Inspiratie springhengst

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Inspiratie springhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 15:55

Ik reageer weinig op bokt maar hoop wat inspiratie op te doen. Ik fok al 10 jaar met een merrie dus zoek jaarlijks altijd een zelfde type.
Ik wil volgend jaar met een dochter van haar fokken die helemaal anders is en ik vind het lastig om te vinden wat ik zoek.
De merrie die ik wil laten dekken is 1m78 groot en lang, meteen al mijn grootste aandachtspunt.
Ik fok in principe voor mezelf, ben 1m60 dus zo groot is echt niet nodig en ook gewoon niet zo handig bij elkaar te rijden.
Mijn merrie heeft veel go en bloed maar altijd eerlijk en niet per sé sensibel. Ik zoek geen koude hengst maar ook geen die bekend staat om nog extra bloed te geven, ik heb al genoeg zeg maar :D .
Mijn merrie heeft wat moeite haar achterbeen onder te brengen en echt te gaan zitten. Komt door haar bouw en ik vrees ook dat haar hoog volbloedpercentage daar voor iets tussen zit, dus eigenlijk wil ik wat weg blijven van hengsten met veel volbloed erin.
Mijn merrie is heel voorzichtig, veel vermogen, zou iets meer over de rug mogen springen. Ze liep afgelopen zomer foutloos 1m30 bij de 6 jarige paarden.
Aan welke hengsten denken jullie bij de kenmerken:
- niet te groot
- niet té hoog in bloed (overzicht/rust kunnen bewaren)
- talent om te sluiten
- fijn, makkelijk te rijden
- liefst bewezen hengst, of toch minstens 6 jaar oud
- voorkeur vers sperma maar diepvries kan ook bij gunstige voorwaarden. In principe geen beperking qua dekgeld

Ik had eigenlijk mijn keuze gemaakt voor Darry Lou, voldoet helemaal aan mijn eisenlijstje maar ik ben afgelopen tijd bij 2 vrij grote fokkers gaan kijken naar hun nakomelingen van Darry Lou (nu allemaal 2 jaar) en dat valt toch tegen. 1 knappe gezien, rest zijn dikke pony’s :o , uit grote bloedmerries zoals de mijne. Die fokkers geven ook aan dat ze hem zelf niet meer zullen gebruiken .

En nu weet ik het dus niet meer. Veel kleinere hengsten hebben net veel bloed om hun gestalte wat te compenseren maar dat durf ik niet zo goed aan.

Dacht dan nog aan Tangelo, die voldoet in principe ook aan mijn lijstje maar hoewel hij niet echt bloederig is qua rijderij voert hij natuurlijk wel veel volbloed en ik heb wat schrik voor het model in combi met de mijne en voor het vermogen om te sluiten.

Wie heeft nog een goeie tip?

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... e-reynaert

Afbeelding
Geen flatterende foto maar gewoon snel genomen om een idee te hebben.

Afbeelding

Afbeelding

xxx88

Re: Inspiratie springhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 07:25

Ik zou tangelo wel aan durven.
Hij geeft top sport en meewerkende karakters, hij gaat volgens mij ook verkleinen en verkorten.
Ze zeggen toch dat hij best aangepaard wordt met bloederige merries.
Verder dacht ik aan Colestus maar ik zie dat je er al 1 hebt uit de moeder.
Hoe bevalt die?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 08:29

Tangelo blijft op mijn lijstje staan, bedankt! Het is alleen zo weinig origineel ;) maar daar moet ik me mss over zetten.

Mijn Colestus is qua type exact wat ik voor zoek voor de Chaccato, ze is 1m65 nu, fijn zonder smal te zijn, compact maar niet beknopt. Fijn om te rijden, goede techniek, veel natuurlijke balans. Enige ‘maar’, het is wel een karakter. Absoluut niet stout of gemeen, maar veel bloed en je moet wel op een manier rijden waarmee je onderhandelt en niet dwingt. De eerste 5 min onder het zadel geeft ze telkens opnieuw het gevoel van te willen ontploffen wat ze nog nooit deed maar het is geen paard voor iedereen.
Op zich niet té voor mij, want ze laat zich steeds beter rijden, maar heb wel wat schrik voor nog meer bloed in combi met mijn merrie.
De Chaccato heeft niet per sé meer bloed als haar moeder maar door haar bouw (denk ik) is ze wel sterker en meer drammerig.
Denk als het kwartje de goede kant op valt, Colestus een zeer goede keuze zou zijn, maar als het verkeerd valt, heb ik mss wel eentje die ik niet zelf kan rijden wegens te delicaat…
Nog eens over nadenken. Bedankt in ieder geval!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 08:56

Zou Diarado wat kunnen zijn? Geeft ze erg knap en een bewezen hengst..heeft juist merries met maat nodig.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 07:45

Ik weet niet hoe het komt maar eigenlijk heb ik niks met Diarado, het lijkt ook alsof ik daar nooit paarden op het hoogste niveau van zie, maar als ik dan op horsetelex eens kijk en vergelijk zijn er zelfs meer 150 en meer paarden van Diarado als dan Tangelo…
Ben nu eens in Casall gedoken maar vind voorlopig ook nog niet dé zoon van hem waar ik echt een match in zie.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:09

Codex one z? Zelf altijd erg van gecharmeerd

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 07:45

Codex one vind ik een goede suggestie! Had ik ook al eens naar gekeken, twijfel alleen een beetje of hij wel genoeg body heeft in combinatie met mijn merrie. Mijn merrie is heel groot en lang maar in verhouding weinig massa.
Maar hij komt wel op het lijstje erbij! Bedankt!