Omdat ik er geen recent topic van vind open ik maar een nieuw omdat ze misschien ondertussen meer mensen ervaring mee hebben. Wie heeft er hier ervaring met temperatuur meten voor een bevalling?
Wij hebben enkele drachtige merries. 1 van de merries is drachtig uit ierland gekomen. Ze zou rond maart/april uitgerekend zijn.
Vandaag was het veulen enorm druk in de buik. Niet alleen zag ik de buik helemaal uitstulpen maar als ik mijn hand op haar billen legde voelde ik het zelfs door schokken tot daar. De merrie zelf heeft een volle uier, slappe banden en een puntbuik. Ik kan helaas geen ph testen omdat ik er gewoon weg niks uit krijg. Bij onze andere merries heb ik de bevalling zien aankomen adhv ph waardes ( beide hadden geen hars).
Omdat ik bij deze merrie geen PH kan meten ben ik begonnen met haar op hetzelfde tijdstip, meerdere keren per dag, te temperaturen. Ze zat altijd rond 38 de afgelopen week. Bij de laatste controle vandaag rond 18u had ze ineens 37.5.
Kan dit de temperatuur daling al zijn of is het toeval? En tot hoever moet de temperatuur dan dalen?
Ben wel benieuwd naar ervaringen hierrond.
De merrie zelf heeft veel minder eetlust de afgelopen 2 dagen en ging ineens rond 19u liggen terwijl ze dat normaal zelden doet. Nu staat ze wel weer rustig te eten. Het kan in mijn ogen niet meer weken duren maar met merries weet je het nooit