Als eerste mijn merrie, Maldu. Deze merrie heb ik zelf gefokt, Maldu is een Sonja v. Jarbo X Lyckangs Tempo en is helemaal mijn type fjord, robuust maar niet te klein (1.47m gemeten toen ze 3 was). Ze is een heterozygoot brunblakke (wildkleur bruin) merrie met zover ik weet geen vos in haar voorouders.
Thule is een jonge, afgelopen jaar goedgekeurde ulsblakke (valk) hengst. Hij is duits gefokt en totaal nieuw bloed van de Nederlandse hengsten en dat binnen ons ras erg lastig te vinden.. Ondanks zijn jonge leeftijd is hij erg braaf, staat in de kudde met merries en hun veulen en dekt zowel uit de hand als in vrijheid.
Maldu en Thule zijn beide heterozygoot bruine zonder vos, waarbij Thule ook nog creme heeft. Kans dus op Brunblakke (bruin), grablakke (zwart), ulsblakke (valk) of smokey black (geen benaming voor binnen ons ras). Hoewel iedereen van creme houd ben ik daar absoluut geen fan dus ik hoop op een bruine of een zwarte..

Omdat ik Rivas (het veulen van dit jaar) heb aangehouden zal een hengstje verkocht worden, een merrie mag blijven..
Maldu:

Thule:

19 dagen scan:

De kleurencalculator:

Maldu is uitgerekend op 17 mei (340dagen), maakt dat ze nog ruim 3,5 maand moet maar ze krijgt al een aardig buikje. Ik zal binnenkort weer proberen nieuwe fotos van haar te maken.

222 dagen onderweg