Krijgt mijn baby een baby?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaike1994

Krijgt mijn baby een baby?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 19:32

Velen zullen me nog kennen van ons veulen Nadirah enkele jaren geleden en van ons merrie'tje die we vorig jaar kochten, 2 x lieten scannen en niet drachtig bleek op echo, maar toch in mei een veulen kreeg :o

[KS-MK] Verrassings-mini op komst?

Gelukkig is toen alles goed gegaan. Oreo heeft onlangs ook een heel fijne thuis gevonden.

Nu hebben we in juni een 2 jarig arabische merrietje gekocht. Om later shows mee te doen en als fokmerrie.

Ze stond heel de zomer gewoon bij mijn andere paarden op de weide om wat aan te sterken en kg bij te komen (want ze heeft nog niet zo een fijn leven gehad voor ze bij ons kwam, al hebben de verkopers haar wel al in betere conditie gekregen na heel wat ontwormingen, dan toen ze haar enkele maanden daarvoor zelf kochten) en voor de rest heb ik haar gewoon gerust gelaten en laten openbloeien.

Nu vond ik haar buik de voorbije weken ineens wel sneller groeien. Maar oke, ze voelde zich beter en beter en begon zich goed in haar vel te voelen.

Toch had ik een onderbuikgevoel 'wat als...'
Maar nee, ze was nog zo jong. Het kan niet.

Deze week had ik een rotdag en s'avonds had ik me gewoon bij haar in stal gezet, om mijn hoofd even leeg te maken en gewoon te genieten van tussen de paarden te zijn.
Ze kwam ineens naast me staan en doordat ik neer zat op de grond zag ik ineens iets van uier. Ik vond het vreemd dat het bij een jonge maiden merrie zo op het zicht zichtbaar was, dus besloot even beter te kijken en een foto te maken. Sindsdien nog meer twijfels.. Bij andere jonge maidenmerries zag je nauwelijks iets op die leeftijd...

Deze foto's maakte ik toen :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het echt is het nog meer een hangbuik, maar ik krijg het niet zo duidelijk op foto.

Dag erna toch maar naar de verkopers gestuurd of er soms toevallig een hengst had bijgelopen, in de hoop dat ze nee zouden zeggen en ik het idee uit mijn hoofd zou kunnen zetten. Maar ik kreeg antw dat er inderdaad een hengst had bijgelopen, maar dat het een jaarling was dus dat ze waarschijnlijk niet drachtig kon zijn.

Vandaag heb ik weer foto's gemaakt en zagen buik en uier er zo uit (links is uier deze week, rechts vandaag)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En haar knappe hoofdje <3

Afbeelding

Wat denken jullie?
Ik twijfel enorm om haar te laten scannen/opvoelen omdat ze nog zo jong is en ik haar ook geen trauma wil bezorgen enerzijds en anderzijds is mijn vertrouwen in echo's wel wat weg na de bevalling v ons mini begin dit jaar :+

Rivendell

Re: Krijgt mijn baby een baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:22

Ik zou zeker laten scannen. Ze is zo jong. Als ze wel drachtig is, heeft ze echt extra's nodig qua voer

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:01

Denk dat deze makkelijker te scannen is dan een mini. En anders een dierenarts die het wel goed kan.

Ik ken het wel 1 keer met niet drachtig scannen verder nooit meegemaakt.

Die merrie was meerdere keren gecontroleerd laat in seizoen dus maar gestopt.. jaar later dus wel een veulen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:46

Ik zou haar zeker laten opvoelen om wat Rivendell zegt.
Ik snap dat je weinig vertrouwen meer in echo's hebt, maar als ze drachtig is, is ze al zo ver dat ze haar kunnen opvoelen en dan krijg je echt zekerheid.

Haar uier vind ik oprecht niets voorstellen, maar haar buik is wel verdacht.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:14

nou als er een hengst bij heeft gelopen dan is de kans gewoon groot dat ze indd drachtig is.
jaarlingen kunnen al vruchtbaar zijn. ik zou toch scannen want bij zulke jonge merrie 's zijn ver vaak wel complicatie's. sommige weten niet wat ze met het eenmaal geboren veulen aanmoeten. Het gaat in ieder vaak wat moeizamer allemaal. Maar dan kan je er wel alvast rekening mee gaan houden.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:51

Uier vind ik eigenlijk niets voorstellen. Drachtig van een jaarling kàn, maar is bij ons jaren geleden ooit één keer gebeurd terwijl onze jaarlinghengsten eigenlijk altijd in de koppels lopen met ook merries.. Buik kan ik op de foto niet goed zien. Jonge paarden die veel op gras staan hebben soms ook wel een beetje zo’n buikje zoals ik het kan zien op de foto.

Voor de zekerheid even laten opvoelen.. en dan ook op tijd beginnen met merriebrok.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 14:13

Hallo, dankjewel voor de reacties. Ik zal maandag even contact opnemen met mijn dierenarts. Qua voeding krijgt ze nu Pavo podo grow, ik zal haar als ze drachtig is overschakelen naar podolac

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:41

Weet je al meer?

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 11:38

Nee, haar uier is weer kleiner, dus waarschijnlijk was het hormonaal. Dierenarts heb ik nog niet kunnen laten langkomen aangezien er een grote corona-uitbraak op mijn dochter haar school is en ze in verplichte quarantaine moet. Dus kunnen voorlopig even niemand laten langskomen.