Om te beginnen een kort paspoortje:
For Your Eyes Only TH, roepnaam Vesper
Chello III VDL x Stravinsky, Horsetelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... es-only-th
Ze is dus springgefokt en zal voor die fokrichting gaan
Merrie uit 2010
Ze heeft eenmaal eerder een veulen gehad, in de toekomst wil ik ook wel een veulentje met haar fokken maar dit zal voor eigen gebruik zijn. Maar een correct en goed paard vind ik belangrijk.
Ze is reeds opgenomen in het stamboek door middel van een thuiskeuring bij de fokster. Dit was in 2015 met nog een veulen aan de voet. Hiervoor waren de scores: Exterieur 70, Stap 65, Draf 70. Volgens mijn instructice zou ze voor de stap nu in haar conditie wel echt hoger verdienen, maar 65 is al genoeg natuurlijk voor evt. ster als ik de KWPN-site goed begrijp.
Onze huidige situatie:
Paard loopt zo'n 5x in de week onder het zadel of bijgezet aan de longe. Ze heeft een goede algehele conditie, we zijn bezig geweest om haar in shape te krijgen en dit willen we ook graag zo houden. Aangezien een predikaat voor mij meer voor de 'leuk' is, wil ik haar graag zelf keuringsklaar maken. Het voorbrengen wil ik niet zelf doen. Voorop gesteld: ik weet dat dit een vak apart is, maar ik wil haar simpelweg geen maand of twee maanden ergens anders neerzetten en vind het leuk om hier zelf mee bezig te zijn en te leren. Ik heb in mijn omgeving wel wat mensen die dit ook betaald doen die ik voor hulp zou kunnen vragen. Mijn eerste gedachte nu was: informatie verzamelen hoe ik haar het beste kan trainen ter voorbereiding en een voorbrenger zoeken waarmee ik kan afstemmen voor de finishing touch tegen die tijd. Ik sta wel open om haar eventueel de laatste week naar een voorbrenger te brengen. Ook heb ik de mogelijkheid om te gaan oefenen op andere locaties, zal sowieso nodig zijn want we hebben geen binnenbak bij ons op stal. Qua tijdspad zal dit sowieso pas volgend jaar worden.
Nu mijn vraag aan Bokt

Ik kan weinig informatie vinden over oudere (nou ja, 10 dus) merries naar de keuring. Hebben jullie tips voor de voorbereiding? Verhalen uit eigen ervaring? Valkuilen waar ik op moet letten? Waar moet ik rekening mee houden en aan welke kosten moet ik denken die niet direct op de site van het KWPN vernoemd staan? Hoe hoog staan die hindernissen nu eigenlijk met losspringen

Dus Bokt, brand los