Merrie wil niet gedekt worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

isawessels00

Merrie wil niet gedekt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 16:27

Hallo iedereen, ik heb een situatie die ik graag voor wil leggen om ervaringen en tips te ontvangen:

Twee jaar geleden heb ik een shet x welshpony gekocht. Mijn jeugddroom was om hiermee in de mensport te kunnen rijden en een veulentje te fokken. Nu het mennen onwijs goed gaat, leek het mij tijd om een welsh hengst uit te zoeken die mijn merrie zou kunnen dekken zodat ik over een aantal jaar mijn eigen dubbelspan heb.

Vorig jaar heeft ze hier twee cyclussen gestaan, maar toonde ze niet (toonbaar) hengstig. Hierom heb ik dit jaar besloten om betere begeleiding te zoeken en is ze een tijd lang elke twee dagen gescand en uiteindelijk hengstig gespoten. Op woensdag 14 mei is ze hengstig gespoten en op die vrijdag 16 mei werd er een ei van 2cm gezien.

Zodoende heb ik haar die zondag weggebracht voor een dekking uit de hand. Ze stond bij de hengstenhouder in een stal naast de hengst en werd hier dagelijks geschouwd. Ondanks dat ze dus hengstig gescand is, toonde ze niks en bleef ze de hengst maar afwijzen. Omdat we dachten dat de hengstigheid al over was, heb ik haar donderdag weer opgehaald.

Echter stond ze donderdag nog geen vijf minuten in het land toen ze onwijs hengstig toonde. Ze knipperde, plaste constant en ging klaarstaan bij de ruinen. Dit deed ze ook bij het schouwen bij de hengst op stal. Diezelfde avond ben ik teruggereden naar de hengstenhouder, maar helaas; van de ene op het andere moment was de hengstigheid weer verdwenen. Ondanks dat we de hengsten aan haar lieten zien in eenzelfde soort setting als op het moment dat ze thuis in de wei hengstig werd.

Eigenlijk had ik de hoop al opgegeven, want ik laat mijn pony niet tegen haar zin in dekken. Toch staat ze tot op de dag van vandaag nog de hele dag te sjansen met haar buren, inclusief alle tekenen van hengstigheid.

Mijn merrie is verder helemaal gezond, is goed op conditie en wordt regelmatig fysiek gecheckt. Wel is ze onwijs eenkennig en vindt ze nieuwe dingen snel spannend, wellicht wil ze zich hierom ook niet laten dekken?

Mijn vraag is dus; zijn er meer mogelijkheden dan het dekken op andere locatie? Ik heb nog geen welsh A hengsten gevonden die aan K.I doen, in een kudde zetten doe ik liever niet i.v.m. risico’s op blessures. Zijn er dan nog andere opties, of is dit een kwestie van ‘niet willen’ en kan ik het fokken maar beter uit mijn hoofd zetten?

Afbeelding

Afbeelding

Oehlala

Re: Merrie wil niet gedekt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 16:30

hoe reageren de hengsten op haar? Schachten die wel uit? of zijn ze niet geinteresseerd?

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 16:39

Oehlala schreef:
hoe reageren de hengsten op haar? Schachten die wel uit? of zijn ze niet geinteresseerd?

Ze schachten inderdaad beide uit. De hengst die ik had uitgekozen reageerde wat wilder op haar en wilde gelijk dekken, dus deze hebben we alleen geschouwd met een hek ertussen. De hengstenhouder had nog een andere welsh A-hengst op stal staan die iets rustiger is met het dekken aan de hand, ook deze schachtte uit. Ze liet het ook toe dat hij aan haar achterhand snuffelde, maar ging verder niet plassen of knipperen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 16:42

"Vroeger" werd er met hengsten gereisd. Als jouw merrie "thuis" wel zin heeft maar op een vreemde locatie niet, dan zou je de hengst thuis kunnen laten komen als dat kan.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 16:43

anjali schreef:
"Vroeger" werd er met hengsten gereisd. Als jouw merrie "thuis" wel zin heeft maar op een vreemde locatie niet, dan zou je de hengst thuis kunnen laten komen als dat kan.

Ik ben erg benieuwd of er iemand is die hier ervaring mee heeft. Zijn er hengstenhouders die dit aanbieden? Ik kan me voorstellen dat ook niet iedere hengsteneigenaar hierop zit te wachten...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 16:43

Zou de stress van de andere omgeving ervoor kunnen zorgen dat ze niet meer natuurlijk reageert? Zou de hengst naar jou kunnen komen om te zien hoe ze dan reageert?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 16:44

Zou het mogelijk zijn om met de hengst bij de merrie te komen in plaats van andersom? Ze klinkt wel hengstig.. ik zou dan vandaag of morgenvroeg nog even laten scannen, kijken hoe ver het ei is en of de baarmoeder ook goed hengstig is. Kan zijn dat ze te veel spanning ervaart op vreemd terrein misschien.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 16:44

Mag de hengst wel springen?
Ik heb er een die nu haar 4e veulen krijgt en alleen bij deze pas bij de 2e dekking hengstig toonde (die is toen ook een maand!! hengstig geweest)
Normaal toont ze niet, niet bij ruinen en niet bij hengsten. Maar ze mogen wel dekken.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 16:46

KittyDylan schreef:
Mag de hengst wel springen?
Ik heb er een die nu haar 4e veulen krijgt en alleen bij deze pas bij de 2e dekking hengstig toonde (die is toen ook een maand!! hengstig geweest)
Normaal toont ze niet, niet bij ruinen en niet bij hengsten. Maar ze mogen wel dekken.

