Keuring NRPS

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Keuring NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 16:24

Hoi allemaal,

Mijn pony wordt in juni 4 en toen ik hem kocht drie jaar geleden dacht ik al eens dat het leuk zou zijn om nog eens naar de keuring te gaan. Eind juni is er weer en regiokeuring in Lunteren, niet heel ver van ons vandaan, dus ik denk, zal ik...?

Maar ik ben een leek, dus wat komt er allemaal bij kijken? Kan iemand me adviseren en eens vertellen hoe het eraan toe gaat qua voorbereiding e.d.? Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten (bepaald voorbrenghoofdstel of halster?) en valt er ter plekke een voorbrenger en aanjager te regelen?
Het lijkt me hoe dan ook een leerzame ervaring, voor pony en voor mij, en natuurlijk ben ik benieuwd hoe hij beoordeeld wordt.

Lees graag jullie tips ervaringen.

Koningskimd

Re: Keuring NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:43

Ik ben heel lang geleden met mijn oom mee geweest met zijn pony naar de keuring. Hij had thuis wel al geoefend op draven aan de hand, maar daar op de keuring heeft hij een voortbrenger gevraagd. Aanjagen heeft hij zelf gedaan. Pony had een mooi wit voorbrenghoofdstel aan. Verder natuurlijk netjes gepoetst en getoiletteerd

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:59

Op de keuringen lopen voorbrengers rond. Volgens mij kun je dat vooraf ook via nrps zelf al regelen.

Niet met halster voortbrengen, maar wel met hoofdstel plus bit. Geen ketting onder de kin langs, daar reageren paarden te heftig op en dat verstoort het beeld voor de jury. Met teugels kan prima.

Leer je pony wel van tevoren draven aan de hand, oefen ook eens met een aanjager zodat hij zich op de keuringsdag niet helemaal te pletter schrikt.

Verder, voer hem mooi rond zonder hem te dik te laten worden. Liefst mooi trainen zodat de bovenlijn mooi bespierd is. Je hebt daarvoor absoluut nog mooi de tijd.

Zorg dat op de keuringsrapport de pony netjes is gevlochten ( misschien niet de staart, daar worden ze vaak wat knijperig op, staart liever trimmen of scheren). Nou ja, en de pony mooi gewassen. Zelf nog een leuk wit pakje aan (iig blouse), wel zo leuk voor op de foto's!

Heel veel plezier! Nrps is een leuk stamboek, zeker voor deelname aan keuringen!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 17:34

Dees schreef:
Op de keuringen lopen voorbrengers rond. Volgens mij kun je dat vooraf ook via nrps zelf al regelen.

Niet met halster voortbrengen, maar wel met hoofdstel plus bit. Geen ketting onder de kin langs, daar reageren paarden te heftig op en dat verstoort het beeld voor de jury. Met teugels kan prima.

Leer je pony wel van tevoren draven aan de hand, oefen ook eens met een aanjager zodat hij zich op de keuringsdag niet helemaal te pletter schrikt.

Verder, voer hem mooi rond zonder hem te dik te laten worden. Liefst mooi trainen zodat de bovenlijn mooi bespierd is. Je hebt daarvoor absoluut nog mooi de tijd.

Zorg dat op de keuringsrapport de pony netjes is gevlochten ( misschien niet de staart, daar worden ze vaak wat knijperig op, staart liever trimmen of scheren). Nou ja, en de pony mooi gewassen. Zelf nog een leuk wit pakje aan (iig blouse), wel zo leuk voor op de foto's!

Heel veel plezier! Nrps is een leuk stamboek, zeker voor deelname aan keuringen!

Bedankt voor je uitgebreide reactie en Koningskimd ook dank voor je reactie!

Ik zie inderdaad ook vaak 'gewoon' en je bedoelt de teugels er dan gewoon overheen slaan en daaraan voor laten brengen?
Mijn pony is nog niet ingereden,maar longeerwerk wel opgepakt, is ook een vorm van training natuurlijk waarin zich goed ontwikkelt. :)
Het hele optutten er omheen komt wel goed, vind het met name spannend welke drukte we moeten verwachten en hoe hij daar op reageert.
O en hij zal alle entingen moeten hebben gehad en dat moet aantoonbaar zijn lijkt me? (paspoort laten zien bij inschrijving of hoe gaat dat?)

