Voor een Chaman x Emilion merrie zoek ik een goede hengst. Uiteraard een springpaard.
Of indien anders, dan graag met goede onderbouwing.
Deze merrie is 6 jaar, is niet voorgebracht. Dit staat wel in de planning maar dat zal waarschijnlijk door Corona een thuiskeuring worden.
Toch wil ik mij vast oriënteren voor 2021 of misschien 2022.
Deze merrie is een erg betrouwbaar dier en zeer fijn in omgang, dus qua karakter krijgt ze zeker een dikke 10 van mij! Verder heeft ze al 2 veulens gehad. 1 van comme il faut (overleden, oorzaak en datum van overlijden onbekend bij mij). Vorig jaar heeft ze een veulen gehad van Tangelo van de Zuuthoeve (foto). Veulen niet in mijn bezit.
Ze wordt makkelijk drachtig. Is een goede moeder.
Ze is niet beleerd, weliswaar kortstondig door ons opgepakt, echter door een operatie aan mijn arm... is dat weer compleet stilgezet en ook de vraag of dat nog nu wat gaat worden (ook omdat er nog een operatie in de planning staat). Dus ondanks mijn voornemen haar beter in bespiering te kunnen presenteren is dat dus niet gelukt.
Ze mist dus behoorlijk wat spier en haar veulen is er nog maar enkele weken af. Haar uier bleef ook lang vol, dus haar veulen heeft toch lang veel gedronken. Dus kijk daar door heen. Wel ben ik mij bewust dat ze uiteraard meer in model gaat/moet komen. Maar ik hoop dat mijn stalgenoot haar verder wil oppakken ook met oog op de keuring.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 6/jalottie

Veulen van TvZ in 2020

Veulen van TvZ in 2020

Pluspunten;
- zeer fijn en eerlijk karakter, zonder een doetje te zijn. Goed bewerkbaar en is leergierig. Niet heet.. alles wat je maar kan wensen.
- makkelijk drachtig te krijgen / makkelijke geboortes;
- lang gelijnd
- goede hoeven en altijd droge benen
- mooie stokmaat van 1.72/1.74 m
- goede stap en redelijke goede galop
- PROK merrie en ook goede beoordeling afstammelingsonderzoek.
Verbeterpunten;
- te lang gelijnd
- 4 of 5 x alme bloed (dus geen hengst met alme bloed)
- hoofd mag edeler/kleiner
- betere draf
- fundament
- beknopter en mooiere bovenlijn. Echter is dat wellicht nu ook deels een gevalletje te arm in de bespiering.
- ???
Ik heb geen verstand van de springtak.
Hengsten die mij aanspreken zijn;
- zambesi
- comme il faut
- Toulon (onvoldoende in verdiept)
Geen beperking in budget al moet de keuze voor een rietje van a 2.500 euro zeker wel een mooie onderbouwing krijgen. Geen sterke voorkeur voor een kleur, misschien wel beetje gevoelig voor een commerciële hengst. Hoewel een jonge hengst ook oké kan zijn.
Wel met guste regeling.
Zoals ik zei.. heb ik van de springtak geen verstand, dus mocht je echt een hele andere suggestie willen doen, mag dat zeker.