Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7355
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:46

Ibbel schreef:
Ook voor natuurlijke dekkingen is het handig op te voelen, en in ieder geval voor controle op tweelingdracht moet er worden opgevoeld. En ook bv bij koliek. Hoe je het ook wendt of keert, het is verrekte handig als deze merrie door een DA met gevoel in z'n donder (niet de huidige hork dus) de merrie weer enigzins kan desensibiliseren. Of je nou via KI wilt fokken of niet.


Dit :)

Palmera

Berichten: 9462
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:48

Captain schreef:
Paard vind het oprecht niet fijn, en dan gaan mensen opperen om het maar te verdoven?
Sorry, wellicht vermenselijk ik het teveel maar dit gaat toch richting verkrachting?

Waarom niet weer natuurlijk dekken TS? Neem je verlies, paard vind het niet prettig, haar toestand is toch belangrijker dan dat rietje erin zien te krijgen?

Amen! Ik krijg echt de rillingen van dit topic. Merrie moet maar geinsemineerd worden want er is betaald.
Hoe zou een vrouw zich voelen? Dan hangen we er ineens een strafbaar delict aan vast.

Lindsey_99
Berichten: 2498
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:51

Lizzii schreef:
Dat heb ik gedaan. We zijn uitbundig gaan oefenen. De box is geen probleem, het is de DA. Hij kan haar ook niet sederen want hij kan zelfs niet eens meer in de buurt komen.


Nou, dat is dan helder. Paard spreekt klare taal. Opzouten die vent.
Andere zoeken die wel begrijpt hoe je met paarden hoort om te gaan. Deze mag met z'n horkerig gedrag op cursus horsemanship.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:10

Palmera, het gaat niet alleen om inseminatie nu, gaat er een aantal van ons om dat de merrie weer met leren dat het soms nodig is en niet altijd stress hoeft te betekenen...
Zoals eerder aangegeven door Ibbel...

Palmera

Berichten: 9462
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:57

ElCamino schreef:
Palmera, het gaat niet alleen om inseminatie nu, gaat er een aantal van ons om dat de merrie weer met leren dat het soms nodig is en niet altijd stress hoeft te betekenen...
Zoals eerder aangegeven door Ibbel...

Nog meer rillingen. Waarom moet de merrie geleerd worden gescand te worden op de gekste tijden en geïnsemineerd te worden? Dat klinkt toch belachelijk?

Insemineren is gewoon niet nodig. Op natuurlijke wijze is eeuwenlang goed gegaan. Helaas kan 1 hengst dan minder betekenen, en dáár zit voor de mens het probleem.
Iets met €€€ enzo.
En kom niet aan met dat het mis kán gaan. Dat klopt ja. En inseminerem kan ook misgaan, dit topic is ook een bewijs van misgaan.

Alles gaat weleens mis. Maar zo duidelijk aangeven dat ze niet wil en als mens toch gewoon doordrammen "want het moet" is imo fout.

Poekkie

Berichten: 7355
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:06

Palmera schreef:
ElCamino schreef:
Palmera, het gaat niet alleen om inseminatie nu, gaat er een aantal van ons om dat de merrie weer met leren dat het soms nodig is en niet altijd stress hoeft te betekenen...
Zoals eerder aangegeven door Ibbel...

Nog meer rillingen. Waarom moet de merrie geleerd worden gescand te worden op de gekste tijden en geïnsemineerd te worden? Dat klinkt toch belachelijk?

Insemineren is gewoon niet nodig. Op natuurlijke wijze is eeuwenlang goed gegaan. Helaas kan 1 hengst dan minder betekenen, en dáár zit voor de mens het probleem.
Iets met €€€ enzo.
En kom niet aan met dat het mis kán gaan. Dat klopt ja. En inseminerem kan ook misgaan, dit topic is ook een bewijs van misgaan.

Alles gaat weleens mis. Maar zo duidelijk aangeven dat ze niet wil en als mens toch gewoon doordrammen "want het moet" is imo fout.