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:19

Persoonlijk ben ik altijd van laat iemand die veel ervaring heeft met keuringen van bepaalde rassen een meekijken naar je paard/pony.
Zij kijken er zonder vooroordeel naar.
Ze kunnen je op weg helpen met gerichte training.
En zelf breng ik ze dan 1 á 2 week weg.
Dan kunnen paard en voorbrenger ook aan elkaar wennen en heeft het jonge dier wat steun in de baan. Weet een aanjager hoeveel die nodig is.
Hele goede ervaringen met deze manier.
In elk geval heel veel plezier met de voorpret en keuring.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:27

Britt1 schreef:
Dees schreef:

Bedankt voor je uitgebreide reactie en Koningskimd ook dank voor je reactie!

Ik zie inderdaad ook vaak 'gewoon' en je bedoelt de teugels er dan gewoon overheen slaan en daaraan voor laten brengen?
Mijn pony is nog niet ingereden,maar longeerwerk wel opgepakt, is ook een vorm van training natuurlijk waarin zich goed ontwikkelt. :)
Het hele optutten er omheen komt wel goed, vind het met name spannend welke drukte we moeten verwachten en hoe hij daar op reageert.
O en hij zal alle entingen moeten hebben gehad en dat moet aantoonbaar zijn lijkt me? (paspoort laten zien bij inschrijving of hoe gaat dat?)

Je moet je pony wel echt trainen voor een keuring. Ze verwachten geen pony die nog niets kent en zonder bespiering is. Ik breng de jonge paarden 1-2 maanden weg om klaar te laten maken. Ook voor het NRPS.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 21:10

astrea schreef:
Persoonlijk ben ik altijd van laat iemand die veel ervaring heeft met keuringen van bepaalde rassen een meekijken naar je paard/pony.
Dan kunnen paard en voorbrenger ook aan elkaar wennen en heeft het jonge dier wat steun in de baan. Weet een aanjager hoeveel die nodig is.

Ik snap wat je bedoelt, maar hem om deze reden wegbrengen is echt geen optie voor mij (want om hem hem dagelijks op stal ergens in training te hebben, dat is niet wat ik wil voor en met mijn paard). Ik wil dan ook benadrukken dat ik vooral voor de lol en de ervaring mee wil doen, niet omdat ik een beter paard wil of daarin bepaalde belangen hen. :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:55

Britt1 schreef:
astrea schreef:

Ik snap wat je bedoelt, maar hem om deze reden wegbrengen is echt geen optie voor mij (want om hem hem dagelijks op stal ergens in training te hebben, dat is niet wat ik wil voor en met mijn paard). Ik wil dan ook benadrukken dat ik vooral voor de lol en de ervaring mee wil doen, niet omdat ik een beter paard wil of daarin bepaalde belangen hen. :)

Waarom wil je dan naar een keuring!? Mensen die komen kijken die willen graag een dier zien dat in keuringsconditie is. Niet 1 zo uit het land en even knotten indraaien.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 23:07

Citaat:
Waarom wil je dan naar een keuring!? Mensen die komen kijken die willen graag een dier zien dat in keuringsconditie is. Niet 1 zo uit het land en even knotten indraaien.

Dat is dan wel weer een heel ander uiterste wat je noemt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 06:55

Britt1 schreef:
Citaat:

Dat is dan wel weer een heel ander uiterste wat je noemt.

Als je het zelf wilt doen dan zou ik vanaf nu iedere dag 20 minuten longeren aan de bijzet om de bovenlijn in de spieren te krijgen. Het is wel meer dan dat maar dit is wel het belangrijkste.

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:36

Wat is je doel van de keuring.
Normaal gesproken ga je naar de keuring voor premies en predicaten.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 12:40

astrea schreef:
Wat is je doel van de keuring.
Normaal gesproken ga je naar de keuring voor premies en predicaten.

Zou leuk zijn om een sterpredikaat te halen natuurlijk. En überhaupt interessant om te horen hoe hij beoordeeld wordt.

