Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Dees schreef:Op de keuringen lopen voorbrengers rond. Volgens mij kun je dat vooraf ook via nrps zelf al regelen.
Niet met halster voortbrengen, maar wel met hoofdstel plus bit. Geen ketting onder de kin langs, daar reageren paarden te heftig op en dat verstoort het beeld voor de jury. Met teugels kan prima.
Leer je pony wel van tevoren draven aan de hand, oefen ook eens met een aanjager zodat hij zich op de keuringsdag niet helemaal te pletter schrikt.
Verder, voer hem mooi rond zonder hem te dik te laten worden. Liefst mooi trainen zodat de bovenlijn mooi bespierd is. Je hebt daarvoor absoluut nog mooi de tijd.
Zorg dat op de keuringsrapport de pony netjes is gevlochten ( misschien niet de staart, daar worden ze vaak wat knijperig op, staart liever trimmen of scheren). Nou ja, en de pony mooi gewassen. Zelf nog een leuk wit pakje aan (iig blouse), wel zo leuk voor op de foto's!
Heel veel plezier! Nrps is een leuk stamboek, zeker voor deelname aan keuringen!
Britt1 schreef:Dees schreef:Op de keuringen lopen voorbrengers rond. Volgens mij kun je dat vooraf ook via nrps zelf al regelen.
Niet met halster voortbrengen, maar wel met hoofdstel plus bit. Geen ketting onder de kin langs, daar reageren paarden te heftig op en dat verstoort het beeld voor de jury. Met teugels kan prima.
Leer je pony wel van tevoren draven aan de hand, oefen ook eens met een aanjager zodat hij zich op de keuringsdag niet helemaal te pletter schrikt.
Verder, voer hem mooi rond zonder hem te dik te laten worden. Liefst mooi trainen zodat de bovenlijn mooi bespierd is. Je hebt daarvoor absoluut nog mooi de tijd.
Zorg dat op de keuringsrapport de pony netjes is gevlochten ( misschien niet de staart, daar worden ze vaak wat knijperig op, staart liever trimmen of scheren). Nou ja, en de pony mooi gewassen. Zelf nog een leuk wit pakje aan (iig blouse), wel zo leuk voor op de foto's!
Heel veel plezier! Nrps is een leuk stamboek, zeker voor deelname aan keuringen!
Bedankt voor je uitgebreide reactie en Koningskimd ook dank voor je reactie!
Ik zie inderdaad ook vaak 'gewoon' en je bedoelt de teugels er dan gewoon overheen slaan en daaraan voor laten brengen?
Mijn pony is nog niet ingereden,maar longeerwerk wel opgepakt, is ook een vorm van training natuurlijk waarin zich goed ontwikkelt.
Het hele optutten er omheen komt wel goed, vind het met name spannend welke drukte we moeten verwachten en hoe hij daar op reageert.
O en hij zal alle entingen moeten hebben gehad en dat moet aantoonbaar zijn lijkt me? (paspoort laten zien bij inschrijving of hoe gaat dat?)
astrea schreef:Persoonlijk ben ik altijd van laat iemand die veel ervaring heeft met keuringen van bepaalde rassen een meekijken naar je paard/pony.
Zij kijken er zonder vooroordeel naar.
Ze kunnen je op weg helpen met gerichte training.
En zelf breng ik ze dan 1 á 2 week weg.
Dan kunnen paard en voorbrenger ook aan elkaar wennen en heeft het jonge dier wat steun in de baan. Weet een aanjager hoeveel die nodig is.
Hele goede ervaringen met deze manier.
In elk geval heel veel plezier met de voorpret en keuring.
Britt1 schreef:astrea schreef:Persoonlijk ben ik altijd van laat iemand die veel ervaring heeft met keuringen van bepaalde rassen een meekijken naar je paard/pony.
Dan kunnen paard en voorbrenger ook aan elkaar wennen en heeft het jonge dier wat steun in de baan. Weet een aanjager hoeveel die nodig is.
