NatasjavE schreef:Ik ken het vooral als 2 jarige merries die gedekt worden om de groei af te remmen.
Ze krijgen het veulen dan dus op 3 jarige leeftijd.
Of het helpt weet ik overigens niet.
janderegelaa schreef:Het is niet waar. Ze worden zo groot als ze genetisch bepaald zijn. Tenzij je ze echt geen eten geeft.
janderegelaa schreef:Het is niet waar. Ze worden zo groot als ze genetisch bepaald zijn. Tenzij je ze echt geen eten geeft.
Vulina schreef:janderegelaa schreef:Het is niet waar. Ze worden zo groot als ze genetisch bepaald zijn. Tenzij je ze echt geen eten geeft.
En zelfs dat betwijfel ik. Ik kreeg ooit een mega magere 2 jarige binnen, is nu 1.70 op 7 jarige leeftijd.
Kabayo schreef:Of het echt slecht is weet ik niet. Een merrie word rond 10 maand/ 1 jaar al hengstig. In het wild word zo'n 1 echt wel gedekt.. klein of groot , daar denkt een hengst vast niet overna.
Hier een merrie gedekt met 3 jaar. Was als 3 jarige 160 cm. Nu 5 jaar en 165 cm. Als ik wat naar haar lijn kijk is het niet heel raar, moeder oma overgrootoma en alles rond de 150/155/160. Haar vader is dan bijna 180 en al die afstammelingen zijn eigenlijk ook wel groot.
Ik denk zelf niet dat vroeg dekken de groei belemmerd. Met hengsten is er ook zoiets dat ze na het castreren ineens groeien
StalMelyn schreef:Wat wordt bedoeld met de groei remmen?
Wordt bedoeld dat de merrie niet groot moet uitgroeien en kleinder blijft
of
Dat ze niet te snel groot uitgroeit maar langzamer de uiteindelijke maat krijgt?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers