saarie schreef:Wat is de reden dat je specifiek voor deze rassen kiest? Het zijn namelijk best wel zeldzame rassen (Irish Draught valt mee). Stonewall sporthorse heb ik nog nooit van gehoord en ik heb toch redelijk wat jaren paardenervaring. Cleveland Bay komt volgens mij bijna niet meer voor, ook niet in Engeland. Noriker en Freiberger zijn beiden moeilijk aan te komen in Nederland en relatief dure rassen in aanschaf. Er was een tijdje terug nog een heel informatief topic over de aanschaf van een Freiberger (en hoe lastig dat is). Groninger is wel Nederlands, maar ook niet goedkoop voor zover ik weet, ook een relatief zeldzaam ras. Ik zou niet weten waar je die onder de 3000 euro vindt hoor. Als het wat robuustere type rijpaard je aanspreekt wat nog een beetje betaalbaar is, zou ik eerder voor iets Gelders gaan. Die komen hier wel veel voor.
Ik ben inderdaad op zoek naar een robuust type rijpaard (zwaar warmbloed/licht trekpaard) met daarbij ook vooral de goede mindset. Natuurlijk verschilt dat altijd per individu, maar ik heb de afgelopen tijd veel research gedaan naar bovengenoemde rassen en deze komen het meest overeen met wat ik zoek.
Ik ga er zelf ook vanuit dat een Groninger of een Irish Draught makkelijker verkrijgbaar is dan de andere rassen, maar ik sta ook niet negatief over tegen import. Een Gelder zie ik inderdaad nog vaker voorbijkomen, maar als ik de groningers en gelderse paarden die ik ken vergelijk passen de gelderse gewoon minder goed bij mij.