Schijndracht

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Schijndracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 12:47

Wie heeft er ervaring met schijndracht bij paarden?

Wanneer merkte je dat?
Wat merkte je?
Wie heeft die diagnose gesteld?
Hoelang duurde het?

Zowel een fokker als een veearts beweren dat het bijna niet voorkomt. Waar ik toch wel van wat mensen weet dat het wel af en toe gebeurt.

Maar goed, wie stelde dan die diagnose en was het wel echt schijndracht?

Ik discussieer er al even met een paar mensen over en ben benieuwd naar ervaringen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:54

karin30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:29

Jep mijn lynn is schijndrachtig kan haar het hele jaar door melken, er komt dan ook echt melk uit. Merkte het aan haar volle uiers en een persoon die lynn haar behandeld zij het mijn dierenarts bevestigd dit. Merk er verder niks aan haar. Ze "kreeg" het zo n 2 jaar geleden ze is nu 13 jaar.
Heb ook een paar dierenartsen gehad die het wel erg raar vonden, geen paarden dierenartsen

Brainless

Re: Schijndracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:37

Mijn merrie heeft ook wel eens melk gegeven en mijn opa had een (oudere) fokmerrie die melk gaf als er een veulen bij haar in de wei stond.
Maar dat heeft niks met schijndracht/schijnzwangerschap te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 15:54

Rex_Rolfo schreef:
Eh, je hebt je paard toch niet dit topic laten lezen [LZP] Wikihow: een zwangerschap faken, huh, wat?!

:? 8)7 :+

Bizar......

karin30 schreef:
Jep mijn lynn is schijndrachtig kan haar het hele jaar door melken, er komt dan ook echt melk uit. Merkte het aan haar volle uiers en een persoon die lynn haar behandeld zij het mijn dierenarts bevestigd dit. Merk er verder niks aan haar. Ze "kreeg" het zo n 2 jaar geleden ze is nu 13 jaar.
Heb ook een paar dierenartsen gehad die het wel erg raar vonden, geen paarden dierenartsen

Maar is dat wel echt schijndracht of is er iets anders aan de hand? Wel apart dat ze dit al 2jr heeft en het zo blijft doorgaan. Was ze wel gedekt daarvoor?

Brainless schreef:
Mijn merrie heeft ook wel eens melk gegeven en mijn opa had een (oudere) fokmerrie die melk gaf als er een veulen bij haar in de wei stond.
Maar dat heeft niks met schijndracht/schijnzwangerschap te maken.

Nee, dat hoeft inderdaad niet.

Ik vind dat er echt weinig over bekend is. Als bepaalde symptomen geen schijndracht zijn, wil je toch weten waar het dan vandaan komt? Wij hadden al gelezen dat bepaalde voeding bijv invloed kan hebben.
Maar bij een echte schijndracht zou het toch haast gelijk moeten gaan met een echte dracht, maar dan dus nep.

karin30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:30

Maar is dat wel echt schijndracht of is er iets anders aan de hand? Wel apart dat ze dit al 2jr heeft en het zo blijft doorgaan. Was ze wel gedekt daarvoor?

Ze is nu 4 jaar bij mij, en ze komt uit Ierland dus geen idee of ze ooit gedekt is, ze is wel helemaal gek op veulens. Ze is toen helemaal nagekeken niks gevonden.

Maar ja heb nu eenmaal een apart beest ze heeft ook zonneallergie en geen zomereczeem of zo, zemfs nu met deze zon heeft ze het liefst een uv masker op. Je kunt precies aan haar ogen zien hoe de zon is en of die geschenen heeft

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 16:52

Maar hoeveel melk geeft ze? En wat doe je ermee? Lijkt mij echt niet goed. Ik zou echt wel willen dat zoiets stopt dan.

Maar goed, wat is echte schijndracht?

Volgens veeartsen komt echte schandracht dus weinig voor.

karin30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:09

superpony schreef:
Maar hoeveel melk geeft ze? En wat doe je ermee? Lijkt mij echt niet goed. Ik zou echt wel willen dat zoiets stopt dan.

Klopt zij de dierenarts ook tegen mij, daarom waren de andere dierenartsen ook zo verbaasd.
Ik melk alleen als de uiers vol zijn en ja hoeveel zou het zijn? Niet al te veel denk zo,n 5 cm
Wat ik er aan zou kunnen doen was antwoord dekken maar ze heeft dus zonneallergie myte en cpl dus dat ga ik dus niet doen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:10

Ik deed er niks aan.. als je gaat melken stimuleer je de melkaanmaak juist.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:33

karin30 schreef:
superpony schreef:

Klopt zij de dierenarts ook tegen mij, daarom waren de andere dierenartsen ook zo verbaasd.
Ik melk alleen als de uiers vol zijn en ja hoeveel zou het zijn? Niet al te veel denk zo,n 5 cm
Wat ik er aan zou kunnen doen was antwoord dekken maar ze heeft dus zonneallergie myte en cpl dus dat ga ik dus niet doen

Je stimuleert het dan wel.
Beter helemaal afblijven. Ook er aan zitten zonder te melken is niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:58

karin30 schreef:
superpony schreef:

Dus jou merrie komt ook nooit hengstig? Want melk maken alleen zegt niets over schijnzwanger zijn. Dus jou dierenarts heeft jou merrie in seizoen ook regelmatig gescand om zeker te zijn dat ze nooit een ei aan maakt?

Door te melken hou je de melkaanmaak juist in stand, ook al wacht je tot de uier vol is. Ik vind het dus niet zo gek dat jou merrie jaar rond melk aan maakt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 01:51

karin30 schreef:
superpony schreef:

hmm, heel apart.