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:45

Als je geen keuring ervaring hebt dan zou ik hem zeker een tijdje weg brengen.
Worden ze alleen maar beter van.
Keurings conditie is anders dan wedstrijd conditie.
Het komt best precies en dan heb je de meeste kans van slagen en het behalen van je ster predicaat.
Gerichtte training met bijbehorend voer.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:24

Nou ja, voor gewoon de ervaring is wegbrengen echt niet nodig hoor. Dat is zo'n aspirant keuringsdeelnemer alleen maar op kosten jagen.

Als de pony netjes in een wat royale wedstrijdconditie verkeert, is ze heus prima te beoordelen door de jury van NRPS. Die zien echt wel wat goed is en wat niet. Een merrie die goed is maar niet volgens het boekje in de juiste keuringsconditie staat, zal bij NRPS heus haar predicaat krijgen. Waar een merrie die niet zo goed is maar toevallig wel in de juiste keuringsconditie ervoor staat, toch naar huis zal gaan zonder predicaat.

TS mag zelf overwegen of ze de kosten wil maken om de kans op ster iets te vergroten. Maar is het niet wel zo leuk om het helemaal zelf (met wat tips van anderen) te doen? Wegbrengen is direct het einde van het plezier, dan gaat het ineens alleen nog maar om "knikkers". Met zelf doen ben je bij NRPS echt niet meteen kansloos - die jury beoordeelt de echte bouw van het paard, daar verhul je met ervaren truucjes toch niet zoveel aan.

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:12

Het valt allemaal reuze mee hoor TS. Wij zijn enkele jaren geleden met een driejarige naar de NRPS keuring geweest en hebben haar ook niet keuringsklaar laten maken. We hebben haar enkel wat gelongeerd en verder niet. We hebben haar zelfs niet met bit voor laten brengen, want ze rommelde daar enorm mee. Ook hebben we enkele jaren geleden een pony laten voorbrengen en zij is ook netjes keur geworden. Ik vond echt niet dat wij er als buitenbeentjes bij liepen. Als je een goede pony hebt zien ze dat echt wel. Tuurlijk moet je wel gewoon zorgen dat je pony er netjes uit ziet en kun je zelf wat oefenen door bijvoorbeeld een keertje naar een andere locatie te gaan. Verder zou ik zeggen als je het leuk lijkt moet je gewoon gaan. Wat betreft keuringsklaar maken vind ik het een heel ander verhaal als je bijvoorbeeld aan een hengstenkeuring wilt deelnemen, daar wordt wel een stuk meer verwacht.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:22

Dees schreef:
Nou ja, voor gewoon de ervaring is wegbrengen echt niet nodig hoor. Dat is zo'n aspirant keuringsdeelnemer alleen maar op kosten jagen.

Als de pony netjes in een wat royale wedstrijdconditie verkeert, is ze heus prima te beoordelen door de jury van NRPS. Die zien echt wel wat goed is en wat niet. Een merrie die goed is maar niet volgens het boekje in de juiste keuringsconditie staat, zal bij NRPS heus haar predicaat krijgen. Waar een merrie die niet zo goed is maar toevallig wel in de juiste keuringsconditie ervoor staat, toch naar huis zal gaan zonder predicaat.

TS mag zelf overwegen of ze de kosten wil maken om de kans op ster iets te vergroten. Maar is het niet wel zo leuk om het helemaal zelf (met wat tips van anderen) te doen? Wegbrengen is direct het einde van het plezier, dan gaat het ineens alleen nog maar om "knikkers". Met zelf doen ben je bij NRPS echt niet meteen kansloos - die jury beoordeelt de echte bouw van het paard, daar verhul je met ervaren truucjes toch niet zoveel aan.

Een merrie die niet getraind is heeft geen spieren. Hoe kunnen ze dan beoordelen of ze goed in elkaar zit?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:41

Ik lees mee, ik heb zelf geen plannen maar leuk dat je ervoor wil gaan met Gino, TS!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:57

astrea schreef:

1/2 weken wegbrengen heeft helemaal geen nut. Dan kan je hem beter nog thuis houden

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:48

Rustig doorgaan met longeren, netjes voeren (niet te dun maar zeker ook niet te dik), en het nrps vragen of er bij de keuring voorbrengers zijn. Verder tegen die tijd elke week een keer oefenen met aan de hand draven en opstellen (tip: kijk naar het keuringsreglement, daar staat ook hoe/welke richting je moet stappen en draven) en kijk wat filmpjes. Dan heb je best een aardig idee. En laat je niet de kop gekmaken, ook een pony die door jezelf is klaargemaakt kan prima een predicaat halen. Ter illustratie, ik heb jaren geleden als vrij jonge meid een nrps’er voorgebracht, die was niet enorm getraind, was van een oude man die er weinig mee deed,liep wel braaf mee en zo, maar werd gewassen, ingevlochten en voorgebracht en kampioen.

