze fokt ze echt mega goed...


Rivanna?


Yes, Rivanna :)

_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:29

Iemand de KWPN Fokmerrie veiling gevolgd?

Ik had mijn zinnen gezet op de Toto jr. merrie maar ze is toch een stukkie boven budget gegaan.
Wel echt goede merries in de collectie!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:20

Ja, ik heb het wel gevolgd. Maar mijn stallen zijn écht vol nu dus ik heb nergens op geboden.
In die veiling word er wel behoorlijk geselecteerd inderdaad, dus het waren inderdaad echt wel interessante merries. Ik vond die moeder van Ladignac nog helemaal niet zo heel duur weg gaan. Een hengstenmoeder kun je niet zo vaak kopen.

_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:05

carola schreef:
Ja, ik heb het wel gevolgd. Maar mijn stallen zijn écht vol nu dus ik heb nergens op geboden.
In die veiling word er wel behoorlijk geselecteerd inderdaad, dus het waren inderdaad echt wel interessante merries. Ik vond die moeder van Ladignac nog helemaal niet zo heel duur weg gaan. Een hengstenmoeder kun je niet zo vaak kopen.


Klopt. Wil jij niet één stalletje vrij hebben? :D
Onze merries worden allebei wat ouder, we hopen op een merrieveulen dit jaar. Maar alsnog verwachten we dan een gat tussen het pensioen van onze fokmerries en het moment dat de merrie van dit jaar dan haar eerste veulen zou krijgen. Beste optie is dan denk ik om er een merrie bij te kopen :+

Bubbleee

Berichten: 870
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:14

Meelezer meldt zich! :D

Als leek in de fokkerij ben ik een aantal jaar geleden begonnen met een stermerrie v Special D x Elcaro. Hieruit heb ik 1 Hermès veulen gefokt en nu is het plan om haar dit jaar weer te laten dekken.
Nu vind ik de KWPN echt een té grote wereld en wil ik me verder gaan focussen op de friezen.
Daarom wil ik mijn merrie drachtig verkopen.
Is hier uberhaupt animo voor, of is het wel een verstandige keuze om haar te laten dekken alvorens te verkopen?
De merrie is van 2005 heeft meerdere veulens gehad waaronder een aantal goed presteren in de sport.
Vind het een lastig iets, dus ik hoop hier op wat advies of tips van wat meer ervaren fokkers :o

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:16

Roxanne; Haha, ja, ik wil eigenlijk wel een stalletje vrij krijgen en een merrie verkopen. Maar ja, als het puntje bij paaltje komt.... welke dan? Ze zijn allemaal zo leuk en goed.
Van mijn Johnson merrie heb ik al 2 merrie nakomelingen, dus op zich zou die wel een keer weg mogen. Maar dat is ook al een wat oudere merrie, dus ik denk niet dat het iets is wat je zoekt. Mijn jongere merries wil ik graag nog even aanhouden.
Verkopen van paarden is niet zo mijn hobby. Ik vind ze vaak allemaal te leuk om maar aan te houden. Ik ben alleen heel streng voor mijzelf dat ik hengstveulens wel direct als veulen verkoop. Vaak via veilingen en soms niet voor het bedrag dat ik voor ogen heb, maar die moeten wel echt weg. Als ik die ook allemaal nog ga aanhouden...


Bubbleee: als je haar als fokmerrie wilt verkopen denk ik dat het verstandig is om haar drachtig te verkopen. Een guste fokmerrie verkoopt veel lastiger.

_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:28

Bubbleee schreef:
Meelezer meldt zich! :D

Als leek in de fokkerij ben ik een aantal jaar geleden begonnen met een stermerrie v Special D x Elcaro. Hieruit heb ik 1 Hermès veulen gefokt en nu is het plan om haar dit jaar weer te laten dekken.
Nu vind ik de KWPN echt een té grote wereld en wil ik me verder gaan focussen op de friezen.
Daarom wil ik mijn merrie drachtig verkopen.
Is hier uberhaupt animo voor, of is het wel een verstandige keuze om haar te laten dekken alvorens te verkopen?
De merrie is van 2005 heeft meerdere veulens gehad waaronder een aantal goed presteren in de sport.
Vind het een lastig iets, dus ik hoop hier op wat advies of tips van wat meer ervaren fokkers :o



Zeker een wat oudere merrie zou ik alleen kopen als ze dragend is. Je weet bij een merrie die 20 is als ze haar veulen zou krijgen nooit of je ze weer dragend krijgt als ze eenmaal een jaar (of meerdere) leeg zijn geweest. Dat risico zou mij te groot zijn, al hangt dat voor sommigen ook van de prijs af. Als ik jou was zou ik haar dekken met een commerciële hengst en dan dragend te koop aanbieden.

@Carola, ik heb je een PB gestuurd.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:02

De KWPN-veiling heeft het inderdaad goed gedaan, wat best uniek is vergeleken met andere veilingen. Merken jullie ook dat er dit jaar mogelijk minder gefokt gaat worden? Van verschillende kanten hoor ik dat mensen besluiten hun merries te verkopen en dat ze echt lage bedragen ontvangen voor gezonde 3- en 4-jarige paarden. Het lijkt erop dat de markt momenteel erg zwak is. Hoe ervaren jullie deze situatie? Ik twijfel nog tussen het dekken van één of twee merries.