Natuurlijk dekken houdt ook veel risico’s in voor de rug van de merrie en voor de hengst zelf. Ik fok niet, maar zou liever geen natuurlijke dekking willen en dan gaat het absoluut niet om financien.

Wel ben ik van mening dat dit iets is om op te werken zodat er in geval van koliek wel veilig gehandeld kan worden.

Bovendien geeft TS aan dat het gaat om een reactie op 1 dierenarts. Wat is dan het grote probleem om te kijken of het met een andere dierenarts wel gaat?

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:09

Het gaat niet om het insemineren.
Het gaat om het opvoelen.
Wat helaas wèl een noodzakelijk kwaad kan zijn bij bvb koliek.
De merrie weet niet of ze opgevoeld wordt om te insemineren of om haar leven te redden bij koliek.
In dat opzicht is het beter dat de merrie zo weinig mogelijk stress ervaart bij het opvoelen.

Verder wel met je eens dat men bij het hele voortplantingsgebeuren volledig voorbij gaat aan wat het mentaal met het dier doet.
Was vroeger met natuurlijk dekken ook al zo. Gebeurde maar zelden dat ze romantisch in een bloemig weiland gedropt werden voor een gezellig onderonsje.
Meestal werd de merrie vastgehouden, gekluisterd, eventueel nog een praam er op en een brul als ze te veel bewoog wanneer de hengst er op sprong zonder verdere poespas.
Zo heel aangenaam (en veilig) was/is natuurlijk dekken uit de hand ook niet altijd voor de merrie.

Maar dat alles staat buiten het feit dat opvoelen op zich wel soms moet kunnen gebeuren.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:10

Palmera schreef:
ElCamino schreef:
Palmera, het gaat niet alleen om inseminatie nu, gaat er een aantal van ons om dat de merrie weer met leren dat het soms nodig is en niet altijd stress hoeft te betekenen...
Zoals eerder aangegeven door Ibbel...

Nog meer rillingen. Waarom moet de merrie geleerd worden gescand te worden op de gekste tijden en geïnsemineerd te worden? Dat klinkt toch belachelijk?

Insemineren is gewoon niet nodig. Op natuurlijke wijze is eeuwenlang goed gegaan. Helaas kan 1 hengst dan minder betekenen, en dáár zit voor de mens het probleem.
Iets met €€€ enzo.
En kom niet aan met dat het mis kán gaan. Dat klopt ja. En inseminerem kan ook misgaan, dit topic is ook een bewijs van misgaan.

Alles gaat weleens mis. Maar zo duidelijk aangeven dat ze niet wil en als mens toch gewoon doordrammen "want het moet" is imo fout.


Sorry hoor maar insemineren is echt niet alleen bedacht en populair geworden voor de €€€.
Het is wel meer dan eens misgegaan dat merrie en/of hengst hieraan ernstige verwondingen overhielden (en wellicht ook trauma's). Daarnaast bestaan er bij paarden ook gewoon SOA's. Dus het heeft qua gezondheid en dus ook welzijn ook echt zijn voordelen waardoor het populairder is geworden.

Ik weet niet precies wat jouw ideale manier is. Merrie en hengst gewoon een paar dagen/weken/maanden bij elkaar zetten? Geloof mij, zelf gezien. Dat is ook echt niet leuk voor de merrie. Of bedoel je dat de hengstenboer weer ouderwets met een zijn hengst in de trailer 10/20 merries af gaat op een dag. Lijkt mij ook niet fijn voor de hengst en erg uitputtend.

Ik ben het wel mee eens dat diepvries het eigenlijk echt niet gaat worden als de merrie niet opgevoeld wil worden. Echter is dat bij gewoon insemineren ook nodig, en wellicht in de toekomst ook bij andere gezondheidsklachten. Als de pony zo tegen het opvoelen is, dan is natuurlijke dekking wellicht de enige oplossing. Maar als het probleem echt bij de dierenarts ligt, dan zou ik daar toch echt een ander voor zoeken. En sowieso rustig aan mee gaan oefenen, voor het geval ooit echt noodzakelijk is.

