Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denisesilver

Berichten: 2888
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:45

Gefeliciteerd Roxanne!

Wij zijn gisteren bij Van Olst geweest. Ben heel benieuwd naar de veulens van Ilegro straks. Verder sprongen de Kjento en Lantanas nakomelingen eruit. Al geven die beide niet het makkelijkste karakter, maar gezien de meeste hier voor de hogere sport fokken, lijkt me dat geen probleem. Ik blijf Nespresso gewoon een fijn beest vinden. Die Pjethro kan een partij lopen, maar is wel klein van stuk en kort in het lichaam.

Phonix
Berichten: 1100
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:54

Ik dacht precies hetzelfde Denise. Ben weg van die Pjethro, hij was ook zo fijn en rustig op stal.

Die ene Lantanas kon wel echt lopen, maar best groot. Die Illegro miste ik helaas onder het zadel, maar aangezien mij merrie inclusive is kan ik hem toch niet gebruiken.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 16:27

Lantanas en hogere sport, dat lijkt mij op een nachtmerrie fokken.
Helaas worden we overspoeld met kwpn ggk hengsten met een minder fijn karakter, netjes uitgedrukt.
Dat wordt nog wat over een jaar of wat. Fijn voor de toekomstige generatie ruiters. Met het oog op morgen. Met het oog op paarden én sport.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:29

Ja daar wil je als fokker geen risico mee nemen denk ik. Fijne karakters zijn schaars in de hengsten groep. Als koper van een paard als rijpaard maakt dat niet uit wat er achter zit, maar in je lijn wel. Karakter voelt als een te groot risico om te nemen.

En ook al is min en min soms plus :+
Ik had daar een voorbeeld van: de Don Tango, maar ook de dekhengst die wij nu op stal hebben staan is ook echt een van de meest lieve en makkelijkste die ik ooit in handen heb gehad. Totaal niet hormonaal, makkelijk in het bij zijn van andere hengsten/merries/veulens etc. Hij heeft het niet eens door :')
En heel werkwillig. Ook op vreemd terrein altijd voorbeeldig.
Terwijl je dat op papier niet eens zou denken. Maar zo'n fijn beest.

Jildouu_97

Berichten: 50
Geregistreerd: 10-12-19

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:33

Meelezer komt weer even binnen vallen.

Mij was 3 jaar geleden verteld dat lantanas fijne karakters zou geven. :? Heb er nu een bijna twee jarige van, giga lopen mooi model heel chique maar o zo scherp en ril




Meer die ook bij de hengstenshow in tolbert zijn geweest zaterdag? Benieuwd wat jullie daar van de hengsten vonden?

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:36

Denk dat het soms ook lastig te zeggen is bij jongere hengsten en dat je het echte karakter en wat ze door geven pas gaat merken als ze zelf echt aan het werk moeten en de nakomelingen zelf ook onder het zadel komen.

denisesilver

Berichten: 2888
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:39

Ik doelde wat betreft karakter inderdaad op scherpte. M.i. Is dat wel nodig in de gp, maar misschien is dat over een x aantal jaar wel helemaal anders. Een Powerdale zou ik liever laten staan. Clown :')

Zijn er hier geen mensen die Nespresso nakomelingen hebben of hebben gezien/meegemaakt? Als je over een lief karakter spreekt.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:54

In mijn paardenzoek ronde vielen voor mij vooral de Just Wimphof's en Furguson's op met een goed maar werkwillig karakter. Ondanks dat deze hengst vaak op niet-makkelijke merries gebruikt zijn.

parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:57

Aantal jaar geleden al onder de indruk van Nespresso. Ben idd ook benieuwd naar zijn nafok / karakter.

Geef mij maar een "brave". Het gaat, ook op het hoogste niveau, juist om de bewerkbaarheid. Betekend niet dat je een koude of trage moet fokken, maar over t algemeen zit er meer dan genoeg scherpte. Werkt alleen maar tegen je.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:15

Stamboeken en hengstenhouders zitten een goede selectie op karakter gruwelijk in de weg (Dat geldt m.i. ook op sommige gezondheidskenmerken).
Men weet donders goed waar de echte probleempaarden zitten en handelt daar niet naar. Enerzijds, men heeft elkaar hard nodig. Een confrontatie zou slecht uitpakken, met name voor een stamboek. Zie bijv. de rellen rond de fokwaardes en d-oc problematiek. Anderzijds, men is sectorbreed, nog steeds niet doordrongen van de noodzaak om te karaktervolle paarden als minder gewenst te zien in de fokkerij. Men is nog steeds van mening dat we dat nodig hebben in de sport. Dat is een hardnekkig en wijdverbreid misverstand en wordt steeds actueler door maatschappelijke veranderingen en dus hoe we zelf moeten kijken naar paardensport.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:18

Zeker, ook als je kijkt naar de stalgedrags observaties en cijfers voor rijbaarheid. Genoeg lastige die gewoon een voldoende krijgen.

