Vooraleer ik van wal steek: ALS dit al een haalbaar idee is wordt dit uiteraard pas gedaan wanneer de merrie op z’n minst drie jaar geworden is.
Ik heb sinds enkele maanden een tweejarige (april 2019 geboren) konik merrie in bezit, zij komt uit natuurgebied in België weg.
Zij meet nu 1.35 en is nog overbouwd, ik vermoed dat ze dus nog iets zal groeien. Zij is stevig gebouwd.
Voor ons zal ze uiteraard te klein blijven (wij wegen beiden iets tussen 62 en 67 kilogram). De bedoeling is om haar later zadelmak te (laten) maken en verkopen.
Ze heeft een heel rustig karakter en is nergens van onder de indruk.
Ik heb naast haar nog een volbloed waarmee ik cross wil gaan rijden als hij wat ouder is, deze is pas drie, vandaar. Hij wordt dus voornamelijk mijn rijpaard.
Als wij later de konik zouden verkopen zou ik graag een rustig recreatie/bospaardje erbij kopen waar wij wél op passen, zodat vriendlief ook mee kan op buitenritten te paard in plaats van te voet ernaast en afwisselen

Een tweede paard erbij om af en toe een buitenrit te maken zou dus de bedoeling zijn.
Echter bedacht ik me toen, gezien een tweede ‘rijpaard’ toch helemaal geen haast heeft voor ons, waarom fok ik geen veulentje uit mijn merrie?

Nu ken ik zelf hélemaal niks van fokken, ondanks zelf al altijd eigen paarden te hebben. En stel ik me dus volgende vragen:
Het veulen zou iets groter moeten worden zodat een persoon van +- 65 kg erop past. Ik ga dan automatisch aan de western-gefokte paarden denken zoals paints en quarters, gezien deze niet zo groot zijn maar wel breed gebouwd.
Is het überhaupt mogelijk een iets groter veulen te fokken uit een merrie van nu (op 2-jarige leeftijd) 1.35, door bv. een hengst te kiezen die grote nafok geeft? Of geeft dit garantie op problemen voor de merrie? Of wordt een veulen ‘automatisch’ de grootte van de merrie?
Zo ja: wat komt er allemaal bij kijken qua testen op erfelijke aandoeningen?
Dit veulen zou niet voor de verkoop zijn. Puur voor onszelf om later een fijn recreatiepaard aan te hebben.
Gelieve het aardig te houden

Maar ik vraag me af of er mogelijkheden zijn, vandaar ik me ruim op voorhand wil informeren.
Dankje!