NRPS hengst Boy

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rowan_

NRPS hengst Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 23:41

[ik weet niet of het hier juist staat]

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar informatie, foto’s en eventueel nakomelingen van de NRPS hengst Boy. (V. Byran)

Ik heb al enige tijd het vermoeden dat mijn pony van deze hengst afstamt.
Zijn paspoort is volledig blanco, maar ik kwam toevallig een nakomeling van Boy tegen wat echt een kopie was van mijn eigen pony.
Ik heb hem al 15 jaar, dus ik vind echt niet elke voskleurige pony op die van mij lijken. :o

Ik hoop dat het mogelijk is om dna te laten checken, want ik ben echt heel benieuwd. :D

Het gaat om deze hengst:

Afbeelding

LaDonna75

Re: NRPS hengst Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:24

Ik denk dat dit die hengst is: https://nrps.nl/database/npa-980529-98-boy

Maar waarom wil je van een pony die je 15 jaar hebt alsnog de afstamming weten? Om te gaan fokken? Dan nog denk ik dat het lastig wordt een papier/erkende afstamming bij je pony te krijgen. Je weet namelijk nog niks over de moederlijn, minstens net zo belangrijk.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:52

DNA onderzoek is idd mogelijk via het NRPS stamboek. Aangenomen dat ze deze hengst in de DNA databank hebben zitten.
Hebben ze alleen een plukje manen voor nodig. Hebben het toen ook bij onze (sport)pony gedaan. Pony was toen toevallig op het KNHS- centrum en we zijn toen even naar het NRPS- kantoor gewandeld. Daar chipcontrole + manen trekken.
Ben alleen ff kwijt of het verplicht was om het daar ter plekke te doen of dat je het ook op mag sturen (dan is natuurlijk geen chip controle mogelijk).

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 21:23

LaDonna75 schreef:

Maar waarom wil je van een pony die je 15 jaar hebt alsnog de afstamming weten? Om te gaan fokken? Dan nog denk ik dat het lastig wordt een papier/erkende afstamming bij je pony te krijgen. Je weet namelijk nog niks over de moederlijn, minstens net zo belangrijk.

Omdat ik gewoon nieuwsgierig ben naar zijn ouders.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 21:24

Sjaco schreef:
DNA onderzoek is idd mogelijk via het NRPS stamboek. Aangenomen dat ze deze hengst in de DNA databank hebben zitten.
Hebben ze alleen een plukje manen voor nodig. Hebben het toen ook bij onze (sport)pony gedaan. Pony was toen toevallig op het KNHS- centrum en we zijn toen even naar het NRPS- kantoor gewandeld. Daar chipcontrole + manen trekken.
Ben alleen ff kwijt of het verplicht was om het daar ter plekke te doen of dat je het ook op mag sturen (dan is natuurlijk geen chip controle mogelijk).

DNA kon inderdaad via een pluk manen, heb dat opgestuurd en het is nu bij het NRPS.
Nu even afwachten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:27

LaDonna75 schreef:

Ze heeft het over "zijn'" paspoort dus tenzij hij nog hengst is zal van fokken weinig inkomen. :)

Ik ben nu wel nieuwsgierig naar de uitslag eigenlijk. Laat je het weten? :D

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:30

Ik ben wel even nieuwsgierig, kun je alleen DNA onderzoek laten doen als je vrijwel zeker weet wie de vader is zoals bij jou TS?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:37

Bij mijn weten wel. Omdat anders de database dusdanig groot is dat het onbegonnen werk is. :)
SBS deed het iig alleen wanneer er een beperkt aantal kandidaten waren. Ik vermoed dat ze bij een paar kandidaten ook nog wel zullen vergelijken. Ik vermoed dat indien er bv vermoeden is van een sperma wissel waardoor je niet meer zeker kan zijn dat het sperma dat geïnsemineerd is ook van de hengst is die je dacht dat het was. Dat ze ook wel zullen testen indien er meerdere mogelijkheden zijn. Maar ik ben zeker dat de meeste stamboeken het niet doen indien je geen flauw ide hebt.