Mijn veulen is in september bij mij gekomen met wat achterstand. Spoelwormbesmetting en had alleen op gras gestaan.
Ik heb haar meteen ontwormd met pyrantel en er kwamen flink spoelwormen af. Deze kuur herhaald en toen kwam er niks af. 2 maanden later van de dierenarts ivermectine en kwamen er horzellarven uit. 2 weken geleden weer pyrantel en weer wat spoelwormen. Advies was om na 6 weken wormonderzoek te doen. Verder is ze in oktober en een paar weken geleden geënt voor de basisenting.
Verder ben ik in september gelijk begonnen met Vitalbix Breed & Grow, ze krijgt een halve schep (350-400gr) per dag. Verder staat ze in een gemengde kudde op onbeperkt hooi in een paddock paradise.
Ze is vanaf september 8cm gegroeid, dus niet bizar veel. Wel is ze aardig breed aan het worden. Ze heeft enorm lange achterbenen en staat ook wat koehakkig. In november heeft ze een algemene check gehad. Hart klonk goed, ademhaling was goed, stand achterbenen zou wel bijtrekken als ze in verhouding zou groeien. Behalve de wormen was ze prima in orde.
Nu loopt ze af en toe wat stijf, paar pasjes onregelmatig en ze ligt veel. Als ze eenmaal op gang is, dan loopt ze goed. Rechtuit zie je niks, draaien of een korte bocht geeft wel gevoeligheid. De track en paddock is wel nat nu, dus ze staan veel in de schuilstal of op de tegels. De bekapper komt volgende week weer.
Het is mijn eerste veulen, dus ik ben een beetje aan het zoeken. Ze is soms wat onregelmatig, soms stijf, ligt veel. Maar ze is ook levendig, wakker, eet en drinkt goed, mest goed, vacht is goed. Vandaar de gedachte: zou ze last van groeipijn kunnen hebben?
Ik kijk het weekend even aan en als ze zo blijft ga ik maandag wel de dierenarts even bellen. Maar ik dacht, misschien kunnen jullie mee denken.
Wat recente foto’s