Nogmaals op zoek naar een hengst voor Charmeur x Ferro x Wisconsin!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diortje_vds

Nogmaals op zoek naar een hengst voor Charmeur x Ferro x Wisconsin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 12:55

Hallo iedereen,

Nu mijn eerste nakomeling van de fokmerrie onder het zadel is sinds gisteren, hebben we besloten om ze dit jaar nog eens te dekken.
De eerste nakomeling is mede tot stand gekomen door een eerder topic hier, waar mijn keuze voor Mclaren uit gekomen is, is nu 3, en het enige minpunt voor ons persoonlijk is zijn maat. Maar het was wel het eerste veulen van de merrie, dus het kan ook een rol gespeeld hebben...
Verder valt hij ons enórm goed mee, super meewerkend, heel mensgericht karakter (als veulen al), neemt alles op als een spons, mooi gebouwd, had wel langgelijnder mogen zijn, veel zelfhouding en drie echt goede gangen. Ondanks dat hij klein is beweegt hij best wel groot.
Hij gaat nu een 10-15-tal keer ohz, en dan gaat hij terug de wei in tot de winter.

Vorig jaar had ik een merrieveulen van Succession. Ook dit was een super leuk veulen, steviger en groter, had eerder de bouw van de moeder mee. Bewoog ook extra en is goed verkocht naar USA (staat wel nog in BE tot 3jr).

De merrie:

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 3/louise-l

Voorlopig keur v Charmeur x pref prest ster v Ferro x ster v Wisconsin

Afbeelding

Nakomeling Mclaren, hengstje

Afbeelding

Dit is een foto van enkele dagen terug, wordt 3 jaar eind mei, is ongeveer 1m56-57

Afbeelding

Afbeelding

Nakomeling Succession, merrietje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Video's van nakomelingen (ook ohz) kan via PB in whatsapp, hier posten lukt me niet.

Sterke punten vd merrie: sterke achterhand, zeer goede galop, veel front
Mindere punten: stap is wat groot, draaft wat zwaar met veel knie, beetje kortbenig (al is dat nog niet zo erg)

Wat heeft ze alvast doorgegeven: de sterke achterhand, de goede galop, het front, maar ook wat het kortbenige.

Wat ik zeker wil in een hengst: Goede galop, en fijn bewerkbaar karakter. Moeder is braaf maar wel scherp /temperament genoeg. Liefst ook correcte beenstand, goede bovenlijn en fijne aanleuning.
Maat is misschien een wel een aandachtspuntje.
Liefst geen schimmel.

Het eerste waar ik aan dacht is terugdekken met Mclaren maar is toch een gokje ivm de maat. Een nakomeling van hem zou ook optie kunnen zijn maar heb nog geen enkele onder het zadel gezien dus dat is afwachten.
Een hengst die me ook kan bekoren is Dutch Dream, maar dan zit ik wel met lijnenteelt, al zit het misschien toch ver genoeg?

Alvast dank om mee te denken!

Sannum

Re: Nogmaals op zoek naar een hengst voor Charmeur x Ferro x Wisconsin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:37

Hé wat leuk, ik herken jouw succession! Ze staat samen met onze McLaren in B, ook aan diezelfde Amerikaan verkocht !

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 13:50

Haha hoe leuk! Ik ben haar naam effe kwijt, die was ook leuk zeg!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:55

Wat leuk om de veulens te zien, mooie veulens zijn het geworden. Jammer van de maat wbt de McLaren al denk ik dat hij nog wel iets zal groeien.

Wbt maat zou ik niet voor Dutch Dream gaan, denk wel dat de merrie best wel wat bloed kan gebruiken. Aangezien het veulen van Succession ook aansprekend is zou Sarai L misschien wat zijn. Die voert wat meer bloed via For Romance. Hengst zelf heeft in ieder geval een goede galop en bovenlijn en voldoende lengte.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 22:24

Bordeaux?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 22:58

Aimee schreef:
Bordeaux?

Dat was mijn idee ook :D

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 23:33

Denk niet dat Bourdaux maat genoeg geeft en is ook wel beetje scherp. Secret lover misschien?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 23:39

Phonix schreef:
Denk niet dat Bourdaux maat genoeg geeft en is ook wel beetje scherp. Secret lover misschien?

Die merrie haar halfbroer is de GGH hengst Kenzo U.S. v. Bordeaux…Denk dat Bordeaux een hele goede keuze is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 08:27

Kenzo US is niet echt een hengst die er echt bovenuit springt.

