Predicaten merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orlinapaard

Predicaten merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 17:36

Hoi allemaal,

Ik ben me aan het verdiepen in de predicaten die mijn 5-jarige KWPN merrie kan halen. Ik had het idee om haar dit jaar een IBOP te laten lopen, omdat zij zich beter toont onder het zadel dan aan de hand of bij vrij bewegen.

Maar de twijfel slaat nu toe, want ik heb geen ervaring met het rijden van de IBOP en ik hoor dat het niveau heel hoog ligt en dat veel eigenaren dit daarom uitbesteden. Bovendien ben ik nog geen lid van het KWPN en de merrie staat ook nog niet officieel op mijn naam. Dit in orde brengen, maakt het samen met het inschrijfgeld voor de IBOP best een prijzig grapje.

Nu wil ik met haar sowieso de sport in. Is het dan logisch om eerst te proberen het sportpredicaat te behalen en pas als die op zak is, haar aan te bieden op de keuring om ster/keur merrie te worden? Wordt die volgorde vaker toegepast? Wat raden jullie aan?

En om het sportpredicaat te behalen, moet ze dan Z met winst lopen in Nederland, of is een gelijkwaardig resultaat in België even goed?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:39

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Predicaten merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:57

Wat is de afstamming?

Als ze nu 5 jaar is dan kun je haar echt veel beter doorrijden naar Z2 op 1 januari en dan met een thuiskeuring het exterieur doen.

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 19:08

janderegelaa schreef:
Wat is de afstamming?

Als ze nu 5 jaar is dan kun je haar echt veel beter doorrijden naar Z2 op 1 januari en dan met een thuiskeuring het exterieur doen.

Ferguson X Jetset-D.
Dankjewel voor je advies. Waarom precies zou je dat aanraden? Omdat ze "al" 5 jaar is?

Edit: ok, ik snap hem intussen denk ik.. Vanaf 6j mag ze officieel Z starten natuurlijk. :o? Hoewel het zo snel het allemaal niet hoeft te lopen voor mij.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:34

Orlinapaard schreef:
janderegelaa schreef:
Wat is de afstamming?

Ferguson X Jetset-D.
Dankjewel voor je advies. Waarom precies zou je dat aanraden? Omdat ze "al" 5 jaar is?

Edit: ok, ik snap hem intussen denk ik.. Vanaf 6j mag ze officieel Z starten natuurlijk. :o? Hoewel het zo snel het allemaal niet hoeft te lopen voor mij.

Maar als je een IBOP gaat rijden met een 5 of 6 jarige dan willen ze ook een paard zien die 5 of 6 jaar is qua rijniveau. Daar heb ik mijn neus wel eens aan gestoten. Dus dan kun je beter Z starten. En beter wel op tijd want als je met een 8 jarige komt met 1 puntje in het Z2 maken ze haar moeilijker ster.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:40

Die merrie is nog helemaal niet gestart he. Dat wordt dan wel even lastig...

Ik begrijp dat je het met het paard “rustig aan wilt doen”. Dat is iets anders dan het snappen. Als je mee wilt doen met keuringstrajecten dan moet je ook een beetje in de pas lopen met de leeftijden die ergens voor staan. En een 6 jarig paard kan prima Z lopen. Vroeger mochten ze met 5 en dat ging ook goed.

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 19:46

Ok, belangrijk om te weten! Vanwege corona en mijn zwangerschap is ze inderdaad nog niet gestart. Thuis loopt ze wel op M niveau en er zit al een groene wissel op. Dan ga ik toch eens nadenken of ik begin volgend jaar niet beter al een keer Z2 start. Gelukkig kan ik versneld promoveren, dus dan kan ik alsnog redelijk rustig aan doen met haar. Bedankt voor je advies!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:47

Orlinapaard schreef:
Ok, belangrijk om te weten! Vanwege corona en mijn zwangerschap is ze inderdaad nog niet gestart. Thuis loopt ze wel op M niveau en er zit al een groene wissel op. Dan ga ik toch eens nadenken of ik begin volgend jaar niet beter al een keer Z2 start. Gelukkig kan ik versneld promoveren, dus dan kan ik alsnog redelijk rustig aan doen met haar. Bedankt voor je advies!

Leuk! Succes!