Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Poekkie schreef:Kan je niet met prikpaaltjes ze een maand naast elkaar zetten?
Als die melkproductie steeds gestimuleerd wordt lijkt dat mij niet zo gezond, zeker niet na 2 jaar.
agee schreef:Ik denk dat je een paar opties hebt:
- Je zoekt voor een aantal weken een plekje voor 1 van de 2 zodat ze elkaar niet zien of horen.
- Je houd ze samen, maar zet er een draadje tussen in de wei en apart op stal.
De 1e optie is meteen erg definitief, maar waarschijnlijk wel de snelste manier.
De 2e optie lijkt misschien vriendelijker, maar als je pech hebt kruipen ze toch weer bij elkaar.
Ik zou voor de 1e optie gaan. Denk ook dat het goed is als de 2-jarige op haar eigen benen leert lopen. Daar heb je waarschijnlijk ook met de omgang later veel plezier van.
troi schreef:Ik denk dat de melkproductie niet het grootste probleem is. Het is niet zo dat als ze niet meer drinkt ze ook geestelijk onafhankelijker van elkaar worden namelijk. Dat zal je moeten oefenen. Bij voorkeur met een maatje voor de achterblijver en in een veilige omgeving. Het moet niet zo zijn dat de achterblijver bijvoorbeeld kan uitbreken.
Overigens heel kalm aan doen, eerst een stukje buiten het weiland, als dat goed gaat kan je ook kort uit zicht en zo langzaam opbouwen.
mannouk schreef:agee schreef:Ik denk dat je een paar opties hebt:
- Je zoekt voor een aantal weken een plekje voor 1 van de 2 zodat ze elkaar niet zien of horen.
De 1e optie is meteen erg definitief, maar waarschijnlijk wel de snelste manier.
De 2e optie lijkt misschien vriendelijker, maar als je pech hebt kruipen ze toch weer bij elkaar.
Ik zou voor de 1e optie gaan. Denk ook dat het goed is als de 2-jarige op haar eigen benen leert lopen. Daar heb je waarschijnlijk ook met de omgang later veel plezier van.
Ja dat definitieve vind ik ook wel een goede, maar dan zit ik dus met een pony alleen en dat vind ik geen optie.
mannouk schreef:troi schreef:Ik denk dat de melkproductie niet het grootste probleem is. Het is niet zo dat als ze niet meer drinkt ze ook geestelijk onafhankelijker van elkaar worden namelijk. Dat zal je moeten oefenen. Bij voorkeur met een maatje voor de achterblijver en in een veilige omgeving. Het moet niet zo zijn dat de achterblijver bijvoorbeeld kan uitbreken.
Overigens heel kalm aan doen, eerst een stukje buiten het weiland, als dat goed gaat kan je ook kort uit zicht en zo langzaam opbouwen.
Idd dat langzaam opbouwen lijkt mij voor mijn situatie wel goed, heb nu 3 draden best laag en ze kan er niet over, maar is het dan verstandig om een persoon bij haar te houden als ik mams meeneem of echt even alleen?
mannouk schreef:troi schreef:Ik denk dat de melkproductie niet het grootste probleem is. Het is niet zo dat als ze niet meer drinkt ze ook geestelijk onafhankelijker van elkaar worden namelijk. Dat zal je moeten oefenen. Bij voorkeur met een maatje voor de achterblijver en in een veilige omgeving. Het moet niet zo zijn dat de achterblijver bijvoorbeeld kan uitbreken.
Idd dat langzaam opbouwen lijkt mij voor mijn situatie wel goed, heb nu 3 draden best laag en ze kan er niet over, maar is het dan verstandig om een persoon bij haar te houden als ik mams meeneem of echt even alleen?
Ir111 schreef:Lenen, of tijdelijk pension oid?
Als je de schuilstal kunt afsluiten dan zou je kunnen beginnen met de moeder op de weide/paddock wat te laten werken, nog wel in het zicht van het veulen.
Ir111 schreef:Tja, lastig. Ik vind het niet ok om een paard alleen (zonder andere paarden bij hem) achter te laten. Ik zou dat dus ook niet trainen. Maar er zijn massa's mensen die dat wel doen dus trek je van mij niks aan.
Ir111 schreef:Tja, lastig. Ik vind het niet ok om een paard alleen (zonder andere paarden bij hem) achter te laten. Ik zou dat dus ook niet trainen. Maar er zijn massa's mensen die dat wel doen dus trek je van mij niks aan.
Poekkie schreef:Ir111 schreef:Tja, lastig. Ik vind het niet ok om een paard alleen (zonder andere paarden bij hem) achter te laten. Ik zou dat dus ook niet trainen. Maar er zijn massa's mensen die dat wel doen dus trek je van mij niks aan.
Voor een paar uur kan dat gewoon best hoor. Niets zieligs aan.
Geef ze desnoods eerst een handje voer om af te leiden ofzo.
mannouk schreef:agee schreef:Ik denk dat je een paar opties hebt:
Ja dat definitieve vind ik ook wel een goede, maar dan zit ik dus met een pony alleen en dat vind ik geen optie.
agee schreef:Een paard altijd alleen is natuurlijk niet goed, maar een paar uurtjes alleen in een (veilige) stal is zeker geen probleem. Daar leren ze juist ook weer van. Het is goed als paarden gewend zijn om af en toe even alleen te zijn. Dat maakt ze met rijden/werken veel gemakkelijker.
Zoals eerder gezegd: Kun je niet voor een paar weken een pony met iemand ruilen?
janderegelaa schreef:mannouk schreef:meerdere maanden alleen vind ik persoonlijk geen optie. een uurtje of een dagje ofzo vind ik zeker te doen, maar langer vind ik niet.
Ze krijgen er echt niets van en als je het echt een probleem vindt kun je misschien ergens een geitje regelen die je er even bijzet?