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:07

Bubbleee schreef:
Meelezer meldt zich! :D

Als leek in de fokkerij ben ik een aantal jaar geleden begonnen met een stermerrie v Special D x Elcaro. Hieruit heb ik 1 Hermès veulen gefokt en nu is het plan om haar dit jaar weer te laten dekken.
Nu vind ik de KWPN echt een té grote wereld en wil ik me verder gaan focussen op de friezen.
Daarom wil ik mijn merrie drachtig verkopen.
Is hier uberhaupt animo voor, of is het wel een verstandige keuze om haar te laten dekken alvorens te verkopen?
De merrie is van 2005 heeft meerdere veulens gehad waaronder een aantal goed presteren in de sport.
Vind het een lastig iets, dus ik hoop hier op wat advies of tips van wat meer ervaren fokkers :o


Op die leeftijd krijg je haar denk ik alleen nog verkocht als ze drachtig is. Dus zeker laten dekken als je haar wilt verkopen. En liefst een commerciële hengst.

Marjoleinvde
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:33

Hebben jullie de hengst Fascination (v. Fynch Hatton) al gezien bij van Bockxgrave?
Vind deze echt super ruig, wordt het eerste jaar dat hij gaat dekken.
Vorig jaar overduidelijk de VSN trofee gewonnen.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:39

Ik zag fascination ook voorbij komen. Erg mooi paard!

Bublblee. Dat is wel een lastig iets. Hoe interessant is ze? Er zal vast wel interesse zijn, maar ligt vaak ook aan de prijs.

Hier zondag een merrie veulen geboren uit mijn Jazz x Juventus merrie. Mijn beste merrie op papier. Geen ster of predicaten. Maar heel veel sport erachter. Meerdere broers en zussen die lichte tour of zware tour lopen. Ze heeft een voorlopig keur dochter die ook prestatie is op nakomelingen. En dan heb ik nu dit erbij lopen. Ik ben er blij mee, heel fit en handig veulen van onze eigen cremello hengst
Afbeelding

Bubbleee

Berichten: 870
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:08

Wat verstaan jullie onder een commerciële hengst op dit moment?

AM_horses, ze heeft een vol papier maar het is geen uniek paard. Qua prijsklasse hoeft ze absoluut de wereld niet te kosten. Wil graag dat ze het goed krijgt. Heb ook geen idee wat eventueel drachtig een nette vraagprijs is.

Het gaat overigens om deze merrie

Afbeelding

En hier met haar Hermès veulen

Afbeelding

Redd
Berichten: 428
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:11

Wat vinden jullie pensioen leeftijd voor een fokmerrie?
Ik dek mijn 'oude' merrie dit jaar sowieso, helaas dit jaar geen veulen.
Over mijn jonge merrie twijfel ik ook of het interessanter is om haar door te rijden of ondertussen te laten dragen. Veulen zou voor de verkoop zijn, dus het moet wel iets kunnen opleveren. Maarja, de markt is natuurlijk ook niet super

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:31

Met 20 jaar is het wel afgelopen. Dan nemen de kansen op complicaties tijdens de dracht en geboorte snel toe. Ook de kans op drachtig worden is flink minder. En kom niet met uitzonderingen aanzetten. Het zijn tenslotte uitzonderingen.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:29

Ik denk dat het echt aan de merrie ligt.
Mijn 21 jarige merrie is afgelopen zondag bevallen. Hele fitte merrie, je zou haar deze leeftijd echt niet geven. Het was de bedoeling dat dit haar laatste veulen zou worden. Nu doorloopt ze alles zo makkelijk, dat ze makkelijk nog een veulen zou kunnen krijgen. Haar moeder heeft met 23 jaar nog een veulen gehad. In totaal heeft haar moeder 18 veulens gebaard.

Maar ik ken ook merries die met 20 jaar oud zijn.

Dag na bevalling. Enorm blij met het veulen. Een mooie opvolger.
Merrie is een Jazz x Juventus
Afbeelding

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:12

mijn meisje is ook eindelijk geboren na 369 dagen. 20-3.2024 om 3.25 uur
negro x le vivaldi

Afbeelding

Afbeelding

groot luxe veulen.

karinna
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:32

Gefeliciteerd splenius. Die heeft je geduld zeker op de proef gesteld :(:)

Diortje_vds

Berichten: 559
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:47

Proficiat met de geboortes en de leuke veulens!!

Hier ook heel blij, deze namiddag is, 4 daagjes vroeger als uitgerekend, een leuk merrieveulen geboren. *\o/* ik was héél hard aan het hopen op een merrietje!
Stond heel snel en vinnig in de benen, en had in no time ook de melkbar gevonden.
Louise is voor de 2e maal een voorbeeldige merrie en helemaal gek van haar kind

Succession x Charmeur x Ferro



Afbeelding


Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:56

Wat een knappie. Gefeliciteerd!

karinna
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 06:43

Nog zo'n knapperd, gefeliciteerd Diortje_vds.

Elisa2

Berichten: 37174
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:47

Gefeliciteerd met de knappe veulens!

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:31

Allemaal gefeliciteerd met de veulens!
Heel aansprekend hoofd heeft jouw merrie @diortje

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:53

Gefeliciteerd met de knappe veulens!