Twee jaar geleden heb ik een shet x welshpony gekocht. Mijn jeugddroom was om hiermee in de mensport te kunnen rijden en een veulentje te fokken. Nu het mennen onwijs goed gaat, leek het mij tijd om een welsh hengst uit te zoeken die mijn merrie zou kunnen dekken zodat ik over een aantal jaar mijn eigen dubbelspan heb.
Vorig jaar heeft ze hier twee cyclussen gestaan, maar toonde ze niet (toonbaar) hengstig. Hierom heb ik dit jaar besloten om betere begeleiding te zoeken en is ze een tijd lang elke twee dagen gescand en uiteindelijk hengstig gespoten. Op woensdag 14 mei is ze hengstig gespoten en op die vrijdag 16 mei werd er een ei van 2cm gezien.
Zodoende heb ik haar die zondag weggebracht voor een dekking uit de hand. Ze stond bij de hengstenhouder in een stal naast de hengst en werd hier dagelijks geschouwd. Ondanks dat ze dus hengstig gescand is, toonde ze niks en bleef ze de hengst maar afwijzen. Omdat we dachten dat de hengstigheid al over was, heb ik haar donderdag weer opgehaald.
Echter stond ze donderdag nog geen vijf minuten in het land toen ze onwijs hengstig toonde. Ze knipperde, plaste constant en ging klaarstaan bij de ruinen. Dit deed ze ook bij het schouwen bij de hengst op stal. Diezelfde avond ben ik teruggereden naar de hengstenhouder, maar helaas; van de ene op het andere moment was de hengstigheid weer verdwenen. Ondanks dat we de hengsten aan haar lieten zien in eenzelfde soort setting als op het moment dat ze thuis in de wei hengstig werd.
Eigenlijk had ik de hoop al opgegeven, want ik laat mijn pony niet tegen haar zin in dekken. Toch staat ze tot op de dag van vandaag nog de hele dag te sjansen met haar buren, inclusief alle tekenen van hengstigheid.
Mijn merrie is verder helemaal gezond, is goed op conditie en wordt regelmatig fysiek gecheckt. Wel is ze onwijs eenkennig en vindt ze nieuwe dingen snel spannend, wellicht wil ze zich hierom ook niet laten dekken?
Mijn vraag is dus; zijn er meer mogelijkheden dan het dekken op andere locatie? Ik heb nog geen welsh A hengsten gevonden die aan K.I doen, in een kudde zetten doe ik liever niet i.v.m. risico’s op blessures. Zijn er dan nog andere opties, of is dit een kwestie van ‘niet willen’ en kan ik het fokken maar beter uit mijn hoofd zetten?