Scherp in werklust is prima, al noem ik dat liever niet scherp, maar werkwillig. Scherp tussen de oren is lastiger. Zeker als ze daarin onstabieler zijn en reactief op de omgeving ipv focus op de ruiter en dan is denk ik ook vaak wat mist bij de "lastigere" lijnen.

parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:33

misterA schreef:
Dat is een hardnekkig en wijdverbreid misverstand en wordt steeds actueler door maatschappelijke veranderingen en dus hoe we zelf moeten kijken naar paardensport.


Ja..... onvoorstelbaar... te scherp/lastig als jong paard wordt als kwaliteit gezien, want dat hebben "we" nodig.

Hier moet ik ook echt op zoek naar een onverstoorbare hengst, merrie heeft, alhoewel ze zo qua uiterlijk niet toont, scherpte zat en fokt dat ook door. Dacht met Toto destijds een iets relaxtere te gaan fokken en hoewel deze fantastisch loopt in de sport is hij op t randje van wat ik te scherp vindt.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:39

Eerlijk gezegd ken ik irl weinig brave Toto's. Ja de merrie van een vriendin van mij. Maar verder allemaal best scherp en lastig als het wat meer moeite gaat kosten.

parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:45

Als veulen was hij al extra scherp. In t werk ongelofelijk werkwillig, maar ook enorm gevoelig.

Tsja, ik heb mij destijds ook door zijn verrichtingsonderzoekrapportage en afstamming (Desperados bv) laten leiden en als jong paard onder t zadel vond ik m braaf .

Vind het nog steeds een machtig paard, maar zal hem zeker niet aanraden voor scherpere merries.

s0173957

Berichten: 5390
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:45

Maar hoeveel fokkers zijn er dan niet die klagen dat de hengsten te scherp zijn en dan zelf met een merrie werken die eigenlijk op of over het randje is?
Qua karakter is zéker de moeder het belangrijkste...

parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:49

Precies. Daarom op zoek naar bewerkbare correcte echt brave hengst. Vivaldibloed zou passen, maar dan heb ik er, alhoewel ver weg, twee keer Jazz er in. Draf is super, zoek juist gelaten stap / fijne galoppade.

Phonix
Berichten: 1100
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 00:55

denisesilver schreef:
Ik doelde wat betreft karakter inderdaad op scherpte. M.i. Is dat wel nodig in de gp, maar misschien is dat over een x aantal jaar wel helemaal anders. Een Powerdale zou ik liever laten staan. Clown :')

Zijn er hier geen mensen die Nespresso nakomelingen hebben of hebben gezien/meegemaakt? Als je over een lief karakter spreekt.


Haha bij die Powerdale liep ik na achteren. Vertrouwde die bok voor geen meter. Moet je wel een heel slome merrie hebben.

Lottie vertelde wel erna dat nespresso een heel fijn hengst is in de omgang. Hij stond ook lekker aandacht te eisen om geknuffeld te worden.

Hoorde vandaag dat Ferguson vrezelijk was in de omgang. Ik vindt dat ook wel iets meetellen.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 05:35

Een hengst is vaak sowieso anders in de omgang.. iets met hormonen. Je kunt beter naar de nafok kijken om te zien wat voor karakter hij daadwerkelijk door geeft en dan inderdaad in ogenschouw houden dat ieder paard ook nog een moeder heeft.

Phonix
Berichten: 1100
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 07:48

Natuurllijk spelen hormonen een rol, maar hoe een hengst omgaat met de omgeving, wedstrijden, stalontdeugen vindt ik los daarvan. Daarom krijg je ook te veel paarden met rotkarakters, omdat er niet wordt gekeken naar dat.

Umeo
Berichten: 2238
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 07:48

Ik heb gisteren de volledige show via CMH gekeken. Ik vond Secret Lover ook wel een erg aansprekende hengst, met naar mijn inschatting een enorm werkbaar en fijn karakter. Jammer dat je met je merrie naar Den Hout moet vanwege de spermakwaliteit. Dat is altijd minder, zeker met een veulen aan de voet.

