Waarschijnlijk ga ik, wanneer ik alles hier rond krijg, binnen een tijdje op zoek naar een rijpaard.
Ik heb vroeger altijd eigen rijpaarden gehad, maar door omstandigheden moeten verkopen.
In tussentijd wel altijd paardjes gehouden, maar dan miniatuurpaardjes, waar ik mee fok. Wel altijd het gevoel behouden: ooit als het lukt terug een rijpaard.
Nu begin ik toch in een fase te komen in mijn leven dat het een beetje nu of nooit wordt. Toch de komende jaren.
Er zijn 2 paardjes die vroeger van mij waren die er voor mij uitsprongen: een Arabier (ex renpaard werd mij gezegd) en een halve Arabier.
Beide waren het heel fijne dieren, die nooit een stap verkeerd zetten. Ze waren vlot, zonder beangstigend te zijn. Op een touwtje en op mijn pinken te rijden. Soms leek het zelfs alsof ik ze met mijn gedachten bestuurde

Ik ben nooit bang geweest op deze 2. Enorm veel lol mee gehad. Al was ik vroeger nooit echt bang.
Maar de BWP van mijn oom was een ander paar mouwen.
Helaas is die oom overleden, ik was nog te jong en het weiland was van hem. Dus alles werd verkocht.
Ik heb in een latere tijd nog eens geprobeerd om terug een rijpony te houden, toen ik wat ouder was en ik zelf een landje vond om iets op te zetten. Van deze pony heb ik helaas een paar erg nare vallen gemaakt, doordat hij compleet uit het niets barstte als een bom.
Dit was een tinker x haflinger. Had hem al sinds veulen. Een andere tinker x haflinger was er dan zo een die zich zo sterk maakte en gewoon rechtsomkeer maakte en naar huis rende met jou erop.
Door deze 2 pony’s is mijn vertrouwen flink naar de knoppen gegaan en ben ik mij volledig gaan focussen op de miniatuurpaardjes.
Bon, dat was dus even een beetje voorgeschiedenis.
Als ik dus terug denk aan dat Arabisch bloed, wordt ik helemaal week vanbinnen.
Maar ondertussen heb ik dus ook minder zelfvertrouwen gekregen. Gezien ze sensibel kunnen zijn, is dit dat nog wel een goede match?
Gaat het teveel spiegelen met mijn onzekerheid in het begin?
En hoe zit het tussen volbloed en halfbloed? Want ik lees dat de halfbloedjes vaak driftkikkers zijn. Maar ik heb dus beide gehad en die ene viel goed mee. Maar misschien was dat een uitzondering.
Verder ben ik ook altijd gecharmeerd geweest van de rasbeschrijving en looks van een Quarter.
Ik heb er echter nog nooit 1 gereden. Verder beangstigt het mij ook dat ik daar vaak over blessures hoor, erfelijke aandoeningen en dan nog dag je moet opletten uit welke lijnen je een koopt.
Plus dan nog eens dat er nog steeds velen al als twenter worden ingereden en je dus niet weet of dat bij jouw paard ook het geval is.
Als leek lijkt mij dat een enge zoektocht.
Mijn doel is enkel en alleen leuke bosritten maken met af en toe een sprongetje. Er zou wel eens in een piste gereden worden, maar ik zou een paard hebben voor mijn lichamelijke en geestelijke ontspanning in de natuur.
Oh ja, ik heb ondertussen ook wel rug en bekkenklachten.
Ik ben 1.60m klein. Ik zou kijken naar een paardje 1.45-1.55m
En ik vind koudbloeden heel mooi, maar ik heb graag meer type paard.
Mensen hier die mij hun ervaringen en meningen over AV, halfbloed Arabier en Quarters kunnen/willen delen voor recreatief doel?