Maar wat ik niet goed begrijp. Waarom begon deze dierenarts gelijk al met tieren etc en roepen dat het een onopgevoede pony is? Wat gaf de aanleiding voor de dierenarts dan om dit gedrag te vertonen?

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:18

Palmera schreef:
ElCamino schreef:
Palmera, het gaat niet alleen om inseminatie nu, gaat er een aantal van ons om dat de merrie weer met leren dat het soms nodig is en niet altijd stress hoeft te betekenen...
Zoals eerder aangegeven door Ibbel...

Nog meer rillingen. Waarom moet de merrie geleerd worden gescand te worden op de gekste tijden en geïnsemineerd te worden? Dat klinkt toch belachelijk?

Insemineren is gewoon niet nodig. Op natuurlijke wijze is eeuwenlang goed gegaan. Helaas kan 1 hengst dan minder betekenen, en dáár zit voor de mens het probleem.
Iets met €€€ enzo.
En kom niet aan met dat het mis kán gaan. Dat klopt ja. En inseminerem kan ook misgaan, dit topic is ook een bewijs van misgaan.

Alles gaat weleens mis. Maar zo duidelijk aangeven dat ze niet wil en als mens toch gewoon doordrammen "want het moet" is imo fout.

Ik ben het met jou eens Palmera.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:20

Thioro schreef:
Het gaat niet om het insemineren.
Het gaat om het opvoelen.
Wat helaas wèl een noodzakelijk kwaad kan zijn bij bvb koliek.
De merrie weet niet of ze opgevoeld wordt om te insemineren of om haar leven te redden bij koliek.
In dat opzicht is het beter dat de merrie zo weinig mogelijk stress ervaart bij het opvoelen.

Verder wel met je eens dat men bij het hele voortplantingsgebeuren volledig voorbij gaat aan wat het mentaal met het dier doet.
Was vroeger met natuurlijk dekken ook al zo. Gebeurde maar zelden dat ze romantisch in een bloemig weiland gedropt werden voor een gezellig onderonsje.
Meestal werd de merrie vastgehouden, gekluisterd, eventueel nog een praam er op en een brul als ze te veel bewoog wanneer de hengst er op sprong zonder verdere poespas.
Zo heel aangenaam (en veilig) was/is natuurlijk dekken uit de hand ook niet altijd voor de merrie.

Maar dat alles staat buiten het feit dat opvoelen op zich wel soms moet kunnen gebeuren.


Ik moest om het dikgedrukte een beetje lachen. Uit onderzoek is gebleken dat alleen mensen en dolfijnen paren voor genot. Bij de rest is er dus weinig romantisch aan, gaat het soms ook grof aan toe, maar daar is het dus meer een noodzaak uit overlevingsdrang etc.

Daarnaast werd hier vroeger regelmatig een hengst bij een kudde merries gegooid om zijn werk te doen. Ik kan je vertellen dat we dat nu dus niet meer doen omdat dit echt niey romantisch was en echt vaak afzien en onveilig.

Niks persoonlijks, als aanval op jou hoor. Dit kwam gewoon in mij op

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:20

ik zou een andere veearts zoeken.

Onze merrie is echt gevoelig en heeft wel wat trauma, maar laat het thuis in alle rust toe om gescand te worden.
Ze is vorig jaar ook aan de hand gedekt zonder problemen. Maar ook daarna gescand en was leeg.

Nu weer laten scannen of baarmoeder in orde was voor we weer begonnen. Ging ook redelijk, maar iets ruwer.
Afspraak daarna was deze veearts ruw naar onze oude, zeer brave shetlander, dus die gaan we echt niet meer bellen.

