Maandag 3 mei begon Loes in de ochtend melk te lekken. 'S avonds wilde ze al snel naar binnen. Ze stond voor het hek te wachten, terwijl ze dit normaal nooit doet.
Om 19.00 uur stond ze op stal en was de hele avond onrustig. Rondjes lopen, schuren, schrapen. Ze voelde zich duidelijk niet prettig. Tot 0.00 uur heb ik haar geobserveerd op de camera en ben toen toch maar gaan slapen. Wel voor de zekerheid even mijn wekker gezet om 2.00 uur om haar toch even te checken. Ze had wel een alarm om, maar voor mijn geruststelling wilde ik haar wel even om de 2 uur gaan checken.
Alleen werd ik om 1.51 uur wakker gebeld. Alarm veulentje belt, dus hup op de camera kijken en ja hoor witte blaas en 1 voetje zag ik uitsteken. Mmmm, hopelijk de 2e ook, maar het was nog maar een klein stukje. Snel eruit en kijken.
We hebben de stallen aan huis, dus lekker dichtbij. Eenmaal op stal was ze al gaan liggen. Ze lag helaas vast tegen de kant, dus geen ruimte voor het veulen. Ook was 1 voetje veel verder achter als haar andere. Neusje zag ik gelukkig wel.
Ik heb haar op laten staan, zodat het veulen ruimte kreeg en ik haar kon helpen. Ondertussen ook de DA aan de lijn, omdat ik zag dat het veulen vast zat.
Haar schouder/elleboog bleef achter.
Bij elke wee heb ik aan het beentje getrokken wat achter bleef. En ja na 2/3 keer persen schoot hij los en daar kwam het veulen. Gelijk het vlies losgemaakt, maar toen werd haar neusje paars en haar tong was donkerrood. De dierenarts zei dat ik het neusje met een koude handdoek moest schoonmaken en even erover wrijven. Ze zou dan hopelijk schrikken en gaan ademen. En ja hoor daar was ze. Pfff wat een opluchting...
Ze stond nog sneller als mams en de nageboorte kwam er gelijk af toen mams opstond.
Het drinken wilde helaas niet vlotten. Loes wilde het niet hebben, het deed haar pijn en heb geprobeerd haar vast te houden, maar nee het ging niet. Ik dacht nou ik laat ze wel even en ga wel even naar binnen en houdt ze op de camera in de gaten. Maar na 3 uur nog niet gedronken. DA weer gebeld en die is gekomen om haar te melken en het via een sonde naar binnen te krijgen. En terwijl we aan het melken waren, lukte het wonderbaarlijk genoeg om haar zelfstandig te laten drinken. Ze heeft alsnog wel via de sonde het gemolken biest binnengekregen en vandaag is ze getest op antistoffen. Uitslag krijg ik nog binnen.
Het drinken gaat iig nu goed. Loes had hele kleine speentjes en het veulen kon ze amper vastpakken, maar nu gaat het prima