Zo ver durfden we het niet aan om te proberen... Ik denk persoonlijk dat ze wel hadden mogen springen, maar ik wil niks forceren met het oog op het heel houden van zowel merrie als hengst.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 16:50

Geen advies maar vind het wel een geweldig mooi pony’tje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:06

Misschien een idee om één van de ruinen die ze blijkbaar wel leuk vind mee te nemen naar het dekstation en die te gebruiken om haar willig te maken en dan de echte hengst er op te laten springen ??

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:13

Mijn merrie is ook niet hengstig op de locatie van de hengst terwijl ze thuis al vaak een ei van 5cm heeft. Door de stress ‘beschermt’ ze zichzelf en kan ze niet gedekt worden. Het duurt soms een tot twee weken tot ze weer opnieuw hengstig wordt.

Ik zou inderdaad KI proberen of de hengst op locatie laten komen. Daarnaast is een ei van 2cm eigenlijk nog maar weinig

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:14

Maar als je niet hebt aangedurfd van de hengst te laten springen dan weet je niet of ze niet gedekt wilt worden. Als het een maiden merrie is vinden ze het heel spannend wat er allemaal gebeurd.

Hier als hengstenhouder van mini paarden vaker maidens gezien die heel zeker goed hengstig zijn (baarmoeder + goed eitje) en die ook niet plassen of gaan staan omdat ze ten eerste niet snappen wat ad hand schouwen is en ten tweede vinden ze het allemaal best eng zo'n geweld achter hun.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:19

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 17:23

Kabayo schreef:
Mijn merrie is ook niet hengstig op de locatie van de hengst terwijl ze thuis al vaak een ei van 5cm heeft. Door de stress ‘beschermt’ ze zichzelf en kan ze niet gedekt worden. Het duurt soms een tot twee weken tot ze weer opnieuw hengstig wordt.

Ik zou inderdaad KI proberen of de hengst op locatie laten komen. Daarnaast is een ei van 2cm eigenlijk nog maar weinig

Mijn veearts gaf aan dat mijn merrie ovuleert op 3 cm, maar ik betwijfel dit eigenlijk...

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 17:23

Luna2006 schreef:
Maar als je niet hebt aangedurfd van de hengst te laten springen dan weet je niet of ze niet gedekt wilt worden. Als het een maiden merrie is vinden ze het heel spannend wat er allemaal gebeurd.

Hier als hengstenhouder van mini paarden vaker maidens gezien die heel zeker goed hengstig zijn (baarmoeder + goed eitje) en die ook niet plassen of gaan staan omdat ze ten eerste niet snappen wat ad hand schouwen is en ten tweede vinden ze het allemaal best eng zo'n geweld achter hun.

Daar heb je zeker gelijk in! Echter heb ik altijd geleerd dat een merrie wel eerst moet plassen voordat je een hengst laat springen, hoe zie jij dit?

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 17:24

Kabayo schreef:
https://ponymatch.nl/hengsten/?fbclid=I ... qMf1Z-ULfw
Deze dekken via KI. De laatste palomino Cupido is 135cm. Geen A, maar wellicht is het een leuke combi. Ik probeer even met je mee te zoeken welke vers beschikbaar zijn

Ook een hele gave! Echter vermoed ik dat de nakomeling dan te groot gaat worden voor een dubbelspan. Mijn merrie is 1.08M, de hengst waar ze stond 1.18M.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:36

isawessels00 schreef:
Luna2006 schreef:

Daar heb je zeker gelijk in! Echter heb ik altijd geleerd dat een merrie wel eerst moet plassen voordat je een hengst laat springen, hoe zie jij dit?

Als dit zo zou zijn dan zou ik de helft van de merries hier niet kunnen dekken :+ niet elke merrie plast. Sommige knipperen gewoon een beetje en blijven voor de rest rustig staan en laten zich overal besnuffelen. Een maiden merrie is altijd wat moeilijker omdat het spannend is voor ze. Als de hengst haar mag benaderen, zich laat besnuffelen enz dan zou ik de hengst laten springen. En anders eens kijken of de hengst naar jullie kan komen. Of dat je de merrie een maand daar laat staan zodat ze kan wennen en ontspannen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:31

Kabayo schreef:
Daarnaast is een ei van 2cm eigenlijk nog maar weinig

Is de grootte van het ei ook niet afhankelijk van de grootte van het ras ??