Ik had ook 2 hengsten op mijn lijstje met diepvries, maar niemand doet dat aan huis of zo uit de losse pols. Daarvoor moeten ze echt op een kliniek staan en meerdere keren gescand worden. Kijkt heel nauw.

Persoonlijk vind ik met een praam werken niet fijn en elke keer sederen ook niet heel prettig. Bij een kliniek hebben ze vaak opvoel boxen en dat lijkt me dan veiligste optie voor iedereen.

Arts moet echt met rust werken. Mijn merrie knijpt ontzettend en moet echt even ontspannen voor ze goed kunnen kijken. Dan moet er ook echt veel glijmiddel gebruikt worden. Maar als ik haar na het scannen zie, heeft ze toch best last, dus ik volg haar hengstigheid al even en probeer wel zo min mogelijk te scannen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:26

Palmera schreef:
ElCamino schreef:
Palmera, het gaat niet alleen om inseminatie nu, gaat er een aantal van ons om dat de merrie weer met leren dat het soms nodig is en niet altijd stress hoeft te betekenen...
Zoals eerder aangegeven door Ibbel...

Nog meer rillingen. Waarom moet de merrie geleerd worden gescand te worden op de gekste tijden en geïnsemineerd te worden? Dat klinkt toch belachelijk?

Insemineren is gewoon niet nodig. Op natuurlijke wijze is eeuwenlang goed gegaan. Helaas kan 1 hengst dan minder betekenen, en dáár zit voor de mens het probleem.
Iets met €€€ enzo.
En kom niet aan met dat het mis kán gaan. Dat klopt ja. En inseminerem kan ook misgaan, dit topic is ook een bewijs van misgaan.

Alles gaat weleens mis. Maar zo duidelijk aangeven dat ze niet wil en als mens toch gewoon doordrammen "want het moet" is imo fout.


Ik heb vorig jaar aan de hand laten dekken. Merrie was goed gewillig en hengst vrij netjes.

Maar het is gewoon niet altijd mogelijk. Wij hebben bijv een quarter en willen wel een hengst kunnen kiezen die gezond is en qua bouw, karakter en bewegen bij de merrie past.
Dan staat een hengst vaak niet om de hoek.

Reizen of verplaatsen/verhuizen voor enkele dagen, weken, maanden geeft ook echt stress. Dat hebben wij dus vorig jaar gedaan en dat heeft ook echt effect.

Hengsten eigenaren willen geen risico's en bieden nog heel weinig natuurlijke dekkingen aan, dus dat beperkt je keus. Dan zou je belangrijke factoren moeten laten gaan, om per se natuurlijk te dekken.

Ik ben echt voor zoveel mogelijk natuurlijk, maar ik wil mn merrie ook graag thuis houden, zonder stress, tussen haar familie, want dat geeft haar de minste stress. En wij hebben zo de meeste keus om een gezonde, passende hengst erbij te vinden.

Lughnassadh

Berichten: 1809
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:50

Daantj__ schreef:
Ik moest om het dikgedrukte een beetje lachen. Uit onderzoek is gebleken dat alleen mensen en dolfijnen paren voor genot.

Nee hoor, er zijn er meer waaronder bonobo's. Maar dat terzijde.

Ik denk dat deze merrie heel duidelijk is en je inderdaad je verlies moet nemen.
En waarom lees ik hier bij sommige dat het weer aangeleerd moet worden i.g.v. koliek bijv,. ? Ik ken geen een ruin- of hengsteneigenaar die opvoelen aanleert voor het geval het die eens koliek zou krijgen.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:59

Ik snap echt even het probleem niet. Je kan toch een andere vee arts of kliniek proberen, dan kan je het sperma alsnog gebruiken. Ze vee arts die je nu hebt is niet de enige die er bestaat..

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:03

Het wordt eens tijd voor "Me too"voor paarden,als ik dit allemaal lees.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:21

Lughnassadh schreef:
En waarom lees ik hier bij sommige dat het weer aangeleerd moet worden i.g.v. koliek bijv,. ? Ik ken geen een ruin- of hengsteneigenaar die opvoelen aanleert voor het geval het die eens koliek zou krijgen.


