Het enorme verdriet over Jordy die zo onverwachts overleed moet echt nog wel slijten, maar ik wil me toch wel vast informeren. Jordy had ook een ‘klein baasje’ de laatste jaren, mijn nichtje van nu 8 waar ik deels de zorg over heb, ook haar wereldje is even ingestort, en ik wil haar niet ineens de eigen paard/pony ervaring ontzeggen na zo’n leuke tijd. Het zou een paardje voor ons samen moeten worden.
Kind is een redelijk fanatiek ruitertje wat echt wel serieus wil rijden en eens een wedstrijd wil doen, maar bij voorzichtig peilen over sportpony of tinker (of iets anders) is het toch tinker wat ze roept. Ook mijn voorkeur gaat er weer naar uit.
Maar ik wil geen enorm groen paard, en dat is toch wat ik voornamelijk aangeboden zie staan. Mijn criteria zijn redelijk breed, paard van tussen de 4-15 jaar oud en een beetje bevestigd. Lichte voorkeur voor een ruin, maar merrie ook ok. Qua niveau is alles van basis bevestigd tot goed doorgereden prima. Niet eentje die uit Engeland geplukt is en waar 3x een zadel opgegooid is. Ik betaal liever meer voor een paard waar ze serieus netjes werk ingestoken hebben, hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten (de prijzen zijn wel flink gestegen zie ik
).Nichtje is een dapper/handig ruitertje met een hoop lef, wat (helaas) ook na regelmatig zandhappen niet het respect voor de bakbodem heeft wat ze zou moeten hebben
Maar ik houd haar uiteraard graag heel, ze is 8 en het moet gewoon safe zijn. Voor mezelf, ik ben ook geen zenuwachtige ruiter, maar wel met wat beperkingen waar ik nu ik ouder word meer last van krijg dan ik toe wil geven. Ik heb SLE en EDS, dus hele rare capriolen zijn een wat minder goed idee
Als ik zo eens snel rondkijk valt me ook op dat tinkers tegenwoordig een stuk heter gewassen worden. Ze zijn nogal gekrompen
. Jordy was met zijn 1.56 echt geen uitzondering, maar nu heb ik het idee dat je hard moet zoeken naar iets tegen de 1.50. Zelf ben ik niet groot, ik tik de 1.60 net aan, maar nichtje is nu met haar 8 jaar al ruim 1.40 en wordt naar verwachting erg lang. Liefst zoek ik iets vanaf 1.45, en voorkeur voor wat elegantere cob of rastypische grai.
Kan iemand hier me een tip geven waar ik eens zou kunnen informeren? Of zal ik met mijn eisen beter particulier kunnen zoeken?

Maar wellicht moet je daar doorheen kunnen kijken. Wat absoluut geen slecht iets hoeft te zijn hoor, goed karakter staat overal.