Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
ikke schreef:Paarden worden niet gefokt voor een doelgroep, die worden gefokt voor het plezier van de fokker. Anders werd er geen Haflinger, Fjord of Tinker meer geboren. Als je warmbloeden fokt wil je iets dat mooi is, kan presteren en als het meezit wat oplevert bij verkoop. En bij alle drie criteria scoort een Ferrari beter dan een Kadett.Fok ook voor die doelgroep fatsoenlijke paarden
heidy_wilco schreef:.....
Op het moment worden twee paarden welke een oefening beide evengoed uitvoeren, verschillend beoordeeld. Het spectaculair bewegend dier wordt meer punten geven en het paard wat de extra beweging niet heeft minder. .................
Maar de eerste stap zit denk ik wel in het jureren.
Rex_Rolfo schreef:En daar zit een pijnpunt, veel dressuurruiters zijn of heel fanatiek (en kunnen prima met een Ferrari overweg), of erg voorzichtig. Je moet natuurlijk we een beetje gevoel voor rijden hebben, en het paard aan diverse omstandigheden laten wennen. Relatief veel nieuwe rijlessers kiezen voor een auto met automaat, zelf schakelen is te ingewikkeld. En ja, bij paarden moet je zelf de ABS erop monteren (schriktraining e.d.).
Kelly_ann schreef:Ik hoor graag of er Bokkers zijn die fokkers kennen die bewust aan het selecteren en fokken zijn op karakter voor de meer recreatieve markt.
Citaat:Waarin ik echt wel een slag wil maken is toch het karakter. Niet alleen de zgn. instelling en rijdbaarheid maar vooral de rust en het vertrouwen c.q betrouwbaarheid.
DreamGuide schreef:Ik heb geen fokplannen, maar ik denk dat een paard met zo'n goed karakter en ook nog eens oersterk en gezond op haar eigen manier een goede aanvulling is voor de fokkerij.
superpony schreef:Het gaat mij vooral om de beoordeling. Jury's moeten verschillende type paarden wel goed tegenover elkaar kunnen beoordelen.
Dat het nu een en al zwaaiende benen is, vind ik echt geen gezicht, maar blijkbaar is dat spectaculair en red je het dan niet met een goed gereden paard om die eruit te rijden.
Kelly_ann schreef:superpony schreef:Het gaat mij vooral om de beoordeling. Jury's moeten verschillende type paarden wel goed tegenover elkaar kunnen beoordelen.
Dat het nu een en al zwaaiende benen is, vind ik echt geen gezicht, maar blijkbaar is dat spectaculair en red je het dan niet met een goed gereden paard om die eruit te rijden.
Lastige is misschien ook dat de benenzwaaiers vaak terecht komen bij de ruiters die hele nette proeven kunnen sturen. Dan scoren ze tocht het hoogst, wordt dat het bewezen bloed in de fokkerij en blijft de cirkel voortduren.
Gebruikers op dit forum: AM_Horses en 10 bezoekers