Eens, Soa, hoeveel merries worden niet ingezet in de fokkerij vanwege hun 'te scherpe' of lastig te rijden karakter. En dan zijn mensen verbaasd als er een bandiet uitkomt :+ :Y)

Ik boet met veel plezier in op het allerlaatste aan kwaliteit in ruil voor een goed karakter. De meeste ruiters zijn immers nog steeds amateurs. Als je dan zo een grootloper hebt die ook nog eens scherp is. Geen amateur die zo een dier kan uitzitten :o

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 08:35

Hoe een hengst door fokt qua karakter weet je inderdaad pas na een paar jaar. Hoe ze zelf zijn kan daar los van staan.

Fokkers kunnen zelf ook beter de keuze maken om dan voor een bewezen hengst te gaan, alleen de meesten willen de jonge hengsten. Dan is het altijd een gok natuurlijk als je ook niet weet hoe de merrie fokt.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:26

Ook bij jonge hengsten is er veel te zeggen over het karakter. Kijk eerst naar de afstamming, informeer en luister in de wandelgangen, en vooral, kijk naar de hengst zelf. Het zal best wel eens dat een keer een hengst wat hengstengedrag vertoont maar als ze altijd lastig en moeilijk doen dan komen ze m.i. nog veel te veel weg met dat soort excuses. Zelfs bij jury's van h.c, pavo enz.. Let wel, overal wordt geroepen dat het 2 voor 12 is wat betreft diervriendelijk rijden. Handel daar dan ook naar en bednk niet allerlei excuses en uitvluchten. Mijn ervaring is toch vooral dat een hengst en uiteraard ook een merrie fokt, zoals hij/zij zelf is. Spanning, angst, brutaal, het draagt niet bij aan een ontspannen en mooi beeld.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:20

Daarom zie ik vaak ook liever een minder handige (handig als in ook een rotzak rond kunnen laten komen) of wat angstigere/voorzichtigere ruiter er op :+
Oké het paard zal dan ws niet alles tonen wat het in huis heeft, maar een dier wat dan zo ongecompliceerd door de baan gaat en zijn ruiter 'helpt' zegt voor mij dan veel over karakter en kwaliteit. Extreme vind ik daar een goed voorbeeld van. Behalve talent en correctheid een heel fijn karakter.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:50

misterA schreef:
Ook bij jonge hengsten is er veel te zeggen over het karakter. Kijk eerst naar de afstamming, informeer en luister in de wandelgangen, en vooral, kijk naar de hengst zelf. Het zal best wel eens dat een keer een hengst wat hengstengedrag vertoont maar als ze altijd lastig en moeilijk doen dan komen ze m.i. nog veel te veel weg met dat soort excuses. Zelfs bij jury's van h.c, pavo enz.. Let wel, overal wordt geroepen dat het 2 voor 12 is wat betreft diervriendelijk rijden. Handel daar dan ook naar en bednk niet allerlei excuses en uitvluchten. Mijn ervaring is toch vooral dat een hengst en uiteraard ook een merrie fokt, zoals hij/zij zelf is. Spanning, angst, brutaal, het draagt niet bij aan een ontspannen en mooi beeld.


Oja mee eens hoor.

Zie ze daarom ook zo graag gereden worden in het verrichtingsonderzoek, zie al aan de ruiters welke de brave zijn en welke de niet zulke brave. :D

Phonix
Berichten: 1100
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:51

misterA schreef:
Ook bij jonge hengsten is er veel te zeggen over het karakter. Kijk eerst naar de afstamming, informeer en luister in de wandelgangen, en vooral, kijk naar de hengst zelf. Het zal best wel eens dat een keer een hengst wat hengstengedrag vertoont maar als ze altijd lastig en moeilijk doen dan komen ze m.i. nog veel te veel weg met dat soort excuses. Zelfs bij jury's van h.c, pavo enz.. Let wel, overal wordt geroepen dat het 2 voor 12 is wat betreft diervriendelijk rijden. Handel daar dan ook naar en bednk niet allerlei excuses en uitvluchten. Mijn ervaring is toch vooral dat een hengst en uiteraard ook een merrie fokt, zoals hij/zij zelf is. Spanning, angst, brutaal, het draagt niet bij aan een ontspannen en mooi beeld.


Dankjewel.