Nee, maar die hebben er ook nog geen slechte ervaringen mee. Deze merrie nu dus wel.
Hengsten wordt dan weer geleerd hun penis te laten wassen/ontsmetten. Als een hengst een keer van de bok afflikkert, daarbij z'n penis zeer heeft gedaan en hij daarna niet meer wil uitschachten om z'n penis te laten wassen, zal je dat ook opnieuw moeten trainen.

Poekkie

Berichten: 7355
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:23

Ibbel schreef:
Lughnassadh schreef:
En waarom lees ik hier bij sommige dat het weer aangeleerd moet worden i.g.v. koliek bijv,. ? Ik ken geen een ruin- of hengsteneigenaar die opvoelen aanleert voor het geval het die eens koliek zou krijgen.


Nee, maar die hebben er ook nog geen slechte ervaringen mee. Deze merrie nu dus wel.
Hengsten wordt dan weer geleerd hun penis te laten wassen/ontsmetten. Als een hengst een keer van de bok afflikkert, daarbij z'n penis zeer heeft gedaan en hij daarna niet meer wil uitschachten om z'n penis te laten wassen, zal je dat ook opnieuw moeten trainen.


Idd :)
Ik ben daar niet specifiek mee bezig omdat de mijne het laat doen, maar als hij eens hapt, trapt of dreigt, zal daar op gewerkt worden.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:36

Ik zou een andere dierenarts zoeken ts...

Lizzii

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 18:53

Caresse07 schreef:
Ik vind de titel van je topic niet helemaal eerlijk naar je pony toe, zij doet helemaal niet TE moeilijk maar heeft gewoon een slechte ervaring gehad nu met een hork van een DA.

Ik zou een andere DA zoeken die wel de tijd neemt en de rust heeft om jouw pony goed te begeleiden hiermee.

Succes samen!


Zo bedoel ik het nochtans niet. Mijn pony is wel eenkennig en ze heeft de eerste keer een slechte ervaring gehad. Het is net de DA die me heel erg kwaad gemaakt heeft. Hij is diegenen die de praam erop heeft gezet (ik doe dat nooit maar werk met positieve bekrachteging). Andere DA is nu een optie.

Lizzii

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 19:02

Ik heb beslist om het sperma maar weer te verkopen en mijn merrie terug door onze eigen hengst te laten dekken ( ik wilde liever wat groter gaan fokken maar het zij dan maar zo) .
Dat is trouwens altijd goed gegaan en steeds vol van de eerste hengstigheid.

AnnemiekvM

Berichten: 8252
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:03

Wat sneu zeg. Daar gaat wel wat tijd inzitten om weer vertrouwen in te krijgen.
Persoonlijk zou ik een jaartje overslaan. En daarna met een kundige dierenarts het vertrouwen weer winnen.

Poekkie

Berichten: 7355
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:06

Lizzii schreef:
Ik heb beslist om het sperma maar weer te verkopen en mijn merrie terug door onze eigen hengst te laten dekken ( ik wilde liever wat groter gaan fokken maar het zij dan maar zo) .
Dat is trouwens altijd goed gegaan en steeds vol van de eerste hengstigheid.


Let je er wel op dat het lukt om te scannen?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:23

Lizzii schreef:
Ik heb beslist om het sperma maar weer te verkopen en mijn merrie terug door onze eigen hengst te laten dekken ( ik wilde liever wat groter gaan fokken maar het zij dan maar zo) .
Dat is trouwens altijd goed gegaan en steeds vol van de eerste hengstigheid.


Heb je een contract dat dat mag?