Bordeaux fokt niet speciaal een goede galop door en ik zelf denk dat hij wat bloed mist voor dit type merrie.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 20:57

Nou ja, de moeder heeft met Bordeaux duidelijk haar beste nakomeling gegeven. Het is een bewezen hengst en zijn nakomelingen lieten op de HK duidelijk een fijn karakter zien. Stokmaat is 101, dus hij zal misschien niet duidelijk vergroten, maar ook niet verkleinen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:03

En Le Formidable? Een Bordeaux zoon?

Edit: komt uit een Ferro moeder zie ik net.

Bordeaux en Ferro doen het wel goed samen in de lijn. Misschien geen gek idee.

Gribaldi bloed zou ook kunnen.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:11

Merlot VDL?

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 12:01

Dankjewel voor alle suggesties!

Bordeaux begrijp ik zeker wel gezien de familie vd merrie, heb het uitvoerig bekeken vorige keer al, maar wil het liever niet. Ik vond Kenzo US niet het paard dat ik voor mezelf wens te fokken, zowel hij als mijn merrie zijn eerder wat zwaarder type, en ik zoek net iets meer luxe en wat meer lichtheid / souplesse.

Sarai L heeft zeker wel meerdere troeven, heb nog een filmpje gehad van afgelopen zondag op de HS van vrienden die er waren, maar ik laat hem persoonlijk toch aan kant.

Had dan een filmpje van afgelopen vrijdag van bij Sosath gehad van Dutch Dream...ja die blijft dan wel op mijn netvlies staan, maar ik hoorde dan ook dat zijn zaad niet al te best zou zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:20

De hengst zelf is ook niet heel makkelijk (scherp) maar ik snap wel waarom hij je aanspreekt want hij kan mega draven met een goed achterbeen en de nakomelingen die ik gezien heb waren erg knap. Het is een gok denk ik qua maat als je hem zou gebruiken.

Wellicht ook een interessante hengst voor je is Vino Tinto, hengst met een goede galop, lichtvoetig, voldoende bloed en veel beentechniek. Aanstaande zaterdag te zien bij de hengstenshow bij Reesink.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:28

Dutch Dream zou ik persoonlijk ook niet voor kiezen, moet niet de makkelijkste karakters doorgeven heb ik gehoord.

Ik zat zelf te denken aan Obsession Taonga, goede galop, fijne karakters

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 00:09

Ik zag hier iemand Secret Lover voorstellen en moest ook gelijk aan deze hengst denken.
Fijne karakter van Secret en via Furstenball wat meer veredeling.

Ik dacht ook aan de twee goedgekeurde Dynamic Dream nakomelingen Real Dream of royal dynamic. Die waren echt top braaf op het voorterrein in Den Bosch. Hebben ook meer de luxe, maat en langere lijnen die deze merrie wel kan hebben. Alleen fok je dan te veel terug op Jazz of Ferro. Ik denk nog even verder na.

Edit: En Daxx? Vorig jaar bij Reesink gezien en werd daar heel blij van.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 10:31

Ok DD valt af :o met het risico op slecht zaad durfde ik het toch al niet aan. De merrie is tot nu elke keer van de eerste keer drachtig geraakt maar wil mijn kansen daarop liefst niet verminderen.

Obsession Taonga is een heel goede hengst m.i. maar ik vind hem écht niet mooi, en ik wil toch ook graag een hengst met een -naar mijn idee- mooie uitstraling. Hetzelfde heb ik met Vino Tinto.

Dynamic Dream-bloed spreekt me wel aan...bij de Ijzeren man (Schockstrand) zijn er daar ook meerdere van, maar van de jonge lichting is er nog niet altijd beeldmateriaal terug te vinden.
Real Dream heb ik net bekeken, die spreekt me wel aan! Geweldige galop, goede stap, mooi aan de maat. Ga ik me nog wat in verdiepen...op Ferro terugfokken vind ik zo erg niet, als het ver genoeg zit.
Royal Dynamic vind ik enkel een amateurs video vanop de tribune terug bij zijn verrichting, enkel draf en beetje galop. Draf ziet er wel heel goed uit.

