Dus hier zijn we dan, mijn naam is Vanessa en ik fok echt al jàààren met dit ongelofelijk leuke minipaardenras, Amerikaanse minipaarden. Al mijn dieren zijn ook effectief in Amerika ingeschreven bij het AMHA maar ze krijgen ook hun paspoortje bij het stamboek van NMPRS. Dat is natuurlijk het Nederlandse minipaarden stamboek en daar zijn ook al mijn fokdieren goedgekeurd voor de fokkerij.
Sinds een paar jaar ben ik me gaan toeleggen op de speciale kleur champagne bij deze Amerikaanse minipaarden. Er was al langer veel zin in een echte uitdaging en aangezien deze kleur nog wat werk nodig had qua elegantie, bouw en beweging leek het me een goede keuze. Laureas Stables heeft nu zelf 2 goedgekeurde minimaat champagne hengsten en zij zijn dan ook de toekomstige vaders voor de 2023 veulens.

De combinaties voor 2023 zitten erg dicht op elkaar en worden verwacht begin april tot begin mei, alle merries zijn dus nu al ruim over de 100 dagen dracht.
Laat me even de combinaties voorstellen, op de foto's staan de stamboeknamen, ik ga gewoon steeds hun roepnamen gebruiken.

Bubbles is het eerste AMHA nmprs minimaat champagne hengstje ooit goedgekeurd bij een stamboek. Hij is slechts 77cm op de schoft, dus echt een ienemini minipaard. Pokertje, de merrie is 81cm en dus niet zoveel groter als hem. Zij is een dochter van een wereldkampioen Indian Peaks Bucks Beethoven en ik hoop hierbij op een veulen met iets meer beenlengte als de vader en een iets minder recht hoofd bij de moeder en met goede beweging. Ook hoop ik dat Pokertje nog iets meer die verfijnde benen van haar zal gaan doorgeven.

Volgende combinatie is terug onze Bubbles maar dan met Joëlle, deze merrie is één van de weinige mini champagnes die niet afstamt van Ridgehaven Cocoa, de meeste bekende stamvader van champagnes in Europa. Joëlle heeft ongelofelijke soepelheid in haar lichaam, ze beweegt echt met veel prachtige zweefmomenten en veel ruimte in haar draf. Zij zou ook meer beenlengte moeten toevoegen aan het veulen en Bubbles zou dan ook meer zijn prachtige hoofd en hals moeten doorgeven. Met veel, ongelofelijk veel geluk zouden ze ook beide hun champagne gen mogen doorgeven, zodat er een homozygoot champagne veulen geboren mag worden.

Deze combinatie ligt me het nauwste aan mijn hart, zowel moeder als vader zijn bij me thuis geboren en dus Laureas veulens. King is 80cm en nog een erg jong hengstje van net 3 jaar. Hij was het eerste champagne veulen dat hier geboren werd en was bij geboorte ontzettend klein en fijn. Het was een wens om hem als goedgekeurde dekhengst in te zetten bij mijn stalletje en volgend jaar is het dan zover, zijn eerste eigen veulens zullen gaan geboren worden. De merrie Baybe is dan weer één van mijn allereerste veulens van mijn stal, geboren in 2010. Zij heeft eerst een show carrière van 4 jaar gehad voor ze werd ingezet als fokmerrie, ze bracht van elke show en keuring bekers en linten mee en was heel succesvol. Ze heeft daarbij ook nog eens een prachtige kleur namelijk wildkleur bruin, of bay dun. Hier hoop ik vooral op nog betere kwaliteit van beide paardjes in het veulen.

En King mocht ook mijn eigenste Lilly dekkken, een smokey black splash tovero. Lilly is een prachtige merrie met haar blauwe kijkers en zij is de alfa van mijn merriekudde. Lilly heeft veel showgehalte en kan dan ook met haar staart hoog de lucht in een mooi drafje laten zien. Met wat geluk haal ik hier een mooi showveulentje uit met ook die mooie attitude als de moeder.
Er worden dus 4 AMHA/nmprs minimaat veulens verwacht en laat ons hopen dat ze gezond en wel ter wereld komen. Je kan al mijn paardjes bekijken op mijn website https://www.stallaureas.com want ik heb er wel nog een paar hoor.

Dit is een advertentie die ik heb laten maken van King, hij staat namelijk ook ter dekking voor gastmerries in 2023.

Tellen jullie mee af met mij naar deze prachtig leuke en spannende combinaties, ik moet jullie er niet bij vertellen dat er ongelofelijk veel kleurenmogelijkheden zijn. De kleurkansen staan dan ook telkens bij op de foto's wat er zoal allemaal kan uitrollen.