Edit: en ik breng altijd zelf mijn pony’s voor, omdat ik dat leuk vind.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:54

Je kan prima je eigen pony voorbrengen.

Ongeacht de conditie op dit moment, heb je nog tijd genoeg om erheen te trainen.
Een pony met mooie bespiering heeft nou eenmaal een ander beeld als een zonder bespiering.

Dat is ook het verschil tussen een 3-jarige en bijvoorbeeld een getrainde 10-jarige.
Hetzelfde paard maar dan in een ander “jasje”.

Dus lekker trainen, longeren helpt hierbij vaak goed.
En tegen die tijd een aantal keren oefenen aan de hand en op stand. :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:07

_lotteeee schreef:

Ongeacht de conditie op dit moment, heb je nog tijd genoeg om erheen te trainen.
Een pony met mooie bespiering heeft nou eenmaal een ander beeld als een zonder bespiering.

Dat is ook het verschil tussen een 3-jarige en bijvoorbeeld een getrainde 10-jarige.

Longeren aan de bijzet. Anders krijgen ze nog steeds geen spieren of op de verkeerde plek.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:19

janderegelaa schreef:
Een merrie die niet getraind is heeft geen spieren. Hoe kunnen ze dan beoordelen of ze goed in elkaar zit?

Kom zeg. Jij weet wel beter.
Ook bij een ongetraind jong paard is bespiering waar te nemen. Het is misschien geen sportbespiering, maar juist bij jonge paarden is de bovenlijn van nature mooi gevuld.
Hoe beoordeel jij dan je 2-3 jarigen? Een getraind oog ziet ook bij ongetrainde paarden wel of er sprake is van een goede of van een matige.

Daarnaast zeg ik nergens dat er niet getraind hoeft te worden. Maar dat hoeft echt geen duur betaalde professionele training te zijn. Een amateur met een longeerlijn en tijd komt ook heel ver en sowieso ver genoeg voor een jurybeoordeling op een merriekeuring.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:34

janderegelaa schreef:
_lotteeee schreef:

Longeren aan de bijzet. Anders krijgen ze nog steeds geen spieren of op de verkeerde plek.

Wij doen het altijd aan de dubbele lijnen, maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:42

Dees schreef:
janderegelaa schreef:

Kom zeg. Jij weet wel beter.
Ook bij een ongetraind jong paard is bespiering waar te nemen. Het is misschien geen sportbespiering, maar juist bij jonge paarden is de bovenlijn van nature mooi gevuld.
Hoe beoordeel jij dan je 2-3 jarigen? Een getraind oog ziet ook bij ongetrainde paarden wel of er sprake is van een goede of van een matige.

Daarnaast zeg ik nergens dat er niet getraind hoeft te worden. Maar dat hoeft echt geen duur betaalde professionele training te zijn. Een amateur met een longeerlijn en tijd komt ook heel ver en sowieso ver genoeg voor een jurybeoordeling op een merriekeuring.

Dat is gewoon niet waar wat je nu zegt. De gemiddelde amateur krijgt een paard niet keuringsklaar.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:11

De gemiddelde amateur zal een paard ook niet 100% keuringsklaar krijgen.

Maar ik denk ook niet dat dit het doel is van de gemiddelde amateur, maar dat moeten ze voor zichzelf uitmaken.

Voor een amateur fokker, is het nrps misschien wel een geschikter stamboek als het kwpn.

Buiten dat het paard natuurlijk exterieurmatig geen gebreken mag/moet hebben en veterinair in orde moet zijn, is het nrps een toegankelijker stamboek.

Het Nrps en het Kwpn hebben nou eenmaal ook niet meer hetzelfde fokdoel.