Ze in het echt zien is altijd beter uiteraard, maar alles is zeer ver voor ons (ik woon tegen FR)...Van Olst is nog niet zo ver over de grens, denk 2.5 uur rijden, dus die zou ik misschien wel kunnen proberen. Voor Real Dream in eerste instantie, en dan kan ik Glam voor de leuk nog eens van dichtbij kijken, de vader van één van mijn recentste aanwinsten, een 5jr merrie waar ik héél blij mee ben.
Ik kan dan meteen ook Secret Lover beoordelen, ik hou van het Furstenball bloed erachter, en hij lijkt wel heel correct, met drie goede gangen. Heb er niet meteen hét wow gevoel bij maar wie weet...
Stof tot nadenken :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:41

Dat is waarschijnlijk mijn filmpje :D

Dynamic Dream bloed vind ik zelf iets minder overtuigend. Maar er was een van die twee genoemde hengsten die ik wel beter vond dan de ander en waarbij vooral de souplesse me opviel. Zal ff moeten opzoeken welke van de twee dat was.

Edit, dat was Royal Dynamic.

Ik moest ook nog denken aan Rome USB voor deze merrie. Beetje een McLaren type, genoeg bloed in ieder geval.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:24

Ik ga zelf met Secret Lover insemineren dit jaar. Vindt het een onzettend sympathiek hengst. Op stal is die lekker knuffelig. Niet bepaald belangrijk, maar wel leuk.

Ik vindt DD ook geweldig, maar vindt hem zelf te scherp. Real dream is die met bles toch? Ik vond die een beetje traag in het echt. Maar wel mooi.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 16:47

Haha Elisa2 dat is wel leuk, zonder jouw filmpje had ik dus nog geen enkel bewegend beeld :) in draf leek Royal Dynamic inderdaad wat meer souplesse te hebben als Real Dream.
Dynamic Dream zelf zou ik ook niet overwegen, maar hij geeft toch wel wat leuke zonen. Bij Helgstrand ook een paar aansprekende, heb ze nog niet allemaal zien lopen wel.
Phonix voor welke merrie ga je Secret Lover dan gebruiken?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:05

Diortje_vds schreef:
Haha Elisa2 dat is wel leuk, zonder jouw filmpje had ik dus nog geen enkel bewegend beeld :) in draf leek Royal Dynamic inderdaad wat meer souplesse te hebben als Real Dream.
Dynamic Dream zelf zou ik ook niet overwegen, maar hij geeft toch wel wat leuke zonen. Bij Helgstrand ook een paar aansprekende, heb ze nog niet allemaal zien lopen wel.
Phonix voor welke merrie ga je Secret Lover dan gebruiken?

Het is een Inclusive merrie. Is dit jaar drachtig van Succession. Ze mist zelf wat souplesse en gallopade, maar is extreem ijverig. Dus hoop dat hij met zijn karakter en bewegingen het kunt verbeteren. Had trouwens ook V- power op mijn lijst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:46

V-Power vind ik ook echt een mega goede hengst! En mee eens Phonix, ik vond beide Dynamic Dream zonen wat traag achter.

Secret bloed geeft natuurlijk over het algemeen een goede galop door. Ik vind dat Secret Lover zich heel aansprekend heeft ontwikkeld.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 00:30

Beide hengsten zijn redelijk aan de maat, jeugdig en inderdaad hier en daar nog wat slap in draf. Maar ze stappen en galopperen super en zijn echt top braaf. Met eigen ogen aanschouwd op het voorterrein in Den Bosch. Super geconcentreerd op de ruiter waar menig ander dier echt richting het plafond ging.
In de database van kwpn kan je bij de hengsten zelf ook nog filmpjes vinden.
Maar alleen maar super dat je de hengsten in real life gaat bekijken. Dat is natuurlijk het beste :)

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 16:50

Real Dream is op het filmpje van zijn verrichting zoals je zegt nog slap achteraan in draf, wat ik best aanvaardbaar vind voor de leeftijd + zijn maat, maar er zijn enkele stukken in draf waar hij zich al heel mooi laat terugrijden, dat zie ik dan weer zeer graag bij zo'n jong dier. Het is niet de meest spectaculaire draf idd, maar ik zie het potentieel wel. Stap en galop zijn top. Hoe hij zich loslaat in die stap aan lange teugel, daar hou ik echt van.
Ik had aan Van Olst hengstenadvies gevraag, zonder mijn eigen voorkeur te geven, en hier kwamen beide hengsten uit, Real Dream en Secret Lover. Alsook Ilegro, maar ik heb nog geen verdere toelichting gehad, daarvoor diende ik eens op te bellen, wat ik na het weekend zal doen. Maar ik vind het best al fijn dat ze met dezelfde opties aankomen.
Zag overigens een leuk stukje op FB, met Lottie op Real Dream.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 14:39

Als je nog een Dynamic Dream zoon zoekt met meer vrij bloed dan is Dax wellicht ook nog interessant. Al vraag ik mij wel af of deze voldoende bloed heeft voor jouw merrie.