Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kiki1976 schreef:Hangt ook wat van je merrie af.
Waar je de ene prima met 3 al een keertje kan dekken is een ander echt nog te puppy ervoor.
Mijn merrie is bij de vorige eigenaar per ongeluk gedekt ( wat ze ook niet wisten omdat ze dachten dat een hengstje van 9 maanden dat nog niet deed) en was net geen 3 toen haar veulen werd geboren. Niet echt goed, maar was niets aan te doen meer.
LaDonna75 schreef:Op zich is 3 jaar geen gekke leeftijd. Wat geregeld wordt gedaan: dekken op 3-jarige leeftijd, dan rustig zadelmak maken en dan zwangerschapsverlof. En dan een maand of wat na het veulenen weer rustig oppakken.
xmarliez schreef:Ik ga mijn 3 jarige dit jaar laten dekken. Heeft ook nog geen hengstigheid getoond maar wil deze week of volgende week voor het eerst laten scannen. Vaak kunnen ze dan al zien of ze al hengstig geweest is en dan kunnen ze je ook een indicatie geven wanneer je weer terug moet komen.
Ik vind 3 jaar een hele mooie leeftijd. Door de dracht worden ze vaak ook veel mooier/volwassener en het is vaak ook goed voor het karakter.
kiki1976 schreef:Sommige merries laten de hengstigheid niet zien. Dan zou je echt moeten gaan scannen
gomir schreef:3 jaar is voor de meeste merries een prima leeftijd om te dekken. De dracht gaat pas in de laatste maanden fysiek meer vragen van het paard en dan zijn ze al (bijna) 4 en een stuk meer ontwikkeld dan ten tijde van het insemineren.
Mijn 4-jarige is tijdens de dracht echt een buffel geworden in haar lijf, terwijl dat vorig jaar nog een heel jeugdig ding was. Nu nog een week of 5 te gaan voor het veulen komt.
Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, CaVaLaPhoto, Flippertje, Ginny135, Googlebot, Hindo2, JoyenUnory, Kabayo, Kla4tje, Sas75, Ubermetrics en 7 bezoekers