Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LyonaHorse schreef:Hoi! Ik wil volgend jaar heel graag mijn lieve merrie laten dekken, maar ik weet dat het het beste is voor een veulen om samen met een leeftijdsgenootje op te groeien zodat ze lekker samen kunnen spelen. Ik dacht dan kan ik mijn andere merrie ook laten dekken. Ze is alleen erg jong. Ze is nu 1.5 jaar, ze is begin november 2020 geboren. Als ik allebei de merries volgend jaar zou laten dekken (wat mijn persoonlijke voorkeur zou hebben) zou de ene merrie dus 2.5 jaar zijn en met drie en een half haar veulen krijgen. Dit lijkt me erg jong. Dus dan kan ik ze over 2 jaar laten dekken, is ze dan wel oud genoeg? Natuurlijk hangt het ervan af hoe de merrie er dan uitziet en elke merrie is anders in lichamelijke groei en ook geestelijke ontwikkeling. Dus daar zal het uiteindelijk totaal vanaf af hangen.
Vanaf welke leeftijd laten jullie je merries dekken?
Alvast bedankt!
LyonaHorse schreef:En hoe belangrijk is maatje van de zelfde leeftijd voor een veulen? Het veulen komt in een kleine kudde van verschillende leeftijden te staan. En is een veulen erbij kopen een optie? Dan zal er wel een leeftijdsverschil zijn of zal het zelf gefokte veulen een tijdje zonder maatje komen te staan. Als dat een optie is kan ik mijn oudere merrie (7 jaar) volgend jaar laten dekken en de jonge merrie rustig laten uitgroeien.
tamary schreef:Hengstveulens zijn vanaf ong. 8-9 maanden vruchtbaar.
Qua speelmaatje wil je hetzelfde geslacht, maar eigenlijk is een sociale kudde belangrijker en daarvoor moeten liefst meerdere dieren volwassen en sociaal zijn. Je kan er altijd voor kiezen om je veulen ivm afspenen en wat van de wereld zien een zomer in een opfok/gemengde groep elders te plaatsen, maar aan kleuterklas zonder schooljuf hebben ze niet zoveel.
hwn schreef:2,5 vind ik idd te jong om te dekken. Ik heb wel nog mensen geweten die hun merrie al erg jong lieten dekken om de groei te stoppen, denk dat de merrie nog geen 2 was, maar al 1,70 groot was. Maar of dat werkelijk de groei stopt, en of dat gezond is, laat ik in het midden.
Speelkameraadjes hoeven niet noodzakelijk dezelfde leeftijd te hebben, als er andere relatief jonkies bij zitten, loopt dat wel los. Hier ook nog gehad dat een hengstveulen stoeide met een ruin van 12 jaar, de jongere dieren waren merries, en die zijn meestal niet zo speels als hengstveulens.
Om speciaal een veulen bij te kopen van die leeftijd, lijkt me ook wat overdreven, zeker met de prijs van de paarden tegenwoordig. Of je moet er een shetje bij nemen, maar dan moet je omheining er natuurlijk geschikt voor zijn.