Ondertussen alweer bijna een jaar geleden postte ik ook al een topic op Bokt nadat ik bij een paard was gaan kijken en zwaar in dubio zat over wat ik moest doen. Ik heb toen zoveel waardevolle en fijne antwoorden gekregen dat ik nu maar weer de Bokt hulptroeppen inschakel haha.

Ik ben dus (nog steeds) half-half op zoek naar een eigen paard. Ik heb jaren paardgereden en nu nog steeds verzorgpaarden bij een boer. Ik heb het daar heel erg naar m'n zin, maar recent heeft hij ook weer twee paarden verkocht en hij gaf laatst zelf al aan dat - mede gezien zijn leeftijd van 75+ - hij het wel prima vindt om het met wat minder te doen. Het zijn super leuke paarden en hoewel ik er met veel plezier kom, is het toch anders dan een eigen paard. Daarbij zijn de twee paarden die hij nog wel heeft al aardig op leeftijd en gaat het toch wel steeds meer kriebelen om zelf een jong paard te kopen en daarmee aan de slag te gaan.
Tot zo ver mijn introductie, ik zal ter zake komen haha. Ik wil dus binnenkort gaan kijken bij een jaarling Shire merrie. Ik heb altijd al een zwak gehad voor grote, imposante paarden en ik ben nu spontaan een beetje verliefd geworden bij het zien van de foto's alleen al. Ik moet er wel bij zeggen dat ik verder geen ervaring heb met dit ras.
Maar goed, ik heb nu dus echt nog zo veel vragen, zijn jullie er klaar voor?
Want wat is een "normale" prijs voor een bruinkleurige jaarling (grote maat)? Ze voldoet in principe niet helemaal aan de schoonheidsidealen van 4 witte benen en een mooie rechte bles; zij heeft 3 witte benen en haar bles is een beetje... mislukt? Ik weet niet of en in hoeverre dit invloed heeft op de prijs? Ik vind het paard waar ik ga kijken vrij duur om eerlijk te zijn. Maar goed, misschien vergelijk ik het teveel met de "simpele boerenknollen" die ik verzorg en voor 2 of max. 3 duizend van de hand gaan. (Maar zij zijn wel zadel- en verkeersmak en lopen voor de wagen, in tegenstelling tot deze jaarling)
Een Shire is groter dan gemiddeld en heeft dus waarschijnlijk ook een grotere stal nodig, maar zal ook meer eten. De doorsnee paardenstal voldoet denk ik niet, waardoor niet elke pensionstal o.i.d. dit soort paarden zal toelaten. En als je eenmaal een plekje vind, betaal je dan ook meer om het extra eten te compenseren bijvoorbeeld?
Past een Shire in een gemiddelde paardentrailer of heb je dan een groter formaat nodig?
Ik ben me er overigens prima van bewust dat paarden geld kosten. Voordat ik (weer) opmerkingen krijg over dat ik beter maar niet aan een paard kan beginnen als ik zus of zo al niet kan betalen of iets in die trant...

Verder; wat zijn de typerende karaktereigenschappen van een Shire? Ik wil uiteindelijk graag vooral recreatief gaan rijden en wellicht aangespannen, maar gezien de leeftijd van dit paard is dat nog een ver-van-m'n-bed show.
Pff, oke, dit zijn voor nu wel even m'n vragen. Ik hoop dat jullie me weer een beetje kunnen helpen.

Groetjes!