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 20:46

DubbelFun schreef:
Kabayo schreef:
Daarnaast is een ei van 2cm eigenlijk nog maar weinig

Is de grootte van het ei ook niet afhankelijk van de grootte van het ras ??

Zit wel iets variatie in per merrie, maar 2 cm vind ik ook weinig. Mijn ene B pony kreeg de eisprong op 4-4,5 cm volgens mij, haar oudste dochter (B pony) maakte ze gerust 6 cm en haar laatste dochter (C pony) heeft ook weer 4 tot 4,5.

Volgens mij is 4 - 6 ook de marge voor paarden, dus lijkt me sterk dat er bij Atjes opeens zo'n groot verschil in zit als dat bij B pony's nog niet is.

TS lastig! De moeder van mijn twee zelfgefokte pony's was ook echt niet gemaakt om bij de hengst op bezoek te gaan, die stopte van stress ook met de cyclus. Uiteindelijk heeft ze volgens mij 6 weken bij de hengstenhouder gestaan en is ze hengstig gespoten, toen wel een veulentje uit gekomen maar mentaal vond ik het geen succes voor haar (ondanks goede zorgen van de hengstenhouder). De tweede keer hebben we haar thuis gelaten en het via KI gedaan, dat ging heel soepel en toen had ik geen merrie die nog maanden lang om niets helemaal van slag raakte.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 20:50

Bekende pony :D. Wat zei de hengstenhouder? Had die geen optie om te proberen? Neem aan dat hij vaker dit soort dingen ziet.

Was het al de bedoeling dat je d'r mee terug zou nemen? Ik heb de mijne toen een week laten staan en toen ze er klaar mee was pas opgehaald.
Wellicht als je d'r laat staan dat ze dan ff kan wennen en dan na een paar dagen wel toelaat?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 20:56

Wij hadden een merrie die zich maar 1 keer liet dekken in de cyclus, rond de eisprong. Alle andere momenten sloeg ze af. Destijds was KI niet gebruikelijk binnen dit ras dus ze stond bij de hengstenhouder en die probeerde het een paar keer per dag. Verder diverse merries gehad die nooit echt pisten bij dekken. Ook diverse merries bij eigen hengsten gehad die dat niet deden.
Ik mis hier wel het afslaan, en dat er alleen op pissen wordt afgegaan, wat weinig zegt.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 21:04

Ladygiroc schreef:
Bekende pony :D. Wat zei de hengstenhouder? Had die geen optie om te proberen? Neem aan dat hij vaker dit soort dingen ziet.

Was het al de bedoeling dat je d'r mee terug zou nemen? Ik heb de mijne toen een week laten staan en toen ze er klaar mee was pas opgehaald.
Wellicht als je d'r laat staan dat ze dan ff kan wennen en dan na een paar dagen wel toelaat?

Hihi, jij hebt ook een bekende pony :P - De veearts had tegen mij gezegd dat de eisprong op dinsdag zou plaatsvinden, dus daar ben ik (als onervaren fokker) maar vanuit gegaan. Toen ze donderdag nog niks liet zien ging ik er eigenlijk vanuit dat ze niet meer hengstig was, helemaal omdat ze vorig jaar vaak maar een dag of 2/3 hengstig was. Vorig jaar heeft ze hier ook twee cyclussen gestaan, dus je zou denken dat ze wel redelijk gewend zou zijn. Ik heb haar vaker mee naar andere locaties en wat dat betreft is ze nooit gespannen en gestresst. In ieder geval; zolang ik haar regelmatig op kom zoeken.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 21:07

Kleine update; ik heb ondertussen contact gehad met een fokker hier in de buurt die een Welsh A-hengst heeft staan die eventueel bij mijn merrie zou passen en door middel van K.I. 'dekt'. Ik ga er volgende week kijken om te zien of hij mij in het echt ook aanspreekt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 22:11

isawessels00 schreef:
Ladygiroc schreef:

Hihi, jij hebt ook een bekende pony :P - De veearts had tegen mij gezegd dat de eisprong op dinsdag zou plaatsvinden, dus daar ben ik (als onervaren fokker) maar vanuit gegaan. Toen ze donderdag nog niks liet zien ging ik er eigenlijk vanuit dat ze niet meer hengstig was, helemaal omdat ze vorig jaar vaak maar een dag of 2/3 hengstig was. Vorig jaar heeft ze hier ook twee cyclussen gestaan, dus je zou denken dat ze wel redelijk gewend zou zijn. Ik heb haar vaker mee naar andere locaties en wat dat betreft is ze nooit gespannen en gestresst. In ieder geval; zolang ik haar regelmatig op kom zoeken.

Of de eisprong geweest kun je alleen met zekerheid zeggen met een scan.