Ik snap wat je bedoelt, maar hem om deze reden wegbrengen is echt geen optie voor mij (want om hem hem dagelijks op stal ergens in training te hebben, dat is niet wat ik wil voor en met mijn paard). Ik wil dan ook benadrukken dat ik vooral voor de lol en de ervaring mee wil doen, niet omdat ik een beter paard wil of daarin bepaalde belangen hen.
Britt1 schreef:Citaat:Waarom wil je dan naar een keuring!? Mensen die komen kijken die willen graag een dier zien dat in keuringsconditie is. Niet 1 zo uit het land en even knotten indraaien.
Dat is dan wel weer een heel ander uiterste wat je noemt.
Dees schreef:Nou ja, voor gewoon de ervaring is wegbrengen echt niet nodig hoor. Dat is zo'n aspirant keuringsdeelnemer alleen maar op kosten jagen.
Als de pony netjes in een wat royale wedstrijdconditie verkeert, is ze heus prima te beoordelen door de jury van NRPS. Die zien echt wel wat goed is en wat niet. Een merrie die goed is maar niet volgens het boekje in de juiste keuringsconditie staat, zal bij NRPS heus haar predicaat krijgen. Waar een merrie die niet zo goed is maar toevallig wel in de juiste keuringsconditie ervoor staat, toch naar huis zal gaan zonder predicaat.
TS mag zelf overwegen of ze de kosten wil maken om de kans op ster iets te vergroten. Maar is het niet wel zo leuk om het helemaal zelf (met wat tips van anderen) te doen? Wegbrengen is direct het einde van het plezier, dan gaat het ineens alleen nog maar om "knikkers". Met zelf doen ben je bij NRPS echt niet meteen kansloos - die jury beoordeelt de echte bouw van het paard, daar verhul je met ervaren truucjes toch niet zoveel aan.
astrea schreef:Persoonlijk ben ik altijd van laat iemand die veel ervaring heeft met keuringen van bepaalde rassen een meekijken naar je paard/pony.
_lotteeee schreef:Je kan prima je eigen pony voorbrengen.
Ongeacht de conditie op dit moment, heb je nog tijd genoeg om erheen te trainen.
Een pony met mooie bespiering heeft nou eenmaal een ander beeld als een zonder bespiering.
Dat is ook het verschil tussen een 3-jarige en bijvoorbeeld een getrainde 10-jarige.
Hetzelfde paard maar dan in een ander “jasje”.
Dus lekker trainen, longeren helpt hierbij vaak goed.
En tegen die tijd een aantal keren oefenen aan de hand en op stand.
janderegelaa schreef:Een merrie die niet getraind is heeft geen spieren. Hoe kunnen ze dan beoordelen of ze goed in elkaar zit?
janderegelaa schreef:_lotteeee schreef:Je kan prima je eigen pony voorbrengen.
Ongeacht de conditie op dit moment, heb je nog tijd genoeg om erheen te trainen.
Een pony met mooie bespiering heeft nou eenmaal een ander beeld als een zonder bespiering.
Dat is ook het verschil tussen een 3-jarige en bijvoorbeeld een getrainde 10-jarige.
Hetzelfde paard maar dan in een ander “jasje”.
Dus lekker trainen, longeren helpt hierbij vaak goed.
En tegen die tijd een aantal keren oefenen aan de hand en op stand.
Longeren aan de bijzet. Anders krijgen ze nog steeds geen spieren of op de verkeerde plek.
Dees schreef:janderegelaa schreef:Een merrie die niet getraind is heeft geen spieren. Hoe kunnen ze dan beoordelen of ze goed in elkaar zit?
Kom zeg. Jij weet wel beter.
Ook bij een ongetraind jong paard is bespiering waar te nemen. Het is misschien geen sportbespiering, maar juist bij jonge paarden is de bovenlijn van nature mooi gevuld.
Hoe beoordeel jij dan je 2-3 jarigen? Een getraind oog ziet ook bij ongetrainde paarden wel of er sprake is van een goede of van een matige.
Daarnaast zeg ik nergens dat er niet getraind hoeft te worden. Maar dat hoeft echt geen duur betaalde professionele training te zijn. Een amateur met een longeerlijn en tijd komt ook heel ver en sowieso ver genoeg voor een jurybeoordeling op een merriekeuring.