Ik heb gewacht op het sportpredicaat omdat ik weet dat ze niet het perfecte exterieur heeft, al heb ik van meerdere experts gehoord dat het wel realistisch is om naar de keuring te gaan. Twee maanden geleden werkten we nog mee aan een artikel in de Hoefslag waar ze bekeken werd door een bekende fokker en ruiter, en zij waren unaniem, we moeten haar zeker aanbieden op een thuiskeuring.
En nu, waar moet ik beginnen? Ik heb zoveel vragen haha! Zomaar opgeven en gaan lijkt me geen goed plan. Wellicht is het een idee om haar te laten 'voorbrengen' door een stal met ervaring? Bevelen jullie iemand aan, liefst in het midden van het land? Moet ik haar voor de keuring op ijzers zetten? Ze heeft perfecte voeten en heeft nog nooit op ijzers gelopen, maar ik hoor ook dat je niet serieus genomen wordt als het paard niet op ijzers staat...
En zo'n thuiskeuring is niet echt thuis toch? Het is wel ergens in de provincie op een centrale plek dacht ik?
Zijn deze keuringen op een bepaald moment in het jaar? Of maakt dat niet heel veel uit? Ze ziet er in de zomer als ze lekker in het gras staat altijd net wat ronder uit bijvoorbeeld.
En wat wordt er eigenlijk van haar verwacht, ik begrijp dat ze alleen nog op exterieur beoordeeld wordt, dus echt alleen op stand? Ze hoeft niet op het straatje heen en weer dus? En ook niet los te bewegen?
Nou ja, jullie merken het al, ik heb nog een hoop om me in te verdiepen, hebben jullie wat tips?
Even voor de beeldvorming, dit is Juna
Hier toen we meewerkten aan het artikel voor de Hoefslag:

En hier is ze aan het werk