xxx88 schreef:Icsi is de toekomst maar hoe gaat het juist in zijn werk?
Wat zijn de tips en tricks?
Wie heeft er al ervaring met icsi?
Enkele vragen:
- Waar laat je de eicellen oogsten? Ergens in de buurt of bij avantea?
- hoeveel keer per jaar laat je eicellen oogsten?
- Werk je met eigen sperma of met dat van een hengstenhouder?
- hoe regel je sperma voor icsi? Moet je per embryo betalen? Per gebruikte zaadcel? Of enkel wanneer het embryo is ingepland?
- wat met eigen sperma? Hoeveel merries heb je nodig om je sperma optimaal te gebruiken?
- welke kosten komen erbij kijken?
- zijn de eicellen van een merrie ooit allemaal opgebruikt?
Graag reacties van ervaringsdeskundigen maar de vragen aanvullen mag natuurlijk ook
Wij hebben vorige winter icsi gedaan ( icsi liefst oktober tot maart als de hormonen in slaapstaand zijn ,geen hengstigheid !)
Met 1 merrie goed bevallen ( 6 embryos) met de andere merrie helaas geen embryo ondanks 2 pogingen met een record aantal eicellen ( 29 dacht ik zo uit het hoofd ) maar ze groeiden niet door of na bevruchting geen deling
Wij hebben de opu bij equiception laten doen ,de eicellen worden dan naar Avantea gestuurd
Er zijn er enkele die zowel opu als icsi zelf doen ( Hurkmans,Animal embryo centre ,Utrecht deels )
Wat sperma betreft hang af van hoeveel merries je hebt : van 1 rietje diepvries -zelfs van slechte kwaliteit- kunnen ze 15 tal knipjes nemen en slechts één nemen en de rest terug invriezen. Met dat knipje kunnen oneindig veel eitjes bevrucht worden via icsi daarom worden vaak gegroepeerde opu en icsi sessies gedaan ( komt veel goedkoper uit )
De merrie dien je te scannen en moeten liefst meer dan 10 eicellen ( ideaal naar de 20 toe )van een bepaalde grootte aanwezig zijn die dan onder verdoving geprikt worden .Onder de microscoop wordt dan gekeken welke goed zijn om opgezonden te worden voor icsi ,na rijping van 2 dagen ongeveer worden dan de goede eicellen bevrucht en bewaard .Na 7 dagen kijken ze dan welke zijn uitgegroeid tot embryo .
Die worden dan ingevroren en teruggestuurd waarna ze hier worden gestockeerd tot ze ingepland kunnen worden
De prijs is dus heel erg afhankelijk van de hoeveelheid embryo's die je hebt en welke hengst/ rietje of icsi rietje je hebt gebruikt
Als je niets hebt is het natuurlijk een dure operatie
Het kan zowel een duur grapje worden als een meevaller
Ik denk dat je het vooral moet doen voor jezelf ( en niet voor te verhandelen want er zijn mede door Corona enorm veel embryo's in de diepvries komen te liggen uit uitzonderlijke genetisch gefokte merries )
Ik vind de procedure voor de merrie( in mijn geval een mega gevoelige merrie ) echt meevallen en minder intens dan gewone ET