Ik zou er inderdaad vanaf blijven. Net als wat de anderen zeggen; nu blijft de melk komen. Raar ook dat een veearts dat niet verteld.
Ze zou wel een uierontsteking kunnen krijgen, maar daar kan je dan wel wat aan doen. Is het daarna wel over.

Maar ik zoek echt mensen die echte schijndracht kennen. Dus dat het lijkt op dracht, maar de merrie leeg is.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:31

Ik heb het ooit meegemaakt. Merrie was gedekt en drachtig maar eind seizoen leeg gescand. Maar het hele proces bleef gewoon op gang, niet meer hengstig, dikker worden uier aanmaken en melk gaan geven rond de getimede geboorte. Paar keer opgevoeld tussendoor en aan het eind, echt geen veulen aanwezig. Meen me te herinneren dat er iets met geel lichaam of zo niet goed was gegaan waardoor de dracht hormonaal in stand was gebleven

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 16:50

Lami schreef:
Ik heb het ooit meegemaakt. Merrie was gedekt en drachtig maar eind seizoen leeg gescand. Maar het hele proces bleef gewoon op gang, niet meer hengstig, dikker worden uier aanmaken en melk gaan geven rond de getimede geboorte. Paar keer opgevoeld tussendoor en aan het eind, echt geen veulen aanwezig. Meen me te herinneren dat er iets met geel lichaam of zo niet goed was gegaan waardoor de dracht hormonaal in stand was gebleven

Best heftig lijkt me. Jammer dat je niet meer weet wat de oorzaak was. Weet je of ze er iets aan hebben gedaan?

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:55

superpony schreef:
Lami schreef:

Best heftig lijkt me. Jammer dat je niet meer weet wat de oorzaak was. Weet je of ze er iets aan hebben gedaan?

De dierenarts heeft wel iets gedaan ms hengstig spuiten? Is lang geleden en dat was toen niet zo gangbaar als nu. De merrie heeft nooit (meer) een veulen gehad maar ik weet niet of ze het ooit nog geprobeerd hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 16:00

Ja, het is toch wel vreemd.

Je hoort weleens schijndrachtig, maar als je echt gaat zoeken, zijn er maar weinig gevallen met een echte diagnose schijndracht en veeartsen zeggen dat het heel weinig voorkomt.

Dan zijn de gevallen misschien toch losstaande hormonale problemen?

Van de paar gevallen die ik nu weet, is het toch typisch te noemen dat een merrie echt groeit, echte ontwikkeling van de uiers heeft en men denkt gezien te hebben dat er beweging in de buik zat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:04

Beweging in de buik heeft mijn ruin ook als je daarop gaat letten.. dat zijn de darmen.

Het kan zijn dat een merrie heftig reageert op eiwitten/vetten en daardoor een vollere buik krijgt en oedeem bij de uiers ontwikkeld.
Ook kan ze daardoor vocht in de uier krijgen.

Let wel op.. een vol uier/tepels kan ook duiden op een ontsteking.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 03:00

Brainless schreef:
Beweging in de buik heeft mijn ruin ook als je daarop gaat letten.. dat zijn de darmen.

Het kan zijn dat een merrie heftig reageert op eiwitten/vetten en daardoor een vollere buik krijgt en oedeem bij de uiers ontwikkeld.
Ook kan ze daardoor vocht in de uier krijgen.

Let wel op.. een vol uier/tepels kan ook duiden op een ontsteking.

Ik heb wel wat mensen gesproken en reactie op eiwitten/vetten op die manier zou wel evengoed heftig zijn als ze altijd al hetzelfde voer krijgen.

De bewegingen die ik zelf bij drachtige merries heb gezien, waren doorgaans toch echte bewegingen van een actief veulen.
Gewone darmbeweging herken je lijkt me........

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:39

Bij een schijndracht kan je geen veulen zien bewegen, omdat die er niet is.
Als mensen dan wat zien bewegen zijn het de darmen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 11:46

Brainless schreef:
Bij een schijndracht kan je geen veulen zien bewegen, omdat die er niet is.
Als mensen dan wat zien bewegen zijn het de darmen.

Ja?

Maar dan kijken mensen normaal blijkbaar niet. Ik zeg dat het verschil tussen darmbewegingen en een veulen dat beweegt wel te zien kan zijn.

Mijn eerste veulen ging behoorlijk tekeer en is 22 en loopt toch echt naast mama rond hier.

Bij schijndracht gaat het om de diagnose. Je hoort mensen weleens zeggen dat de merrie schijndrachtig is, maar wat is daarvan waar?

Als er een veulen in zou zitten en mensen voeren bij, kan daar een buikje van komen.

Van merrie brok schijn je ook wat uiers te kunnen gaan zien.

En zoals mensen hierboven zeiden dat merries melk gaven is natuurlijk wel afwijkend. Blijven melken is niet slim, maar wat ging vooraf?

Veeartsen zeggen dat echte schijndracht bij merries nauwelijks voorkomt. Waar je bij honden bijv echt nest gedrag kan zien en het ook mentaal even heel sneu is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:08

Bij mijn merrie ging er niets aan vooraf.
Ik zag ineens een dik uier en heb de DA gebeld.
Wist nl zeker dat zij niet drachtig kon zijn.
Deze gaf aan dat een vollere uier/melk geven vaker voorkomt en moest wel in de gaten houden of het niet warm werd (ontsteking).

Bij die van mijn opa werd echt opgewekt door veulens waarbij zij liep.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 10:49

Toch apart dat het zomaar ontstaat. Ook geen verandering in voer?

Maar de veearts noemde het geen schijndracht?

Ik begin het toch wel te geloven dat echte schijndracht weinig voorkomt. Dat we het in de volksmond wel snel zeggen, maar er niet vaak een echte diagnose schijndracht is dus.

Uierontsteking lijkt me ook naar.