Ik heb wat voorwaarden van verschilende hengsten en het is niet altijd door te verkopen. Ja, je kan een rietje ergens in stoppen, maar dan niet registreren.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:13

Ibbel schreef:
Insemineren met diepvries is een vak apart. Je kunt niet 'naar de DA toelopen' en denken dat insemineren 'gewoon' kan op het moment dat er een ei zit.
Diepvries betekent iedere 6 tot 12 uur scannen tot je precies op de eisprong zit en dán insemineren.
Je zult je pony dus naar een kliniek moeten brengen waar dit routine is, de pony daar moeten laten, zodat ze (ook zonodig midden in de nacht!) echt regelmatig gescand kan worden.

En anders kan je die 700 euro dekgeld ook gewoon weggooien. Is minder stressvol voor je pony ;)
Deze DA lijkt in ieder geval geen benul te hebben van wat-ie doet.



Dit is het enige juist antwoord. Insemineren met diepvries sperma vergt een iets andere aanpak dan met vers sperma. Bij diepvriessperma moet de inseminatie heel dicht bij de eisprong plaatsvinden, daardoor zal de merrie vaker per dag bekeken moeten worden.
Zonde dat het insemineren niet is gelukt, mede (of: volledig) dankzij je dierenarts. Wellicht had het geholpen als je je hier ook iets meer voor aanvang in had verdiept, dan had je wellicht direct voor een goede kliniek kunnen kiezen. Overigens vind ik het een kwalijke zaak dat deze DA je bovenstaand advies ook zelf niet heeft gegeven.

Mbt dat gezeur over dat we paarden hetzelfde moeten benaderen als mensen... ik heb nieuws voor diegene die dit denken; we zijn nou eenmaal niet te vergelijken. Paarden denken daar niet bewust over na. Het ongemak wat ze ervaren zal grotendeels door de stress komen die een nieuwe, spannende situatie met zich meebrengt. Combineer dat met een DA zonder fijngevoeligheid en je hebt dit probleem.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:19

VValar schreef:
Ibbel schreef:
Insemineren met diepvries is een vak apart. Je kunt niet 'naar de DA toelopen' en denken dat insemineren 'gewoon' kan op het moment dat er een ei zit.
Diepvries betekent iedere 6 tot 12 uur scannen tot je precies op de eisprong zit en dán insemineren.
Je zult je pony dus naar een kliniek moeten brengen waar dit routine is, de pony daar moeten laten, zodat ze (ook zonodig midden in de nacht!) echt regelmatig gescand kan worden.

En anders kan je die 700 euro dekgeld ook gewoon weggooien. Is minder stressvol voor je pony ;)
Deze DA lijkt in ieder geval geen benul te hebben van wat-ie doet.



Dit is het enige juist antwoord. Insemineren met diepvries sperma vergt een iets andere aanpak dan met vers sperma. Bij diepvriessperma moet de inseminatie heel dicht bij de eisprong plaatsvinden, daardoor zal de merrie vaker per dag bekeken moeten worden.
Zonde dat het insemineren niet is gelukt, mede (of: volledig) dankzij je dierenarts. Wellicht had het geholpen als je je hier ook iets meer voor aanvang in had verdiept, dan had je wellicht direct voor een goede kliniek kunnen kiezen. Overigens vind ik het een kwalijke zaak dat deze DA je bovenstaand advies ook zelf niet heeft gegeven.

Mbt dat gezeur over dat we paarden hetzelfde moeten benaderen als mensen... ik heb nieuws voor diegene die dit denken; we zijn nou eenmaal niet te vergelijken. Paarden denken daar niet bewust over na. Het ongemak wat ze ervaren zal grotendeels door de stress komen die een nieuwe, spannende situatie met zich meebrengt. Combineer dat met een DA zonder fijngevoeligheid en je hebt dit probleem.

Moeten we paarden niet hetzelfde benaderen als mensen? Ik vind het verkrachten van zowel dieren als mensen echt walgelijk en wat hier beschreven wordt in dit topic is verkrachting.Wat gij niet wilt dat u geschiedt,zo doet dat ook een ander niet!